51/2 månaders som vaknar till på kvällen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gh123

51/2 månaders som vaknar till på kvällen

Inlägg av gh123 »

Hej! Nu skapar jag en ny tråd då den tidigare handlade om att min mjölk sinade. Kanske fel?

Tänkte be om tips och råd om varför vår lilla tjej börjat vakna på kvällarna när det är dags för nattsömn. Tidigare har vi brukat lägga henne för natten vid 20-tiden men nu under julen har vi varit borta mycket under dagarna och kvällarna varför det har blivit si och så med den saken. Hon har haft så mycket att hålla koll på under dagarna att hon inte riktigt haft tid att äta. Har tex fått börja gå ifrån till ett annat rum och amma för att hon varit så lättstörd vid bröstet. Och därför tog jag upp och ammade henne när hon vaknade under kvällen och inte ville somna om. Då somnade hon snabbt om ingen fara på taket där. Men nu har hon börjat med något slags kvällssuddande som eskalerat dom tre senaste dagarna. Vi lägger henne vid 20-tiden på kvällen och redan efter 30-60min vaknar hon och är pigg som en speedad mört!
Hon är då vaken i 1-1,5 timme extra på kvällen. Men sen när vi lägger henne så sover hon bra hela natten.
Tycker inte att hon verkar hungrig när hon vaknar så tidigt. Då har hon både ammat flera gånger under kvällen och ätit gröt.
De två senaste kvällarna har hon ratat gröten och bara ätit en halv portion.

Hennes sömnschema ser ut så här (eller gjorde så innan julen åtminstone) hon brukar sova ett pass två timmar och sen två lite kortare pass på 1-1,5 timmar om nån tycker tiderna ser konstiga ut. Vi låter henne ta den sömn hon behöver och vanligtvis så ordnar det alltid upp sig under dagen om hon tex sover kortare på fm så blir det längre på em.

vaknar mellan 6-7 äter, vaken i ca en timme
sover till 9-10 sover vanligtvis 1,5-2h
vaken 9-10till 12-13, vaken i 3 timmar
sover till 13.30-14-30 sover ca 1-1,5 timme
vaken 14-16 vaken 2 timmar
sover 16-17 sover lite drygt en timme
sen vaken 17-20 i 3 timmar (senaste tiden 2,5)
och sen sover hon för natten.
Hon har tidigare kunnat vakna till på kvällen men alltid somnat om rel lätt och vi har nästan aldrig behövt ta upp henne.
Som det blivit nu sover hon redan vid 19.30 sen vaknar hon vid 20.30 och är vaken till 22.00 och först då sover hon för natten.

Nu när hon vaknat och vi tagit upp henne är hon ganska så lugn och nöjd. Tänker om det är tänder så borde hon varit orolig även när hon är uppe?

Nån som har tips om vad det är som händer med vår lilla tjej? Vi fattar inget :roll:
Sover hon för mycket på dagarna? Känns inte så tycker jag och hon är tydligt trött när det är dags för ett sömnpass. Och hon skulle nog behöva få sin nattsömn redan vid 20-tiden.

Jag har varit lite små förkyld och haft lite halsont, kan hon ha samma och att det är det som väcker henne? Hon är inte snorig.
Världens goaste flicka född 2012-07-20
videunge

Re: 51/2 månaders som vaknar till på kvällen

Inlägg av videunge »

Hej på dig
Vi låter henne ta den sömn hon behöver och vanligtvis så ordnar det alltid upp sig under dagen om hon tex sover kortare på fm så blir det längre på em.
jag tror att det är en del av problemet. Ni förväntar er ledning av den lilla i stället för att ta ledningen och visa hur det skall vara :wink: Jag tror att ni har mycket att vinna på att spika ett schema för liten. det bör innehålla 4 rejäla mål mat och en nattslurk utöver det som inte gör något om den kommer lite nära inpå kvällsmaten. Sen är köket stängt emellan måltiderna så att liten får upp aptiten.

En 5 månaders behöver ca 15h sömn. har man 12h natt så blir det 3h att fördela på dagslurar. 45min på fm 1,5h middag och 45 på kvällen eller kanske 45-2-20 kan passa. har man 11h natt så kan man födela lite annorlunda. mindre än 11h natt brukar vi inte rekommendera. håll tiderna med en 15 min marginal åt bägge hålllen så blir det lättar öfr liten att anamma det. och ös på med mat. riktig mat. en 5 mån kan var mycket hungriga typer och bröstmjölk står man sig inte på så länge. gröt är gott men tänk på alla smaskiga rotfrukter, frukt, grönsaker...mums!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"