vad gör man om barnet blir sjukt under shn kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sussiloo

vad gör man om barnet blir sjukt under shn kuren?

Inlägg av sussiloo »

Tom 4,5 månader har från början sovit bra. Han har lagt sig vid sju och sovit till 4-5 och sedan somnat om efter mat. Senaste tiden har han tyckt att det varit dags att gå upp vid den 5-tiden varför vi bestämde oss att påbörja shn-kuren. Första natten gick bra. Andra natten började han vakna redan vid 1-tiden och fortsatte i samma anda. Dagen efter fick han hög feber som höll i sig i tre dagar. Under den här tiden höll vi hyfsat fast vid rutinerna men ansåg att han behövde vätskan i form att mjölkersättning på natten (ungefär 1 ggn/natt) efter som han inte åt ordentligt på dagen pga den höga febern. När febern klingat av bestämde vi oss för att återgå till shn-rutinerna men den här gången har vi stött på patrull. Han sover bra i vagnen men varje läggning i sängen är en kamp (som vi tagit och härdat ut ) och han har börjat konstra med att inte vilja ligga på mage. Så nu har våra sista 2 nätter sett ut så här: gallskrikning vid läggning (somnar sover till 1), vaknar av att han ligger på rygg och väcker sig själv av den anledningen- vänder honom till mage, detta upprepas 2 ggr till fram till 3-4 då det blir riktig kamp. I natt fightades vi en timma innan han resignerade och låg helt stilla och stirrade in i spjälsängsskyddet en bra stund. Sedan börjades det om på nytt. Till sist somnade han om vid 3.30 och sov gott till 7. Min fråga är om vi skulle väntat och gjort ett uppehåll efter att han varit sjuk innan vi började om med shn´-kuren? Undrar också hur jag skall hantera det här med att han rör sig så mycket i sängen. Tidigare har han krypit upp i hörnen varpå man varit tvungen att dra ner honom till fotändan (utan att han vaknat) ett par gånger per natt. Nu vill han som sagt inte ligga på mage utan rullar runt på rygg där han väcker sig själv med sitt sprattlande. Sidan liggar han bara på om han somnar av sig självefter en riktig "fight" men då vaknar han snart igen. Hälsningar från en trött Susanna som inte hade tillnärmelsvis sådana här "problem" med sin 4-åring.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Först två små diskreta gräl:

1. Vi vill inte ha någon "fight". Vi vill ha ett barn som får hjälp att komma i ro, när det behövs (och det kan det göra särskilt när man är sjuk, så då om någonsin behövs åtminstone yttre trygghet i form av fasta tider och lugna, förutsägbara rutiner :!: )

2. Vi vill inte ha några som helst jämförélser med tidigare barn eller andra barn :!: Här spelar många komponenter in och den som har allra minst betydelse är vad hans 4-åriga storasyster gjort och inte gjort.

Av 2 nätter kan du inte dra några slutsatser. Lilla älsklingen är klart förvirrad därför att han har fått motsägande besked och inte har en aning om vad som gäller. Han frågar som en (stucken) gris. Du behöver övertyga honom om vad som gäller, anlägga Attityden och framför allt läsa på :idea: I Verktygslådan t ex hittar du tillrättaläggandet med solfjäder, som jag tycket låter kunde behövas effektivt nu.

Fö SHN-kuren sköter sig inte själv och du måste - jag vet att det är lätt att säga och att du är trött och uppgiven ni - först och främst veta exakt vad du vill, vad du gör, och varför, och HUR.

Bara en liten sak: man är inte "tvungen" att dra ner honom till fotändan; man kan fint lägga rätt, om man tycker det behövs, när barnet sovit i tio minuter. Att en liten älskling vänder sig på rygg, sprattar och väcker sig själv betyder inte att han "inte vill" ligga på mage utan att han måste syssla med sina aerobics, även i sömnen. Dikterar utvecklingsgången. Den aktiviteten kommer så småningom att förläggas till dagarna, men det kan dröja någon vecka (i stöten; sedan kommer att han måste resa sig, t o m när han sover, och inte genast kan/vågar sätta/lägga sig igen...). Se det inte heller som att han "börjar konstra". I alla fall inte med mindre än att du ser hur du/ni själva har "börjat konstra", fram och tillbaka! Vad ska han tro :?: Tog ni t ex upp honom för att ge ersättning i stället för att tyst ge honom en flaska vatten där han låg, kanske hållande om honom så han kunde dricka men utan att ta upp honom och utan att störa mer än absolut nödvändigt :?:

