Nu är det 12 timmars natt som gäller

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Nu är det 12 timmars natt som gäller

Inlägg av Mamma L »

Hallåj :P

Jaha, då var det dax att förlänga natten till 12 timmar för oss :D

Kan inte säga att 10 timmars nätterna sitter sådär bergfast trots att vi har försökt nu i ca 3 veckor :?

Dagslurarna fungerar superbra och läggningen är rena drömmen, puss, puss, ner i sängen, ut och inte ett knyst :P

...men det är just dessa uppvaknanden nattetid och främst då under vargtimmen :?

Nåja, nu har mamma bestämmt att lille klimpen i alla fall ska sova 12 timmar fr.o.m i natt och uppladdning sker med b.l.a avskärmning och massor av mat :wink:

Har inte använt ramsan men tänker börja med den i natt vid behov (spännande :P )

Känner mig helladdad för "uppdraget", men....

...uppenbarligen har jag ju gjort något litet fel under den här tiden som gått, eftersom vi inte kommit tillrätta med uppvaknandena på natten.

Vissa nätter har killen somnat om själv de gånger han vaknat, efter att ha gnölat, ibland skrikit ilsket en liten stund (vilket jag har låtit honom ta hand om helt själv :wink: )
Men vissa nätter har han verkligen inte gett sig, utan skriket har blivit värre och värre och till slut ledset :cry: och då har jag såklart gått in och lagt tillrätta och även fått buffa ibland och vissa nätter har det kännts som att jag har varit tvungen att ingripa ett flertal gånger :?

Det jag nu funderar över är om jag kanske fortfarande ingriper för snabbt, tycker inte att det känns som det men nånting gör jag ju fel :?:

Speciellt under vartimmen har det hänt ganska ofta att jag inte får till något omsomnande över huvud taget (mellan ca 04.30-06.00)

Är det någon som har något bra tips :?:

Jag vet ju att man kan ta till hög musik mm, men det känns inta aktuellt kl 04.30 med två till barn som ska upp till skolan :(

Det känns ju lite extra angeläget nu när han ska sova en timme till på morgonen, kan ju inte gärna tampas 2 1/2 timme varje morgon :?

Oj då, nu måste jag gå och väcka killen, har sovit över marginalkvarten till och med :shock: :P :P :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Mitt bästa tips är ramsan!
Öva in den ordentligt och du löser det mesta :wink:

Lycka till!

/ Mamman till sonen :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, father of a son :D

Obegripligt att du klarat dig så här långt utan ramsan, som ju är vad som "ska" göra jobbet från och med andra kurnatten och framgent :!: Så ut och öva :lol:

De andra barnen kommer inte att störas av ramsan (annat än möjligen första gångerna). De förstår budskapet. Och det gäller ju f ö dem också :lol:

Läs på i Verktygslådan :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma L

Har nog underskattat ramsans betydelse

Inlägg av Mamma L »

Hej och tack för svar, Father of a son och Anna :P

Ja, jag har nog underskattat ramsans betydelse men använde solfjäder och buffning som verktyg för att få killen att sova över nattmålen, eftersom han var för liten för ramsan då.
Och till att börja med verkade det som att detta skulle räcka till, han började sova mycket bättre, endast vargtimmen spökade under uppföljningsveckan och ett tag därefter...men sen, efter ett par veckor, smög han så sakterliga tillbaka till gamla vanor, antagligen p.g.a att jag var för generös med att buffa (ja, jag buffade ännu efter 2 veckor :oops: men bara då och då, när han inte somnade om av egen maskin)
Så det är nu de sista 2 veckorna jag har insett att jag måste öva in ramsan och har så gjort och nej, de andra barnen störs nog inte av ramsan, det är nog bara jag som tycker att det känns lite onaturligt att "prata" högt och tydligt mitt i natten när alla andra sover :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"