Dottern bara sover + storasysterns bråk

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Hej!
Jag har en dotter på 10 dagar (född den 15e december) som har från början ätit och sovit bra, mer eller mindre enligt standardmodellen även om jag vet att såhär små inte följer modellen så bra ännu. Men nu de senaste dagarna har hon börjat äta mycket mindre (från ett bröst ca 10min) och därefter slocknar hon och kan sova i tre timmar innan hon vaknar igen. Hon är nöjd ändå men hon blir ju mer vaken på natten. Jag har försökt allt för att hålla henne vaken under dagen men har ej lyckats. Ska jag bara avvakta och se vad som händer vid 3 veckor eller finns det något jag kan göra redan för att få mer rutin under dagen? Var det vid två månader man börjar väcka barnet för att köra sm fullt?

Min andra dottern är 4 år, underbar och tar hand om sin lilla syster. Men hon har börjat strula vid läggdags, vill inte lägga sig i sin säng, vill stanna hos mig. Gråter och när jag väl har henne i sin säng, springer hon till mig många gånger. Hon har börjat vakna på natten också och kommer till oss och vill inte sova. Hennes mormor är här hemma hos oss i över en månad och hennes pappa och jag ser till att hon är delaktig i allt men ändå strular det till. Jag mår dåligt av att se henne sådär eftersom jag ser att hon inte trivs med det nya arrangemanget. Vad kan jag göra för att återställa kvällarna och nätterna?

Tack på förhand!!

Mvh,
Miia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till den nya lilla! :D :heart:

Så den nya kanske behöver lite extra uppmärksamhet på dagen här låter det som. Ställ ljust när hon sover, suffletten nere och nära fönster så hon inte får för sig att vända dygnet åt fel håll. Sen på kvällen mörkt och på natten kolsvart! Runt 3 veckor kommer ni att märka skillnad förhoppningsvis. Men se till att liten inte somnar för fort, utan kasta upp på axeln och väck ordentligt, mycket mat och vakentid vill få till. MInst 1 timme vaken skulle jag påstå. Sen sover hon över 3 timmar flera gånger/dag, väck! 5 rejäla mål på dagen behöver du få till och sen max 2-3 nattmål. Amma i mörker och byt blöja mellan B1 och B2 på natten. Tänk på att ett nattmål inte nödvändigtvis måste ta 1,5 timme utan försök att köra det lite snabbare.

Ang. 4-åring så gäller det att svara på hennes frågor som hon nu har. Hur skall saker egentligen gå till nu när allt är annorlunda? Sätt upp en plan för hur ni bestämmer er att det skall vara. Prata med henne och säg att så här kommer det att gå till från och med nu. Måste du sitt vakt utanför rummet och mota Olle i grind så att säga. Ramsa tillbaka med hög bestämd ramsa. Förklara att från och med nu när ni går ut med ramsan så gäller den tills man somnar. Inga lampor tända, luras inte in i fällan "jag är rädd" och införa nattlampor utan måste man så har man en dunkel lampa tänd utanför rummet och sen dörren max 10 cm öppen för ledljus.

Ta fram en plan och kör är mitt råd! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Tack TorsMamma för ditt svar! Jag ska verkligen göra allt för att hålla bebisen vaken minst en timme varje gång hon vaknar under dagen. :D
Gällande min andra dotter, hon har börjat "spela" med "jag är rädd, jag har mardrömmar och vill inte sova". Ska också försöka förklara till henne hur allt kommer att vara men känner att det är lite svårt just nu eftersom mormor är här såpass lång tid och därmed vi får inte samma rutiner som vi kommer att ha senare. Men får väl börja sitta utanför hennes rum på kvällarna om det blir lika bråkigt. Tack igen!

