Vad gör vi för fel? 30 min skrik/gnöl vid l&a

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

Vad gör vi för fel? 30 min skrik/gnöl vid l&a

Inlägg av AnnaK »

Hej! jag behöver hjälp att få lite perspektiv på vissa saker. :? Ivar kurades vid 5 mån ålder och har sen dess sovit i princip som en sten. :sleep: Och varit synligt glad och välmående av den goda sömnen. :D Men nu vid 17 mån ålder har han plötsligt börjat protestera väldigt vid läggning. :x Varje kväll under snart 3 veckor har han gnölat/bökat/gapat mestadels surt och argt i ganska precis 30 minuter innan han somnat. Natten förlöper sen som vanligt dvs i den goda sömnens tecken och han vaknar som vanligt kring marginalkvart. ÄVen på dagarna har han varit mkt svårare att söva men måste väckas varje gång när luren är slut. Kvällarna förlöper som vanligt med bad, skratt i massor och välling och sen i säng med ramsa. Vi har hållt oss coola, inte ökat trafiken i hans rum, slamrat på i köket som vanligt efter han har gått och lagt sig och gjort "vanliga" ljud men 30-min gnölet hänger kvar. Vad gör vi för fel? Behöver han inte 12 h natt längre`? Jag vet att han inte behöver sova varje sekund utan främst ska ha förutsättningarna men han verkar helt enkelt inte trött när vi lägger honom fast han borde vara det :?: Tycker han har varit lite mer missnöjd på dagarna också de senaste veckorna men det kanske hör till åldern :?: Natt är 19-07 och luren är mellan 12-13.30.
Vad tror ni andra :?:
/AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Någon som har några kloka tankar? Jag kör på som vanligt med attityden i ryggen...
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Kotten

Inlägg av Kotten »

Skulle också vara intresserad av ett svar :D

Min flicka är två och ett halvt och har också börjat protestera när hon ska lägga sig... jag vet att det är en fråga: "ska jag verkligen sova nu mamma" :?: Men det är svårt att svara tycker jag. Hon är inte kurad, har aldrig behövts, då kan jag inte använda verktygen :?: :?
Försöker lugna henne och köra på med attityden och till slut, efter tio minuter eller så, är hon lugn. Innan dess har hon klättrat ur spjälsängen och sprungit efter mig ett par gånger, hon skriker jätteargt :roll: :oops:

Det här med att han inte behöver sova, att han inte verkar trött: Anna W säger, om jag inte missminner mig, att man inte ska vänta tills barnen blir trötta utan att man som vuxen ska bestämma när de ska sova. Möjligen kan du kanske korta ner dagsluren om du tycker det blir för mycket sömn :?: Vet inte hur mycket en 17- månaders behöver sova per dygn. Hoppas någon mer erfaren svarar :D
Kanske är det lite 18- mån trots på gång, det är kanske därför han undrar om han ska sova :?: Tror det är trots med min flicka också.
Tycker du gör helt rätt som kör på med attityden :P

Oj, jag är ledsen att detta inte blev något svar, mer en till fråga :oops:

Kramar!//Kotten
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kotten :D

Ni gör inget fel alls, AnnaK, utan lilla älsklingen har behagat komma in i den där försmaken av trotsåldern som äger rum kring 18-månadersåldern och hänger i ungefär två månader, max.

Det är bara att fortsätta som ni gör, jaga ut alla orosvargar och låta honom ta hand om sina jobbiga livskriser själv, hur arg han än blir. Håll schemat och vackla inte i något avseende! Vad han är har för porblem (och det har han ju :roll: ) får han ta hand om de, själv, och på dagarna. För på natten sover man :!: Och på dagen håller man tiderna. Så är det bara :!: Er säkra ledning med glatt humör hjälper honom bäst.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Intressant :!: Då kör vi på som hittills med tydliga svar. TACK :!: Jag är verkligen så supertacksam för detta forum :!: [-o< Underbara Anna Wahlgren och alla ni andra som finns här när man undrar. Det är faktiskt fantastiskt tycker jag :D :heart:
Varma kramar,
/AnnaK
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :oops: :oops: :oops:

Nog är det unikt, detta forum av konkreta tips och under den ambitions flagg som heter förståelse för och inlevelse med de små (och inte så små) barnen. Jag är stolt och det ska vi alla vara :lol: :lol: :lol: Jag vill berömma och prisa alla, som gör detta forum till vad det är. Unikt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Undrar om dom är lite trögfattade ibland... :?: Det tog två månader innan min lilla Nilsa 8) fattade att man kan lägga sig och sova utan massa knök-och-stök.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"