Jasmine är 5 månader och jag känner mig lite osäker på hennes schema. Är det för lite med 3 sovpass på dagen?? Hon ska upp 7.45 (el. möjligen 7.30). För att vi ska hinna hem från storebrors dagislämnande blir nästa sovpass 9.30-10.15 och för att hon ska hinna med en lite längre lur och mat innan hämtande kl. 13.45 får hon ett sovpass 11.45-13.15 med mat direkt. Men sedan, förstår du, är jag osäker på ett eller två sovpass till innan natten. Jag har skrivit upp hur hon har sovit nästan sedan hon föddes (inte riktigt) och hennes rytm har varit mest 3 sovpass med 1,5 till 2 timmar emellan. Efter 1.5 tim. sovpass är hon vaken 2,5 timmar. Sov natt ibland 11 tim. och ibland 12.
Storebror sover fortfarande 12 tim. natt!!! Så på sätt och vis vore det ju praktiskt med gemensam läggning och gomorra.
Klämmer jag alltså in 2 sovpass till på eftermiddagen känns det som att det blir lite kort mellan lurarna. Hon sov i genomsnitt ca 14 tim/dygn enligt mina uträkningar, men samtidigt undrar jag om det är för lite. Om hon kanske har lite sömnbrist. Hon svarsler förstås och skrattar när man kittlar och busar, men annars är hon väldigt tyst och likgiltig. Hon har alltid varit svårsövd annat än till bröstet. Vaknar lätt och efter kort tid. Sov endast 45 min. åt gången. Egentligen 40 min. fr. det att ögonen åker igen. Vaken 3 timmar innan natten. Längsta laget. Somnar då gärna till tutte.
Jag funderar allltså på 45 min. em-pass samt ett 30 min. (hon verkar ha en sådan rytm) eller endast ett 45 min. innan natten. Kan inte bestämma mig.
Behöver hon behöver mer än 14 timmar / dygn ?
/ Jenni