En liten fråga...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Isaacs mamma

En liten fråga...

Inlägg av Isaacs mamma »

Då jag är helt ny här, har jag inte riktigt kommit på hur allt fungerar så ni får inte ta illa upp om det här blir helt fel nu.

Jag undrar lite smått, min son (snart 12 veckor) sover mellan 20-21 till 04,30 varje morgon. Alltså länge och det är jätte skönt, men jag undrar om det finns något knep att få honom att sova vidare då, till kanske 06 eller så. Han vaknar alltid ungefär samma tid, han äter inte utan vill bli buren i en halvtimme och sen somnar han om och sover till 6 och äter då. Visst kan jag gå runt och bära på honom om det är så, men det känns som det kanske inte är så nödvändigt för honom att vakna då, eftersom han inte äter...

Vet att det är för tidigt att köra med någon form av sova-hela-natten men jag undrar iallafall...
Isaac 050520 - Mammas gosgris
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Jättebra att han sover så fint. Det tyder på att han får all den mat han behöver. (Du har väl larm :?: ) Du är så duktig :D

Det är nu inte så att han "vill" bäras omkring i en halvtimme för att sedan somna om, utan att äta. Han vaknar till, vilket alla små barn gör då och då, ställer en fråga i form av skrik eller gnöl och undrar vad som händer (eller inte händer). Tar du då upp honom, tror han att det ska vara så - man "promenerar" med/på mamma en halvtimme; det hör väl till :?: :lol: och sedan sover man vidare så fint. Hungrig är man inte.

Så ta inte upp honom. Hjälp honom att somna om, med vagning eller lite buffning (om det kan du läsa här i Verktygslådan och även söka på Standardmodellen) där han ligger. Det kommer att gå hur bra som helst :!: Även om han behöver mågra morgnar för att vänja om sig från det han (du) lärt sig (honom).

Försök upprätta ett stadigare schema med fastare tider, där han får sina tio timmars nattsömn och dagarna vackert strukturerade :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isaacs mamma

Tack!

Inlägg av Isaacs mamma »

Vill bara berätta att vi följde ditt råd och första natten så klarade vi det inte, hans gråt blev för mycket för oss och vi gav upp.
Men andra natten var vi mer bestämda och han somnade om redan efter 30 minuter :D
Det tog ungefär 4 nätter till och nu sover han genom hela nätterna. Han verkar vara mycket piggare och mår bättre - och det gör vi med. Nu sover han från ca 19-06,30 :D

Tack! Man vet ju inte vad man ska göra som första gångsförälderar, alla säger att man ska ge barnet mat när det vaknar, men om barnet vaknar fast det inte vill ha mat tyckts inte existera :( Skönt att det finns människor som förstår att alla spädbarn vaknar inte för att dem vill äta.

Tack igen från en mycket lyckligare och mer utvilad familj :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skönt att höra :D ifrågasätt nu inte de fina nätterna så gör inte han det heller. Och tänk på att det är barnens reaktion - som ska vara LÄTTNAD :!: - som talar om ifall du gör rätt eller inte. Men lättnaden kan låta vänta på sig tills polletten trillat ner, vilket brukar ta just tre-fyra dygn. Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HeolRowland

12h om natten?

Inlägg av HeolRowland »

Hej Isaacs Mamma

Jo, är lite nyfiken. Matar du honom om natten eller sover han rakt igenom sina timmar?

P
Isaacs mamma

Inlägg av Isaacs mamma »

Det var längesen jag var in hit, som svar på frågan så åt (eller äter för den delen) inte Isaac på natten. Starx innan 6 månader började han somna 18,30 och sova till 07,30 och den rutinen sitter fortfarande kvar idag (Isaac är 11 månader och 1 vecka). Isaac har ALDRIG ätit på nätterna, inte ens under tillväxt perioder. Han har alltid sovit hela natten (nästan :wink: )
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"