-Miia
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Sarisparis »

Hej miiaz och varmt välkommen hit :D

Grattis till dottern! :heart:

Det är lätt att hamna i situationer som du beskriver, med lite äldre barn, och det är väldigt lätt att hamna i nya (o)vanor, särskilt när man inte har hand om barnen helt och hållet själv. Jag hade svårt att få med min svärmor på tåget vad gällde våra barns insomnande, hon ville gärna sitta och sjunga och hålla handen tills John Blund tog över. :wink: Men med ganska mycket diplomati från min sida förstår vi nu varandra lite bättre. Jag gav henne SHN-boken i present :roll: :lol: , särskilt Safarin, samt Lugnet och Säkerheten, gjorde underverk för att vi skulle "förstå" varandra när det kom till barnen sen.

Gillar du tanken på lite läsning för mormor och skulle du inte ha SHN-boken så kan du skriva ut eller be henne läsa här på forumet.

Rekommenderar alldeles särskilt:

:arrow: Säkerhet är trygghet

:arrow: SHN på Safari

Eller be henne läsa om SHN i Barnaboken, det finns ett kapitel som heter något i stil med "Varför fungerar SHN?" i den sista delen om jag minns rätt.

Målet för ögonen, en konkret plan att ta till vid behov, så är ni snart tillbaka på banan igen.

:heart:
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Hej!
Tack för svaren! Tänkte uppdatera situationen här hemma. Mormor är fortfarande här och blir "galen" på henne eftersom hon alltid börjar meningen med nej till storasystern. Jag har sagt om detta till henne, men hon förstår inte eller vill inte förstå vad jag menar och då låter jag bli. Vet inte om det är det som gjort att storasystern har blivit oerhört motsägelsefull, varenda gång jag ber henne att göra något, säger hon emot mig. Hon har aldrig varit så. Samtidigt ser jag många nya saker hos storasyrran som har dykt upp efter bebisen födsel. ser framemot slutet av månaden när det är bara jag med tjejerna på dagen och kan styra upp vardagen lite bättre och ge uppmärksamhet till båda.
Min man har sina egna metoder för barn (han är från karibien och är inte alls med på att styra upp barnen enligt SM eller liknande så jag kör mitt eget när det gäller tjejerna).

Bebisen började äta och sova jätte bra efter ett tag och hennes mage fungerade utmärkt 5-7 gånger om dagen. Sedan hände något, ca en vecka sedan. Nu är hon en månad och en dag, så detta hände strax efter hon var 3 veckor gammal. Först verkade hon att ha problem i magen, hennes rörelser påpekade mot att hon hade ont i magen och hon bajsade inte alls, fick hjälpa till henne till slut. Efter den första dagen har hon bara bajsat en gång om dagen och jag ser fortfarande att hon har ont i magen. Hon är som en klocka i princip, sover 2 timmar, är vaken 1,5-2 timmar och då äter hon bra. Men nu de senaste dagarna har hon inte kunnat somna på eftermiddagen och är vaken 5-6 timmar i sträck och det är väldigt svårt att få henne att somna. Har försökt buffa och det hjälper ibland. Hon kanske somnar för 5 minuter men börjar gråta hårt efter det. Försöker buffa igen och kanske fungerar men det slutar alltid till att jag måste ta upp henne. Jag vet att hon är övertrött men kan inte lugna ner henne i sin säng. Hon blir tyst omedelbart när vi tar upp henne men vägrar somna i sin säng. Jag vill verkligen att hon somnar i sin säng och inte i vår famn (min man skulle vilja ha henne sovandes i famnen men det är jag som lägger ner henne nästan varje gång). Jag vet inte vad jag ska göra för att få henne sova bättre igen, eller att somna på eftermiddagen så att hon inte passerar 2 timmars sträcket och blir övertrött. Allt fungerade så bra tidigare och nu är det struligt. :( Ett annat problem är att när jag behöver göra ärenden, hon vaknar många gånger i bilstolen och då är det kört för 2-2 schemat och hela dagen går lite sådär. Ger henne så mycket mat dock som hon vill ha så att hon åtminstone är mätt.
Tacksam för hjälp!!!!!

-miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till den lilla.

Ja vad det gäller mormor så kan man ju bara säga att dessa damer oftast är i en liga för sig. De kan ju liksom det här med barn, vet hur det hela ska gå till. Antingen får du bara ha överseende med henne nu och vänta med att bringa ordning när hon far hem igen eller så får du sätta henne på en stol och tala om hur du vill ha det.

