Två månader sedan kurstart...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HoppMorAnnika

Två månader sedan kurstart...

Inlägg av HoppMorAnnika »

Nu har vi och tvillingarna kört enl shn i snart två månader. Undrar nu:

:?: Hur gör andra tvillingföräldrar när man ensam lägger guldklimparna – sätter båda i varsin säng lägger tillrätta en i taget, eller lägger tillrätta först den ene sen den andre ramsar en gång när båda ligger etc Lite väl detaljerad fråga men jag undrar verkligen. Och hur hanterar ni det där båda skriker samtidigt?

:?: Eftersom det hela inte funkar riktigt bra, är det då dags att ändra schema? Önskar egentligen att de sov sött 12 tim/natt och hade en dagslur men eftersom de inte ens sover sött 11.5 tim/natt nu törs jag inte ändra. Eller?

:arrow: Daglurarna strular mycket (se Mindys beskrivning i Något annat vi kan göra... Den beskriver exakt våra dagslurar). Flickan skriker nu i högan sky vilket hon tidigare inte gjort. Ramsor tar inte. Nytt besked/solfjäder som kristilldelning förvärrar stort. Idag (för första gången) tog jag upp henne skrikandes efter 50 min så hennes bror åtminstone fick 45 min sömn. Jag var ju så tacksam att han somnade. Hon och jag somnade av utmattning i soffan en halvtimme.

I övrigt har kuren det gått bra. De sover ju på nätterna och är pigga, roliga och helt underbara på dagarna. Allt är bättre än före kurningen men det känns ändå inte riktgt bra. Kvällarna funkar bra, de skrattar, läggs tillrätta (av mor och far, på dagarna bara jag) och ramsas en-två ggr. Sover oftast till 6.15 (räknas det som vargtimme?)
Schemat:
19.30-7.00 - välling
8.30 frukt
9-9.45 sova 45 min
11 lunch sova
13-14.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
17 middag
19 välling
19.30 sova natt efter skratt
Eftersom det ännu inte sitter är jag mycket begränsad till hemmet. Dagarna består av att äta och sova.

Schemats har följts nitiskt – även på semestern om än med några fler utnyttjade marginalkvartar. Attityden tror jag inte saknas. Jag följer ”reglern” enligt ”Tips på vägen” i SHN-boken ang tidiga mornar och skrik vid läggning mm. Jag vill få rätsida på detta men vet inte hur längre. Vad tror ni?
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :D Du har varit jätteduktig :D

Sansa dig nu bara och inse två saker:

1. Efter två månaders kurande vet de verkligen som gäller.

2. De är gamla damer. De ska inte behandlas som krisande bebisar.

Så korta ner läggningen effektivt. (Men missa förstås aldrig skrattet-till-go'nattet). Lägg dem bara, säg godnatt, strunta i tillrättaläggande och solfjäder, bara gå, glatt (som om de vore precis lika glada) och ge dem en hurtig och punktsättande och hög ramsa x4 på väg ut och utanför dörren. Du måste se till att ramsan tar, så odla magstödet och volymen :!: Öva, öva :!: :!:

Skrikandet är tecken på osäkerhet nu, dvs du har släppt in lite vargar eller aldrig fått ut dem. Har du Sova hela natten-boken :?: Läs frågorna och svaren, läs allt, peppa dig, odla Attityden av självklarhet - det är faktiskt den som ger barnen det lättande besked de frågar efter, att de kan sova lugnt, att ingenting händer på natten, att vargen är skjuten och bortmotad, att mamma är kolugn (medan hon gör andra ljud i huset - varför inte hög bastant glad musik, så de tror att du ändå inte hör :?: ) och att PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jodå, du kan ändra schema. Det räcker med en dagslur nu. Bestäm dig bara och gör det. I Attityden. Ha sedan tålamod :!: Du måste ge dem några dygn att fatta galoppen (och ska naturligtvis INTE ta upp förvirrade lillflickan). Ramsa båda över en kam och står du inte ut, bli arg i stället för orolig och låt vederbörande höra det :!: Halvilsken pangramsa alltså och sedan annat viktigt som du absolut måste göra och som inte har det minsta med barnen att göra :!: De har fått allt de behöver och ska bara precis sova lugnt :!:
HoppMorAnnika

Tack Anna, tack!
Ja, sannerligen, sansa mig! Ja, visst vet de vad som gäller och ja, hela 14 månader är de ju nu.

Det är en lättnad att du föreslår att jag ska slopa tillrättaläggande och solfjäder. Sedan ramsa utanför dörren x4. Det är först för några dagar sedan som jag har backat i kuren och trott att jag varit alldeles för restriktiv med såväl ramsande och solfjädrande eftersom de har varit så ledsna så när de ska sova. Idag har flickan skrikit i 45 minuter igen och det blev värre för varje gång jag solfjädrade (men pojken sov tack och lov). För det är just dagslurarna som strular rejält.

Schemat tänker jag nu ändra fortare än kvickt. Men törs jag ändra till 12 tim/natt rakt av? Vill ju inte att de ligger och är ledsna en halvtimme till på morgonen? Kanske bättre att försöka få dem att sova 2 tim på dagen då?

