Hysterisk när pappa ska lägga ( dotter 4,5 må

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Hysterisk när pappa ska lägga ( dotter 4,5 må

Inlägg av Tess »

Vår minsting är nu 4,5 månad. Hon sover 12 timmars natt, ibland om hon har varit för trött för att äta tillräckligt på kvällen innan läggning vaknar hon en gång vid ca 4 och äter. Sedan sover hon ca 3 timmars dagsömn fördelat på tre tillfällen med den långa luren på förmiddagen. Detta funkar också bra.
Tyvärr har det blivit så att det bara är jag som kan lägga henne. Jag ammar för fullt sista timmen. Sedan är det pyamas och blöjbyte. Hon är då glad och nöjd. Sedan lägger jag henne i sängen, lägger hennes snuttefilt så att hon når den, släcker lampan och går ut med ramsan. Ibland gnäller hon till lite, men lugnar sig själv. Somnar alltid själv inom 10 minuter, oftast kortare.
Men varje gång när hennes pappa ska lägga henne blir hon hysterisk när de kommer in i sovrummet. Blöjbyte och pyamas går bra och hon är jätteglad, men sen är det stopp. Hon skriker så hon nästan tappar andan. Det går inte att lugna henne med ramsa och buffning utan efter ett tag ger pappa upp och jag går in och "börjar om" ( detta är fel antar jag.... :oops: ) Tar upp och lugnar, ammar kanske lite till och lägger henne sedan igen. Och då går det lika bra som vanligt.
Vad ska vi göra, nu blir ju hela läggningen ganska låst? Jag kan ju inte vara borta en stund under läggningsdags för att gå och träna eller så. Det kanske ska tilläggas att pappan inte har läst på särskilt mycket utan jag har försökt förklara principerna noga. När jag står utanför tycker jag att det ser helt okej ut, men hon blir tokilsk :x ändå.
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Du behöver flytta på dig, och pappa behöver ta över utan att ha dig hängande över axeln. Så gå, tre kvällar :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Ska tillägga att du misstänker helt rätt... Det är naturligtvis ingen bra idé att "ta upp och lugna och börja från början", även om det fungerar (tills vidare). Med detta dittt felaktiga svar på hennes frågor talar om i handling att pappa, stackarn, är farlig... :cry: och gör en varg av honom :roll: Skäms på dig :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"