solfjäder på större barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma63

solfjäder på större barn

Inlägg av mamma63 »

De senaste veckorna har min son (2 år)vaknat någon gång mellan halv 5 och halv sex och tycker sig ha sovit färdigt. :!: Han ropar mamma och jag går in till honom och säger att det fortfarande är natt och att han ska fortsätta sova och går ut sjungande vår ramsa.
Då blir det höga protester, han storgråter och skriker "mamma kom, filten", då har jag gått in igen och tillrättalagt honom och stoppat om honom, och sen ut igen och ramsat. Vissa gånger har han blivit lugn och andra gånger har han ställt sig upp igen och skrikit samma sak, dvs. "filten, filten". Visserligen somnar han om, men detta upprepar sig några gånger tills det blir morgon på riktigt och dags att gå upp.
Idag när det var dags att sova middag så blev det gråt igen, jag försökte lugna honom med ”solfjäder”, men han kämpade emot och skrek tills han satte gråten i halsen och började hosta och kippa efter andan. :( Så jag gav upp och lämnade rummet och fortsatte med ramsan från hallen. Det tog jätte lång tid innan han till slut somnade. :cry:

Vad gör jag för fel :?: :!: :oops:
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du ska inte gå in utan bara använda ramsan! Som du kanske märker så "stör" du när du går in - även om man inte kan tro det... :wink:

:idea: Så på med ramsan istället - sådär i förbigående, gärna från sängen fast besluten om att sova klart :wink: - så ska du se att det går bättre!
mamma63

Inlägg av mamma63 »

Visst det är klart, men jag brukar kanske gå in en till två gånger. Nu har det varit det här med "filten", och jag tror att jag får ignogrera det helt enkelt. Sen är jag lite fundersam över varför hans sömn har blivit så hackig.

Tycker du annars att jag ska testa "solfjäder" igen nästa gång han blir så där arg/ ledsen? :?: :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nej - jag tycker att du ska köra på med ramsan ordentligt och använda ett tillrättaläggande vid superdpermaximultimegakris :wink: !

:idea: Ignorera detta med filten - det är bara ett sätt att fråga om det fortfarande är natt ännu!

:idea: Hackigheten i sömnen går över när han får tydliga besked om vad som gäller - ge det 5 dagar eller så. Därefter vågar jag lova att det är förbi 8) .
mamma63

Inlägg av mamma63 »

Läges rapport, imorse vaknade han kl 5:15 :!: Han grät och grät så där bedjande, och ropade "mamma, kom", nästan non stop ända till kl 6. Jag körde med ramsan högt och bestämt, och gick in till honom 2 gånger. Till slut när jag gick in för 3:e gången för att tillrättalägga honom så klamrade han sig fast i mina armar, han var uppriven och helt genomsvettig, och jag kände mig bedrövad till slut och tog upp honom :( :oops:

Nu står jag handfallen :!: :!: :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Sådant kan hända i de bästa familjer :wink: ! Men det ger inga bra resultat... Så du måste bestämma dig för hur du ska hantera detta. Innan dess står både du och barnet handfallet!

:D Mitt tips efter mogonens lilla händelse är att nu får man vända på steken. Nu har det blivit ett "befäst" bekymmer. Inget fel i det - man kan fixa det också :wink: !

:idea: I detta läget hade jag vi första pipet på morgonen gått in och gett besked. Jag kopierar mig själv från ett tidigare inlägg: "En så stor flicka kan man lugna med tillrättaläggande och solfjäder/omstoppning. Stoppa om med handfasta tag. Jag har en egen variant som funkar jättebra i sådana lägen.Jag brukar högt och tydligt säga "Du ligger i sängen och sover. Här har du din kudde, ditt täcke, din gosefilt och "namnet på barnet". SÅ - nu kan du sova igen. Natti nu - sov så gott!" Här brukar jag säga detta 2-3 gånger medan jag "håller" omstoppningen tills barnet blir lugnt. Därefter ut med ramsan och ATTITYDEN!" När du gjort detta så har du redan varit inne och då brukar man känna att man kan köra på med ramsan utan att gå in i fortsättningen. Det handlar om psykologi... :wink: Så därefter är det bara ramsan som gäller! Skulle jag gissa så tar det säkert 45 minuter innan omsomning första morgonen. Därefter krymper den tiden för varje dag. På en vecka vågar jag lova att det gått förbi!

:arrow: OBS! Att gå in så som ovan beskrivet det gör du bara de första två mornarna! Därefter ska du ge samma besked vid första pipet med hjälp av ditt ramsande! Därefter avvakta in i det längsta innan du ingriper igen. INTE gå in - utan bara ramsa! Ramsan är precis lika mycket "värd" som din fysiska närvaro och dessutom är den mycket mer effektiv. Den ger tydliga besked och förvirrar inte - vilket en in och ut-springande öm moder gör :wink: .

:idea: Som det är nu så har han/du fastnat i "vaknar till - skriker- gnäller-mamma kommer- mamma går -skriker-gnäller-mamma kommer - skriker-gnäller-upp". Han tror att det är så det ska vara iom att det är det du visar honom! Så nuär det dags att visa annorlunda - OM du verkligen vill och tror på det! Det finns inga måsten men eftersom du frågar så svarar jag så som jag tycker är det bästa att göra i en sådan situation!

:D Lycka till!
mamma63

Inlägg av mamma63 »

:D Tusen tack för ditt utförliga svar :D Jag vet att det hänger på min egen attityd, och som AW brukar säga, barns värld är konkret och inte känslomässig, men det är inte alltid lätt att hålla sig lugn när man hör ens barn gråta :( :!:

Jag ska göra ett seriöst försök nästa gång. Undrar bara med vilka intervaller man ska upprepa ramsan.

Tack ännu en gång :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag vet vad du talar om - jag har också lätt att "trilla dit" men sedan brukar jag tappa tålamodet helt enkelt :wink: ! Och då klarnar hjärnan och man ser saken för vad den är istället - helt konkret. Och vips så får man till det och så undrar man vad man höll på med innan :roll: :lol: ! Ett nöjt sovande barn brukar bekräfta att man är på spåret igen :P !

:idea: Ramsa ner "toppar" och låt resenvara - du måste gå på känsla ang det! Men ramsa inte för mycket och backa för varje dag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"