3 mån. Sover bra på natten, kommer till ro på dagen. Hjälp!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Baranathalie

3 mån. Sover bra på natten, kommer till ro på dagen. Hjälp!!

Inlägg av Baranathalie »

Min dotter blir tre månader om en vecka. Hon sover fantastiskt på natten och till kvällen vid halv 8 lägger vi henne och. Hn somnar själv. Men på dagen, de ända jag gör är att vyssa, vagga, promenera. Inget hjälper, hon är sååååå trött, men somnar inte. Hon äter ersättning och är mätt, de vet jag. Hon grinar illa när jag försöker ge henne mer. De ser ut som att hon blir arg på sig själv när hon inte kommer till ro. Nolla hjälp, orkar inte mer. Ångest varje morgon. [-o<
sara carlsson

Re: 3 mån. Sover bra på natten, kommer till ro på dagen. Hjä

Inlägg av sara carlsson »

Hej och välkommen!
Vi håller på att kura vår 4,5 månaders bebis. Vi är nu inne på dag 13 och vi kämpar också med dagarna! Natten sover han sina 12 timmar med undantag för ett uppvak in på morgonen. Har du testat att kura på dagen, alltså buffa dem 2 första dagarna ex och sedan gå över till ramsa mer och mer? Sätt upp ett schema, vad får hon att äta?
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Baranathalie och varmt välkommen till Späda och Smâ :D

Tack sara carlsson för ditt inlägg, just sâ blir forumet som allra bäst, när alla peppar och delar med sig av sina erfarenheter. :D Grattis till fina nätter, bra jobbat! =D>

Här inne pâ Späda och Smâ har vi inte kuren som utgângspunkt, utan standardmodellen. Standardmodellen kan man använda frân allra första början och bygger pâ att gradvis komma in i en skön rytm som passar hela familjen och allra särskilt bebisen som konstant fâr sina behov tillgodosedda utan att behöva skrika sig till mat och sömn. Kuren är genialisk, men bör inte användas pâ sâ smâ bebbar som Baranathalies eftersom bebisar under 4 mânader inte tar till sig ramsan pâ samma sätt som lite äldre bebisar gör. Att det börjat komma in riktig mat är ocksâ viktigt.
Att läsa pâ om kuren kan göra underverk för alla föräldrar, oavsett om man tänkt kura eller inte. Kapitlen Lugnet, Säkerheten, Njutningen samt Safarin tycker jag personligen borde läsas av ALLA. :mrgreen:

Lite allmänna lästips :roll: :lol:

Säkerhet är trygghet
SHN pâ Safari
Synd om lilla barnet?

Baranathalie, är du pâläst om standardmodellen? Har du Barnaboken? :D Forumet i sin helhet bygger pâ Barnaboken och den är verkligen läsvärd.

Du kan börja med att läsa Svar pâ vanliga frâgor, under rubriken Vad är standardmodellen? finns mycket som nog kan passa in hos er.

Nâgra frâgor:

:arrow: Hur sover lillan? (Egen säng? Vagn? Mage? Rygg?) (Larm oavsett hoppas jag)
:arrow: Hur ser en typisk dag ut?

Vi börjar där, skriv tillbaks sâ bollar vi vidare. :D

:heart:
Baranathalie

Inlägg av Baranathalie »

Hon äter ersättning, nan. Hon har haft kolik men efter akupunktur blev de bättre. Vi hoppas att de ska ge sig helt snart :)

Hon sover i egen säng, på rygg. Hon totalvägrar mage och sida. Har försökt, men inte ens på dagarna när hon är pigg är de ok att vända henne. Tyvärr.

Hon vaknar mellan 7 och 8 ca, och äter.
Vi gossar och tvättar, tar på kläder osv.
Hon är vaken i 1,5 h så vid halv tio behöver hon en middagslur. På ca 20 min. Sedan vaknar hon. Försöker jag söva henne igen, blir hon galen! Haha
Sedan är hon vaken och småäter lite tills ca 11.30. Då går vi på promenad. I bästa fall somnar hon gott och då kan hon sova två,tre timmar. Annars vaknar hon så fort vagnen stannar. Sedan från ca två till sju, sover hon kortisar, på ca 20 min bara. I famnen på oss.. Annars sover hon inte alls. Vid sju badar vi vissa dagar, tar på pyjamas och äter. Runt halv 8 brukar vi lägga henne i sängen. De blir helt tyst, och hon somnar. Pepparpeppar** vaknar allt mellan 3.30 och 5.30 för mat ochsomnar sedan till morgonen :)

Dagarna går som sagt just nu, åt *vete. :(
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det lâter som att lite struktur vore pâ sin plats. :D Jag hoppas att hon sover med larm, ryggläge i sig är ju ingen garanti tyvärr.

Mitt râd är som följer: Spika ett schema som innehâller fyra mâl (vakenpass) enligt standardmodellen. Mat serveras med 3-4 timmars intervall utom sista slurken som kan komma väldigt tätt inpâ middagen utan att det stör. Fyll ut med lagom med lurar. Vid tre mânader kan man ha nâgot i stil med

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Jag, som inte är nâgot schemafreak och har svârt med att hâlla scheman pâ minuten, skulle ha satsat pâ att först och främst spika mattiderna (med marginalkvart, alltsâ 15min marginal ât bâda hâllen). Erbjud mat (enligt standardmodellen, har du läst länkarna jag skickad sist?) i en timme och stäng sedan köket. Pâ sâ vis byggs aptiten upp till nästa mâl och lite i taget kommer ni in i en skön rytm. Min erfarenhet är att sovet följer om bara bebisen är mätt och belâten. Mätt blir man om man fâr mat enligt standardmodellen (läs pâ :P ) och belâten blir man om man fâr lagom med social delaktighet, utevistelse och golvträning.

Fâ bebisar uppskattar magläget alldeles pâ stört om de inte fâtt njuta av det frân allra första början. Men de allra flesta sover sâ mycket bättre och fâr sâ mycket lättare att somna själva när de väl fâtt korn pâ det. Sâ ge inte upp. Se det som en liten kur pâ tre dar plus en vecka innan du utvärderar.

Vad gör ni under vakentiden :?: Social delaktighet (stolpigt uttryck för nâgot väldigt enkelt och roligt - att ta barnet i det man gör). Ligg pâ golvet (pâ mage :P ) och gnid pâ varsin fläck, putsa lite lister, putsa spegeln, titta pâ rinnande vatten, lât henne tända och släcka lampor (och TACKA för hjälpen).

Har du Barnaboken :?: Där fâr du all bakgrund till vâra svar, mâste absolut läsas :lol: =D>

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"