Förtvivlad gråt under dagslur-Shema problem?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Förtvivlad gråt under dagslur-Shema problem?

Inlägg av Mamma mia »

Ja så var jag då här igen :wink:

Har haft problem med alla läggningar sedan vi körde kuren i slutet av maj och har enligt senaste råden från Anna backat undan väsentligt, spelat instrumental musik på hög volym, sedan lämnat henne att ta hand om saken själv. Detta har resulterat i att hon fortfarande är mycket arg när vi lägger henne men det brukar ge sig inom ett antal minuter.

Detta var lite om den senaste bakgrunden, nu har vi dock stött på lite annat typ av frågor´och vet inte riktigt vad vi skall göra. Agnes vaknar vid sin långa lur efter ca 1 timme lite drygt (skall sova 2 timmar) och har satt sig upp i sängen, hon ropar på hjälp (skriker) vi går in och lägger ner henne, ramsar och går ut varpå hon verkligen gråter förtvivlat, inte alls argt som när vi lägger henne utan riktigt ledsen, sedan följer en period av ramsa, solfjäder och till slut buffning eftersom hon bara blir mer och mer ledsen.

Hur skall vi hantera detta :?: Råd mottages tacksamt :!:

Igår tog vi till slut upp henne eftersom det inte helt enkelt gick att lugna henne, inte ens med buffning (funkar bara så länge man buffar men när man gått ut gråter hon igen, riktigt ledsen)

Kan det vara så att detta har att göra med 8 månadersångesten :?:
Har vi kanske "fel" i schemat :?:
Sova natt 19.15-07.15
07.15 Ammar + välling
8.30 gröt + smörgås
9.30-11.30 sova
12.00 lunch
14.30 mellis+amning
15.15-16.15 sova
17.00 Middag
18.50 välling

Alla råd mottages tacksamt :!:
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Ja lite ytterligare input i frågan:
Försöker nu lägga henne för dagens andra lur men hon bara sätter sig upp hela tiden och gråter riktigt ledset hela tiden, har nu varit inne och lagt ner henne en gång (innan det avvaktat en längre stund för att se om hon lägger sig ner själv sedan ramsat och avvaktat igen innan vi gick in)
:cry:
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, jag tror att båda dina antaganden är riktiga: det kan verkligen ha med åttamånadersångesten att göra - då det mesta kan vingla som inte vinglat förut och vingla värre om det vinglat förut :shock: - och med schemat.

Den där timmen är inte riktigt lyckad; 1 tim är inget naturligt sömnrytmspass. Den har hon gånger två på långa luren. Efter en timmes sömn är man gärna svårvaknad och survaknad :roll: och det kan alltså "sitta i" på långluren - att hon vaknar efter en timme och inte är glad alls.

Bara en hypotes förstås, men om jag vore du skulle jag ändra långluren till 1,5 tim och em-luren till 45 min. Då faller 45 min bort, och hon får 14 tim 15 min / dygn sammanlagt (plus marginalkvart åt andra hållet om och när det behövs som hon visar :!: ) vilket jag tror blir precis lagom nu.

Tycker du det låter bra, ge det en vecka att sätta sig noga :D

Och så fortsatt dämpande av trafiken - färre och kortare ingripanden, helst inga alls; mer förtroende för barnet och för er själva :!: Pris och beröm för fina framsteg sedan sist :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack, Tack Anna! Ännu en gång bra råd som känns skönt logiska :lol: :lol: :wink:

Skall genast genomföra schema ändring enligt ditt förslag, har haft detta på känn men inte riktigt vågat dra ner sömnen så "mycket", tack för att du bekräftade mina aningar. :D

Nu känner vi oss laddade inför kvällens läggning som kommer gå bra! 8) :sleep:

Kram
Karin
SHN kur startad 20/5

Bild
Anni

förtvivlad gråt under dagslurar-schemaändrin

Inlägg av Anni »

Hej Karin

Vi har precis gjort schema ändring för Filippa (som är lika gammal-nästan)
Hon vaknar 06.30 och sover sin första lur kl. 09.30 - 11.00
sedan är hon vaken till 14.00 och sover till 15.30. Ändrade igår och det funkade lysande. Annas tips verkar bra med tanke på att med tanke på att ni har tolv timmars natt så räcker det säkert med 45min på em.
Lycka till :D
Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Anni!

Ja vi började med det nya schemat igår och det funkade toppen (fortfarande arga skrik vid läggning dock), tycker bara att Agnes verkar lite trött under dagen men det kan hända att det blir bättre efter några dagar. Skall i alla fall köra på detta schemat och lägga lite tidigare om hon är väldigt trött.

Kul att ert nya schema funkar, lycka till! :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vi hade samma problem i nära en vecka när vi ändrade till två lurar. Sen gick det utmärkt! :D Jag har haft gåstolen och lite andra roliga aktiviteter i rockärmen när han börjat svikta.

Vi har också åttamånaders-ångest symptom här i kombination (och kanske en delvis orsak?) med att han fastnat i skrikande vid dagsluren inne. Fick tips av Anna att ta bort mörkläggningen (vi hade dock öppen dörr) och göra större skillnad på dag och natt och att solfjädra honom sömntung per omgående. Det har gett resultat och snart TROR jag att vi kan skippa solfjädern. :D Det var riktigt trist där ett tag med en ledsen kille som stod och skakade spjälsängen.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"