Ammar du lillan eller får hon ersättning. Om du ger ersättning så kan du prova att byta sort, det kan påverka magen positivt. Om du ammar får du fundera på vad du äter, om det är något i din kost som ställer till det för lillan.

Vad det gäller att sova i bilen eller inte så är det ju svårt att påverka. Det enda man kan göra är att försöka åka bil så lite som möjligt för att undvika att hon vaknar. Sen är det ju inte hela världen heller om det blir något sömnpass som blir lite hackigt, det ingår ju i livet att inte allting går på räls alltid.

Storasyskon har en tendens att ifrågasätta saker och ting när deras värld förändras. Det viktigaste, tycker jag ,är att vi föräldrar står stadigt och håller fast vid våra regler och rutiner. Det blir en trygghet att omvärlden ändå är stadig mitt i förändringarnas tider.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Hej!
Tack för alla svar igen! Uppskattar det verkligen. Jag har försökt läsa andras svar lite angående mina frågor men tänkte att jag måste fråga ändå.
Min yngsta är nu nästan 10 veckor gammal och sover mycket bra på natten. Däremot har dagarna börjat strula på sistone. Hon äter bra inom den första timmen hon är vaken men när det är dags att sova för första gången på dagen, sover hon endast 20-40 minuter och vaknar därefter. Jag måste alltid buffa henne till sömns (inte dock mitt på natten, hon äter en gång då) och hon SKRIKER de minuterna då jag lägger ner henne. Efter buffning lugnar hon ner sig, ibland gör jag det endast några gånger, ibland i 10-15 minuter totalt. Jag slutar buffa när hon lugnar ner sig men börjar alltid om när hon börjar skrika igen. under de 20-40 minuter gråter hon några gånger men normalt somnar hon om själv. Men hon sover alltså inte mer än max 40 min även om jag börjar buffa om och verkligen försöker få henne somna om (i sin spjälsäng). Hon äter varje 3,5-4 timmar så jag fortsätter standardmodella annars när det gäller mat. Så när hon vaknar och inte somnar om, tar jag upp henne och låter henne vara med aktivt och passivt och så vidare men hon är ju väldigt trött och vill helst vara buren vilket jag inte alls vill för mycket så att hon inte blir för van vid det. Men lägger jag ner henne och låter henne bara observera, vill hon inte utan hon har börjat bli van endast buren. :( Vad kan jag göra för att få henne att sova bra igen på dagen?

Min 4 åring - jag har inte fått henne att hjälpa till med saker och ting hemma. Jag har läst så mycket i barnaboken och på nätet om social delaktighet men när jag försöker få henne hjälpa till, springer hon iväg eller bara säger "jag vill inte". Jag får bli den tjatiga mamman och bli lite arg för att få henne göra något men jag vill ändra det ASAP!!! Jag tycker att jag tjatar hela tiden. :(

Tusen tack igen på förhand!!!

Mvh,
Miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Sarisparis »

Upphackad sömn beror alltsom oftast pâ hunger, sâ min första frâga rör ändâ matintaget under timmen hon diar.

:?: Tar du till SM-knepen ordentligt?
:!: trigga en rap om hon verkar tröttna,
:!: spara bröst nummer tvâ till efter en lite längre paus (dâ du hinner med byte och umgänge) sâ att det blir riktigt lättdrucket när hon kanske dâ är lite tröttare
:!: toppa med ersättning om hon inte orkar dia pâ slutet

