någon som kurat en ettåring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jordgumman

någon som kurat en ettåring?

Inlägg av jordgumman »

Jag undrar om någon som kurat ett barn som kan ställa sig upp skulle vilja berätta lite hur det gick och kanske dela med sig av några bra/dåliga erfarenheter?? Jag har en kompis som är i stort behov av att få höra att det går. Hon är övertygad om att det bara går med små barn och att det blir "värre" ju större de är och att alldeles i synnerhet hennes pojke kommer att vara helt omöjlig att kura! Så jag behöver lite positiva exempel för att peppa henne!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Marie m tre

Inlägg av Marie m tre »

Vi kurade vår lilla tjej i februari och hon var då nästan 9 månader. Hon kunde ställa sig upp och gjorde det också många gånger. För oss tog det tre nätter innan hon började sova. Tidigare somnade hon först runt 21 och vaknade massor med gånger (2-5 ggr) under natten för att ammas. Första natten tog insomnandet nästan en timme. Puh! Hon var arg som ett bi och vrålade åt min dumma ramsa. Jag fick gå in till henne många gånger eftersom hon inte lade sig ner när hon väl ställt sig upp. Men jag gick bara in och lade henne ner, buffade, ramsade och gick ut. Till slut gick det. Hon vaknde på natten, men somnade om med hjälp av buffandet.

Kväll två somnade hon på ca 20 min och vaknade bara en enda gång på natten. Jag har för mig att jag inte buffade då, utan att hon somande om på ramsan.

Kväll tre somnade hon på 10 min och vaknade inte en enda gång på hela natten! Allt går med rätt attityd och tålamod!!!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Rar du är som vill peppa henne.

Många jag hör verkar tycka att just deras bebis går aldrig att kura - oavsett ålder. Det kanske är en ursäkt för att inte våga ta tag i problemet :?:

1-åringar ställer andra frågor än 6 månaders men det har sina för och nackdelar vilket som. Försök få henne att se målet istället - att hennes son ska få sova det han behöver för att må bra och orka all glädje det är att leva. Som det är nu så mår han ju inte bra. Så vad väntar hon på...hon vill väl det bästa för sitt barn. 8)

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Vi kurade vår son när han var 1år och 10månader. Då var vårt liv så struligt av sömnbrist att läkare övervägde theralenbehandling för att få vår son att komma till ro.
Vi är så glada idag att jag av en slump kom i kontakt med detta forum. Idag har vi en treåring som sover gott på nätterna, och hela nätter dessutom :D

Det var jobbigt att kura eftersom vår son klättrade med lätthet ur spjälsängen och i våra ögon vägrade gå och sova. Nu vet vi att det var frågor, är det här ok? Kan man vara uppe hela nätterna? mm .

Visst har vi kvällar när lilleman inte vill gå och sova, men nu vet vi hur vi ska göra och när vi ger honom verktygen för att sova, så somnar han inom några minuter :D :shock: :D

vi ställer gärna upp och peppar om det känns jobbigt, för vi vet ju att det finns en ljusning även för de mest övertrötta barn, men det krävs en hel del av föräldrarna, det kräver sin järnvilja att göra sitt bästa för sina barn.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"