Piggare än någonsin!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mor till e

Piggare än någonsin!?

Inlägg av mor till e »

Är inne på 5:e veckan efter shn-kuren och senaste 2 veckorna har det verkligen gått fantastiskt bra -Stort tack Anna! Nattningen är numera bara härlig - en kväll när jag lagt ner lilla älsklingen vände hon sig själv på mage och sa tack tack :lol:. På med filten bara och godnatt! På dagarna har hon sovit 2h + 45min som regel och det har funkat bra. Men igår var hon bara såååå pigg. Vi har morgon 6 och vid 8 det första sovpasset. Då brukar hon vara trött och lägger sig gärna. Då igår var det helt omöjligt för henne att sova. I ca 45min fick hon hålla på och böka runt, prata, gnälla lite men inte ett spår av trötthet. Tillslut fick hon komma upp och glad som en sol var hon. Promenerade med vagnen sen en timme vid 9 som andra försök -hon kvittrade och strålade som aldrig förr. Först efter lunch somnade hon och sov....35min :? . Resten av dagen förlöpte i samma glada anda fram till natt som desutom blev senare än vanligt. Vad är nu detta? 35min på hela dagen är ju absolut för lite för henne. Idag har hon sovit bättre men inte fullt ut. Behöver schemat ses över? Hjälp tas tacksamt emot :) .

06 natt
07 frukost
08 sova 2h
11 lunch
14 sova 45min
16 middag
18.30 gröt
19 natt

E är nu 13månader.
Mor till E :heart: f?dd 040807
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Raskt ner till en lur :!: Det klarar han finfint :lol:

Du kan lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen utan att han märker det och det ger dig 11,5 tim/sömn; då bör han kunna ta sig en 2 tim dagslur. Fundera på det :D Annars 12 tim natt och 1,5 tim lur på dagen. Eller åtminstone förutsättningarna därtill :lol:

Tack för varma ord :!: Är så glad för allas er skull :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mor till e

Inlägg av mor till e »

Tack för svar :) !

Har funderat mycket fram och tillbaka om vi ska ändra sovpassen till ett enda men har varit rädd att det ska bli lite för henne. Men nu känns det som om det kanske är dags ändå. Ska testa att göra natt lite tidigare men då blir detta 18.30 vilket känns lite väl tidigt...

Har nyss lagt lilla skatten och hon somnade så nöjt och skönt. Det är helt fantastiskt att få ha det så här. Är så tacksam! Förr våndades vi alltid lite inför kvällen. Nu är det bara mysigt att få lägga henne.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt att höra :D Små barn ska njutas - och njuta själva :lol:

Glöm inte att du alltid har en femminuters att ta till, var som helst och när som helst, om det skulle knipa någon gång. Ser du att lilla älsklingen verkligen håller på att slockna och slokar svårt, hjälp henne då till en liten lur - på soffan, i famnen, var som helst - men håll tiden exakt: fem minuter. Väck fint och mjukt men väck :!:
mor till e

Inlägg av mor till e »

Har aldrig provat med 5 minutare tidigare, kanske beroende på att det fram till nu alltid tagit så lång tid för henne att somna. Väl värt att testa i alla fall! Ska åka bort i 4dagar om drygt en vecka och undrar lite om det är bra att göra ändringar i schemat innan dess? :? Det får kort tid att sätta sig då... Det varierar mycket från dag till dag hur svårt hon har att komma till ro. Vissa dagar lätt andra svårt.

Tack för hjälp och svar :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt att jag råkade göra en han av lilla hon :oops: :oops:

Jag tycker visst du kan köra igång. En vecka borde räcka bra. Bara du sedan håller tiderna hela vägen, också när ni är borta, ska det inte behöva bli några problem. Men rucka inte på rutinerna och låt ingen annan göra det heller (folk har ofta stora problem med att låta bli) :wink: :D
mor till e

Inlägg av mor till e »

Har nu kört på med det nya schemat sen i lördags och idag avverkat den 5.e dagen. Det har funkat bra. Visst kommer det svackor under dagen då hon är trött men det är ju inte så konstigt. Oftast går det bra om vi hittar på något just då, t ex går ut och leker. Sömnpasset ligger numera direkt efter lunch vid 11.30 och då sover hon (om jag får bestämma :roll:) 2h. Senaste 2 nätterna har vargtimmarna spökat men det får man ju hoppas är övergående...

Det jag nu skulle vilja få lite hjälp med är hur jag ska få till det där med 5minuters sömnpassen. Idén låter god om den fungerar men hur gör man???

:?: Använder man sängen och ramsar som vanligt som vid middagssömnen.
:?: Hur vet man att det gått exakt 5min om hon ligger i sängen bakom stängd dörr -kanske har det tagit lite tid innan hon somnat?

Berätta gärna hur ni gör och vilka resultat det ger :) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"