Vad gäller själva luren, hur stâr hennes spjälsäng? Det kan hända att hon skulle trivas med att sova lite mera ifred (sâ var det med vâr Lillebror fr.o.m. ca tre mânader, innan dess sov han helst "mitt i smeten"), kanske göra rummet lite dunkelt ocksâ? Men inte glömma husljuden [-X :wink: (musik, tvättmaskin, dammsuga, ... = en bra ljudmatta).
Och själva läggningen, hon är kanske lite liten för skrattet till go'nattet i sin helhet, men en stunds bus och kel behövs för att hon ska läggas riktigt nöjd och glad (och utan stress och oro frân mamma =D> ).
miiaz skrev:Min 4 åring - jag har inte fått henne att hjälpa till med saker och ting hemma. Jag har läst så mycket i barnaboken och på nätet om social delaktighet men när jag försöker få henne hjälpa till, springer hon iväg eller bara säger "jag vill inte". Jag får bli den tjatiga mamman och bli lite arg för att få henne göra något men jag vill ändra det ASAP!!! Jag tycker att jag tjatar hela tiden. :(
Ja, det är verkligt lätt att hamna i tjatfällan (besöker den mer regelbundet än jag skulle önska själv #-o ). Just fyraâringar är ju inte lika lättroade som en ettâring av att fâ hâlla i en egen liten tvättsvamp. Mitt knep med vâr äldste är att hitta ett problem och frâga honom om râd (hur fâr man bort den här fläcken tror du?). Eller med äkta entusiasm annonsera att idag ska vi minsann putsa duschdörrarna - alle man i underkläder! =D> :D När man väl fâtt igâng själva arbetslusten är det oftast ingen hejd, sâ dâ kan man fâ fundera pâ hur man hittar bromsen. :lol:
Men utöver de lite ambitiösare projekten för att fâ det att lossna sâ försöker jag hâlla pâ de regelbundna (dagliga) grejerna som inte är varken särskilt ansträngande eller lângvariga, men som ändâ ger tillfälle att säga Tack. Till exempel att duka undan sin tallrik efter maten.

:heart:
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Besisen för hungrig (3,5 månader)!?!

Inlägg av miiaz »

Hej igen!
Nu är min dotter 3,5 månader och standardmodellen fungerar bra fortfarande men ända sedan hon blev 3 månader, började hon vakna var 3e eller 4e timme på natten och vill äta. Tidigare hade hon sovit mellan 6 och 8 timmar på natten! Läste lite runt här och började ge smakisar några dagar innan hon fyllde 3 månader och nu äter hon en burk frukt under dagen och lite (ca en halvburk för att mäta) gröt. Annars får hon bröstmjölk och verkar vara vid bröst mycket. Hur mycket mat kan jag ge henne för att få henne att sova bättre på natten? Eller kan jag bara ta bort första matning på natten och tro att hon klarar sig? Jag vet att hon har det inom sig att sova bättre på natten.

Tusen tack på förhand!
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Tutan »

Hej miiaz! :D

Ja, jag skulle tolka det som om hon vill ha mer mat, eller håller kvar vid ovanan av att vakna sedan den tiden då hon ville ha Riktig mat. Vad bra att du börjat ge henne det som vill ha! :D Mums!

Pröva på att öka mängden mat och kanske ge henne nåt annat än burkfruktpuré (som innehåller rätt mycket vätska). Banan är ju en favorit hos många. Potatis, morot och hemmagjord havregrynsgröt (mosa grynen fint i typ mortel) kan också mätta bra. Har du läst den här tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821 ? I och med att du har börjat med riktig mat, och dessutom ökar på lite mer med mängden successivt, så borde hon klara av att sova upp till 8 timmar i sträck på natten.

:arrow: Öka mängden mat. Kanske läge att testa Tors nattmacka http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225 ?
:arrow: Skjut alla matvargar!
:arrow: Läs på om trenätterskuren här i kompendiet och i BB http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 .
Här är en strategi för att använda vertygen vid uppvak vid trenätterskuren:
Natt 1 vagna till sömns eller precis nästan till sömns
Natt 2 lugna med hjälp av vagning eller skaka i handtaget (låta gnöl och liknande vara)
Natt 3 vagna endast vid kris, eller skaka i handtaget

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Tack Tutan för svaret!! Jag hade läst det som TorsMamma skrev samt läst i boken också men var inte säker på ifall jag skulle vänta på att dottern åt riktigt bra med mat innan köra med 3 nätters kuren. Jag hade hoppats på att inte behöva göra det alls i och med att hon sov så pass bra tidigare men nu måste jag väl tänka om och köra på under helgen när min man kommer att vara bortrest (han kommer inte att klara av gråtandet under nästan hela natten). Så med den mängd mat som jag ger nu, borde hon klara av kuren? Kan jag flytta min dotter tillbaka till sin säng efter de tre nätter? Eller ska jag fortsätta med vagnen tills allt fungerar bra? Jag vill gärna att hon sover i sin säng så fort som möjligt för att hon har gjort det sedan början (måste buffa nästan alltid för att lugna ner henne, båda dag och natt, ibland buffar jag en gång, ibland måste jag göra det on och off under 20 minuter beroende på hur trött/övertrött hon är).

