Nu har vi och tvillingarna kört enl shn i snart två månader. Undrar nu:

Hur gör andra tvillingföräldrar när man ensam lägger guldklimparna – sätter båda i varsin säng lägger tillrätta en i taget, eller lägger tillrätta först den ene sen den andre ramsar en gång när båda ligger etc Lite väl detaljerad fråga men jag undrar verkligen. Och hur hanterar ni det där båda skriker samtidigt?

Eftersom det hela inte funkar riktigt bra, är det då dags att ändra schema? Önskar egentligen att de sov sött 12 tim/natt och hade en dagslur men eftersom de inte ens sover sött 11.5 tim/natt nu törs jag inte ändra. Eller?

Daglurarna strular mycket (se Mindys beskrivning i Något annat vi kan göra... Den beskriver exakt våra dagslurar). Flickan skriker nu i högan sky vilket hon tidigare inte gjort. Ramsor tar inte. Nytt besked/solfjäder som kristilldelning förvärrar stort. Idag (för första gången) tog jag upp henne skrikandes efter 50 min så hennes bror åtminstone fick 45 min sömn. Jag var ju så tacksam att han somnade. Hon och jag somnade av utmattning i soffan en halvtimme.
I övrigt har kuren det gått bra. De sover ju på nätterna och är pigga, roliga och helt underbara på dagarna. Allt är bättre än före kurningen men det känns ändå inte riktgt bra. Kvällarna funkar bra, de skrattar, läggs tillrätta (av mor och far, på dagarna bara jag) och ramsas en-två ggr. Sover oftast till 6.15 (räknas det som vargtimme?)
Schemat:
19.30-7.00 - välling
8.30 frukt
9-9.45 sova 45 min
11 lunch sova
13-14.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
17 middag
19 välling
19.30 sova natt efter skratt
Eftersom det ännu inte sitter är jag mycket begränsad till hemmet. Dagarna består av att äta och sova.
Schemats har följts nitiskt – även på semestern om än med några fler utnyttjade marginalkvartar. Attityden tror jag inte saknas. Jag följer ”reglern” enligt ”Tips på vägen” i SHN-boken ang tidiga mornar och skrik vid läggning mm. Jag vill få rätsida på detta men vet inte hur längre. Vad tror ni?
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.