Som sagt, jag förstår att du är trött och uppgiven just nu, men det ger dig inte frisedel att så att säga skylla på honom med så idel negativa uttryck :!:

Så tag dig en ordentlig funderare, först och främst. Och den måste vara betydligt mer påläst :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sussiloo

Inlägg av sussiloo »

Hej Anna och tack för ditt snabba svar. Usch vad jag känner mig dum. Det var inte alls meningen att låta så negativ. Point taken! Jag vet mycket väl att det inte är älsklingens fel någonting. Men du har även misstolkat det jag skrivit en aning, och jag har tydligen uttryckt mig lite bryskt. Jag har läst och läst och läst. Så till den milda grad att barnboken ser ut som en semesterpocket från stranden. Och jag har föllt dina anvisningar även om det inte framkom av mitt mail. Och uppgiven är jag inte. Vet mycket väl varför jag gör detta. Men, ja, vi gjorde det stora misstaget att ta upp honom på natten under hans sjukdom vilket vi tydligen inte borde ha gjort. Där har vi lärt oss något viktigt. Konsekvens vet vi är av största vikt. Har därför några frågor om det. Är det en fördel / krav att jag lägger honom för natten varje kväll under kuren? (Jag brukar sköta läggningen men nu har min man skött läggningen de två sista nätterna och jag har tagit nattpassen). Min andra fråga gäller förkylningen. Skall jag lägga Tompisen på magen även nu när han fortfarande är lite snuvig?

Hälsningar från en ödmjuk men målinriktad mamma :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Äsch, känn dig verkligen inte dum, det gör ju ingen människa glad :roll: :lol: Jag vet nog hur det är... Tro mig :cry:

"Barnaboken ser ut som en semesterpocket från stranden", underbart :lol: Men betyder det möjligen att du inte har läst på SHN-kuren här på sidan, i alla intron :?: Och var någonstans bedömer du att ni är i kuren nu :?: Det är ju tänkt att den ena tar de två första (hela) nätterna, den andra de två följande (hela), medan man sedan kan alternera fr o m uppföljningsveckan utan att det förvirrar. Även om man också då bör vara båda vid åtminstone morgontjohejsan.

Det är väldigt mycket bättre att ligga på mage när man har snuva än på rygg för då rinner eländet ut :shock:

Återkom och berätta mer :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sussiloo

Inlägg av sussiloo »

Hej igen!
Nej du har helt rätt. Jag har lusläst boken men hade inte läst igenom verktygslådan på föräldraforumet när jag skickade mitt första mail. Rubriken "några tips på vägen" gav mig svar på många frågor . Kanonbra var den inlagan :D

Kuren har gått bra. Sedan sist har allt flutit på mycket bra. Tom har uppfört sig exemplariskt och sovit till 4-5 då jag givit honom nässpray och fått honom att somna om med hjälp av ramsan framförallt. Jag har tagit samtliga nätter och det har tagit max 2 min innan han somnat om. Min man har tagit dagarna och just i skrivandes stund är han inne och försöker få honom att sova sin utsatta middagslur. Jag hör att min man har problem att få honom lugn (vilket har hänt förut) och undrar om det är bättre att jag även tar dagslurarna? (Det kanske var underförstått med det du skrivit ovan?) Tidigare har vi lagt upp det som så att min man promenerat med Tom på utsatta förmiddagstuppluren för att undvika förvirring. Dagslurarna har faktiskt varit lite problematiska men det läste jag var ganska vanligt!

Var jag ligger någonstans i kuren? Ja enligt min egen uppfattning så känner jag att så fort snuvan försvunnit så är vi väldigt nära vårt utsatta mål. Min mamma är tillfrågad att vara barnvakt hela natten på min födelsedag om 9 dagar. Är det en dum idé med tanke på kurens genomförande?

hälsningar från en frågvis jungfru
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"