Tack igen på förhand!
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Tutan »

Hej!
Trenätterskuren kan man köra redan från en månads ålder enligt BB, då barnet får en sammanhängande sömn på sex timmar (22-04 ca). Visst kan du köra kuren om du känner att du vill styra upp nätterna och ge henne längre sammanhängande sömn på natten. Du kan även vänta och se om nätterna ordnar upp sig i och med att du övergår till mer och mer Riktig mat. Valet är ditt (alla dess val :roll: :wink: ). Har inte nätterna ordnat upp sig tills hon är sådär fem månader ungefär finns ju alltid SHN-kuren att köra då, för att sätta 11-12 timmars nätter.

Mitt förra inlägg avsåg att barnet endast sover i vagnen. Att buffa i sängen går självklart lika bra som att vagna. Du behöver alltså inte flytta henne fram och tillbaka mellan vagnen och sängen under kuren.
miiaz skrev:(han kommer inte att klara av gråtandet under nästan hela natten). !
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg :D . Det är inte alls säkert att det blir mycket gråt och frågor. Besvarar du dem med attityd så lugnar hon sig och vet sen vad som gäller. För vissa tar det lite längre tid och för andra trillar polletten ner fort. Huvudsaken är ändå att du backar lite mer för varje natt och visar förtroende för lilla barnet.

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Hej igen! Nu har det gått över 2 veckor sedan jag började tre nätterskuren och fortfarande vaknar min dotter efter 3 eller 4 timmar. Jag måste gå upp några ggr per natt och buffa henne och efter ett tag somnar hon men inatt grät hon så att jag gav henne mat efter 4-5timmar. Jag undrar vad jag gör fel eller om hon bara är så hungrig att hon vaknar (även om jag inte tror det eftersom hon alltid somnar om)?! Hur slutar hon vakna efter bara några timmar?
En annan fråga, kan jag försöka förlänga natten till 8timmar utan mat redan nu eller borde jag vänta tills hon sover de 6timmar utan att vakna efter 3? På dagen har hon bra rutin med två ca 45minuters sömnpass och ett 1,5-2timmar. Natten gör hon alltid 19.30-7.30 och nu äter hon bra med mat tillsammans med bröstmjölk.

Trevlig helg!

-miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har bara läst några inlägg tillbaka för att se vad tösen får att äta. Jag skulle trappa upp mängden mat, framförallt sådan mat som man står sig på längre än gröt och frukt. Jag tänker majs, sötpotatis, morot, palsternacka och annat smaskigt - med en stor klick osaltat smör i! Fett står man sig på länge, kolhydraterna försvinner snabbt.

Har ni det heeelt mörkt där hon sover? Alltså så mörkt att man inte kan se handen framför sig?

:heart:
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Hej!
Tack för svaret. Ja, min dotter äter två olika typer av sötpotatis, morötter och en annan rotfrukt. Jag har börjat get det henne två ggr om dagen. Utöver det får hon frukt. Jag har märkt dock att hon inte är hungrig på morgonen när hon vaknar och får truga henne hela första timmen. Ändå får hon i sig inte så mycket. Jag vill amma henne också och undrar hur jag ska få den bästa kombinationen för att få henne sova gått? Ge henne riktig mat varje gång hon ska ammas? Och bröstmjölk som "efterrätt"? Inatt vaknade hon ofta och grät och då slutade att amma henne efter 5 timmar. Vi har det riktigt mörkt i rummet (med mörkläggningsgardiner).
Tack igen!!!
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"