Vaken vaken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Silura

Vaken vaken

Inlägg av Silura »

Har nu kört enligt standardmodellen i några veckor och använt verktygen i 1-2 månader.

Vår lilla tjej ( 2,5 månad) sover jättebra alla dagslurar men mellan 4-6 på morgonen får vi det fortfarande inte att funka - vargtimman jag vet, men det har hållit på likadant i så många veckor nu. Mitt schema ser ut enligt följande:

6:30 - 8:00 mat, umgänge
8:00 - 10:30 sova
10:30 - 12:30 mat, umgänge
12:30 - 14:30 sova
14:30 - 16:30 mat, umgänge
16:30 - 17:30 sova
17:30 - 20:00 mat, umgänge, bad, nattslurk
20:00 sova natt
22:00 - 22:30 mat (i sömnen typ)

Hon vaknar alltid någon gång mellen 4-6 och kan sedan hålla sig vaken i över en timma. Det stånkas, frustas, sugs på tummen och stönas. Det är inte alltid hon är ledsen - ibland ligger hon bara klarvaken. Vi gör oftast ingenting i de här lägena. Är hon ledsen har vi buffat någon gång men tycker oftast att det stör mer än vad det hjälper så oftast tystnar hon av sig själv - och sen får jag väcka henne istället när vi ska upp.. Men vad ska vi göra för att få bukt med detta? Som det är nu får varken hon eller vi tillräckligt med sömn... Vet att vargtimman kan spöka en längre tid men det har varit lika dant så länge nu.

Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa oss!
Lilltjejen 050619
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Fint gjort med fina rutiner och standardmodellen!

:idea: Om hon är trött och grinig på vakenpassen så kan du:
:arrow: Vagna/buffa ett besked vid första uppvaket. Här kan du då få en reaktion som gör att hon blir mottaglig för verktygen och du får till ett snabbt omsomnande.

:idea: Om vakenpass och annat funkar bra under dagen:
:arrow: Skaffa örnproppar och låt henne ha sin privata sfär under natten - med allt vad det innebär :D !
Silura

Inlägg av Silura »

Tack för svar! :D

Jo, vakenpassen funkar fint - hon är en jätteglad tjej! Hon blir lite gnällig innan det är läggdags ibland men det är väl fullt normalt. På första vakenpasset kan det också vara lite svårt att hålla henne vaken.

Vi har turats om med öronproppar men det hjälper inte för mig dessvärre :( - jag vaknar ändå. Ska ge buffningen en chans till och se om det hjälper. På dagen sover hon i vagn och jag upplever det som lättare med vagning (och hon vaknar numer väldigt sällan före utsatt tid ändå).

Ja, ja - det ordnar sig nog såsmåningom. Det är ju mest lite svårt att hålla perfektionisten inom sig i schack... :wink:
Lilltjejen 050619
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En idé är att du gör natt efter kl 20 och flyttar 22-målet till kl 4. Det är en ganska beprövad "metod". Hon har som du märker lättare att sova över 22-22.30 än kl. 4.

Bestämemr dudig för detta, ge det en vecka innan du utvärderar :!:

Efter ett snabbt mål kl 4 somnar hon om fint. Det målet kan du sedan vagna henne förbi när hon ska ha tio tim natt - snabbt lyfta över henne i vagnen alltså och sedan lyfta tillbaka när hon sovit i tio min (inte tjugo).

Ytterligare en månad senare när det är dags för tolv tim sömn kan du ramsa henne över vargtimmeströskeln :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Silura

Inlägg av Silura »

Ja, det kanske skulle vara något...
Problemet är att vi sover på övervåningen och det blir lite jobbigt att släpa upp vagnen för trappen varje kväll. Kanske borde vi köpa en begagnad extravagn att ha i sovrummet. Då kanske vi tom skulle komma runt problemet utan att ändra rutinerna?

Ska fundera på saken och sen köra hårt på det vi bestämmer oss för!

Tack, Tack!
Lilltjejen 050619
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är en enkel och god lösning som man kanske inte tänker på. Av någon anledning tror man ju att en barnvagn måste släpas upp och ner och in och ut men en barnvagn inne som säng är ju egentligen inte konstigare än vilken säng som helst som man införskaffar. För ett par, tre hundra får du en hur bra som helst, flat och rymlig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Silura

Inlägg av Silura »

Inte ett pip inatt! :D
Vaknade som en klocka vid 6:30. Det tar sig...

Däremot har katten seriösa problem med vargtimmen.
Kanske skulle köra SHN-kuren på henne? :wink:
Lilltjejen 050619
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"