schema till 10 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Florax

schema till 10 månaders

Inlägg av Florax »

Nu har min lille hunnit bli 10 månader, och så har han børjat få problem med sømnen, nætterna brukar gå bra, normal ser hans schema ut så hær

7 00 vakna och amma
8 00 frukost ( grøt, macka)
9 30 sova
10 45 vakna
11 30 lunch
14 00 sova
15 30 vakna
16 30 middag
19 00 grøt , bad
19 30 godnatt

Nu har det blivit så att han inte vill sova kl 9 30 som han annars brukar, ibland somnar han inte førræn 10 15! och då har han fått sova till 11, sen ska han iegentligen somna mellan kl 14/ 14 15 men han vill inte heller sova då, så han brukar somna mellan kl 15-15 15 och då får han sova till 16 00, problemet ær nu att han inte verkar vara speciell trøtt nær han ska sova før natten... jag vet att det ær før tidigt før att ta bort førmiddagsluren... men før några dagar sedan førsov vi oss... Strømmen gick ca kl 6 men det hade vi ingen aning om, så det var lillen som væckte oss, han var hur glad och pigg som helst och klockan var 08 05!

Han hade sovit i 12,5 h. Den dagen fick han inte sova førræn efter lunch, han sov då mellan 12 45 - 14 45 utan några som helst problem, sen fick han lægga sig som vanlit kl 19 30.
Jag behøver hjælp før jag vet inte hur jag ska anpassa schemmat, ska jag låta honom sova till 8 och bara sova på eftermiddan?
Jag fattar inte vad dom har hænt, fram tills før ett par veckor sen børjade han gæspa redan kl 9, nu ær han pigg och glad och nær jag lægger honom stæller han sig upp och bøjar prata eller leka med sina hænder, sen nær han har tråkigt børjar han gnælla tills han ger upp och somnar, som sagt ca 10 15

Førslag till schema???
Tack!! :)
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
SaraMilana

Re: schema till 10 månaders

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Som du skriver så är det lite tidigt att byta till en lur, men visst finns det piggisar likväl som tröttisar!

Ett schema som sitter har jag inte ändrat på utan en del övervägande och felsökande i andra ändar. Är det svårt att somna bara en eller ett par dagar så ser jag mellan fingrarna. Ibland händer det mycket i kroppen, man håller på och lär sig gå eller prata och då kan det trassla till sömnen. Eller så är man snuvig och då är det inte lätt att somna. Eller så är det nån tand som kliar. Eller, ja, du fattar... :)

Får han en massa fisk luft och fysiska utmaningar? Tänk dig att han ska vara skönt skidbacketrött när han lägger sig, så är det lättare att somna.

Om insomningsproblemet kvarstår skulle jag nog börja med att dra ner fm-luren till 20 min och sen ev ta bort den helt. Jag skulle sikta på att ha kvar 12-timmarsnatt.

:heart:
Florax

Re: schema till 10 månaders

Inlägg av Florax »

hej :)
Jag avvaktar en vecka till innan jag ændrar fm luren till 20 min.
Han får frisk luft och motion.. speciellt NU nær han har børjat dra sig runt i lægenheten, plus att han stæller sig upp och førsøker gå några steg (med stød) så egentligen får han mer motion æn førr... Det kan ju vara utvecklingsperiod på G. :roll:
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"