Uppföljningsveckan - vaknar fortfarande ofta på n

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaTherese

Uppföljningsveckan - vaknar fortfarande ofta på n

Inlägg av MammaTherese »

Godmorgon!

Är precis inne i uppföljningsveckan efter att ha kurat min dotter Emma (5,5 månad gammal). Allting har gått jättebra tycker jag, vi har fått bort de nattliga måltiderna, hon somnar utan någon som helst protest och ramsan funkar galant för att få Emma att somna om de gånger hon vaknar.
Men nu börjar jag ändå undra om vi gör något fel... de två senaste nätterna (natt nr 5 och 6) har hon vaknat näst intill varje timme (med början kl 21), visserligen somnar hon ju om inom 1 minut då man ramsar (förutom under vargtimmen då det kan ta upp till en kvart att få henne att somna om), men det är alla dessa uppvaknanden jag undrar över. Ska det vara så? ...jag hade hoppats och trott att det skulle bli färre sådana ju längre i kuren man kom...????
Mamma till Emma f?dd 11/3-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D För att lilla barnet ska (fortsätta) göra framsteg, måste man själv göra "baksteg" - först, och kontinuerligt. DET är att "komma längre i kuren" - man kan alltså inte fortsätta som förut; då kallas det att man fastnar :shock: och det är vad du gjort, skulle jag tro; du ramsar för fort och för ofta och i onödan, säkert, många gånger. Då blir dina ingripanden störande i stället för lugnande och oroar barnet :!:

Så backa. Mer förtroende för barnet :!: Inte släppa in nya vargar när du nu så fint kört i väg de gamla :wink:

Tålamod, målet för ögonen, attityden av tveklös självklarhet och som sagt, mer förtroende för barnet - det är summan av kardemumman som leder vidare framåt :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"