Jag undrar över mornarna också. Har gjort som det står skrivet. Så fort de gör ljud ramsar jag upplysande, gör ljud. Eftersom de inte tystnar så en "ordentlig" ramsa till - hjälper föga - ibland somnar en av de om men aldrig båda. Tar upp dem en kvart för tidigt, lite ledsna. Men det kanske vänder nu när jag ändrar på vissa saker. Jag och lilla pappa vill inte längre vakna kl 6.00 som idag.

Måste också säga att jag blir långt mer arg än orolig. Har ramsat så ilsket att grannen tvärs över gatan hörde... Jag vill ju så gärna att det ska funka. Bevis finns ju för att det gör det - även för tvillingpar. Har nästan läst sönder SHN-boken, läser den om och om igen och kompletterar med detta innehållsrika forum.

Nu kör vi vidare och jag är så tacksam för dina kloka inlägg!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :oops: :lol:

Jodå, det funkar. Som du har läst. Men det kan ta lite tid, särskilt för den ena (brukar oftast vara just flickan i ett tvillingpar... :shock: ). Det är "bara" att ha envist tålamod, för lilla älsklingen behöver sin sömn. Så är det bara! Vet inte hon bättre, så vet du.

Jadå, du kan ändra till 12 tim natt rakt av, och lämpligen då genom att lägga dem tidigare på kvällen. Det påverkar inte morgonen annat än möjligen positivt. Men du kan förstås också ha 11,5 tim nattsömn och 2 tim middagssömn. Det måste ni bestämma genomtänkt och bara genomföra :!:

Inskränk nu dina gracer, skräm inte grannen och ta det lugnt, korta ner alla ingripanden och vänta ut/in det lilla barnet som envist frågar :!: Man kan inte göra mer än envist och betryggande ge svar på tal. Tills polletten trillar ner, och det gör den :!: :lol:

Du är så duktig. Pris och beröm :lol:
HoppMorAnnika

Snart har två veckor gått sedan jag skrev inlägget, vill berätta hur det gått och har några frågor...

Jag ändrade till 12/natt 19-7 och sova 1,5 tim mitt på dagen kl. 12. Funkade inte, de var supertrötta och skrikiga nästan hela dagarna. Pojken vaknar kl. kvart i sex, då efter att ha somnat om några gånger sedan 5. Ändrade igen - 1,5 tim sömn från kl 10 och sen 20 min på eftermiddagen, de senaste dagarna båda lurarna ute i dubbelvagnen. Funkar riktigt bra förutom att den lille rackarungen (pojken) fortfarande vaknar kvart i sex och somnar inte om.

Summa kardemumma: De får inte ihop sina 13,5 timmar per dygn pga att de vaknar för tidigt - 1 tim - på morgonen. Sover inte hela sin långlur utan vaknar ca 30 min för tidigt och när vi var borta nån kväll ville rackarungen (pojken) inte sova i en främmande vagn sådär hur som helst, så han struntade i sina 20 min... Alltså ca 11,5 till 12 timmar får de per dygn, flickan något mer.

Ska jag acceptera detta eftersom det för min del är ok (de är pigga och glada i stort) förutom gnöl och tjoande på morgonen (grrr). Eller hur ska jag agera för att ge dem sina timmar?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Min Arvid är 10,5 månader nu, och jag har precis samma fråga när det gäller honom. Har skrivit om honom i ett par trådar här.
Vi får ihop 12h -12h 45min /dygn, trots att det står att han ska ha 14h. Vårt schema "rymmer" 13,5h eftersom vi tycker att det verkar mer realistiskt. Men eftersom han somnar efter en kvart, vaknar 0,5- 1 h för tidigt och ibland sover kortare på dagen blir det inte mer. Kuren har inneburit avsevärda förbättringar för oss också, och han är för det mesta glad. Vissa dar är han dock fortfarande gnällig (trött) och äter då även dåligt.
Schemat:
19.30-6.30 natt
9-10 lur
13.30-15 lur
Så jag undrar också vad man ska göra...jag överväger att acceptera och bara se till hur han mår..
Vad duktig du är som fixat så bra mer tvillingar!!
Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge barnen förutsättningarna. Rucka inte på tiderna. Öva ramsan till fulländning och inskränk övrig trafik till ett ingenting.

Gör ett schema som rymmer den sömn de behöver. Kvällarna är lättare att förlänga än morgnarna. Lyssna inte på protestörat utan se det som frågor. Ge ett svar och inget mer.

Lägg överkoncentrationen i lådan och "köp" inte krångel. Här behövs coolare tag. Det är inte synd om dem och de ska inte ha "svar" på det, ifall de behagar tro det.

Mer förtroende för barnen alltså - de KAN :!: - och större tålamod, och in med alla de andra 17 bebisarna som verkligen har fått vänta länge nog :roll:
HoppMorAnnika

Tack Åsa, skönt att höra att det finns fler... Vi har haft liknande schema till tvillingarna, tyckte det var himla bra. Du skriver att han somnar efter en kvart - om han inte vaknar själv då, kanske du kan väcka honom en kvart senare under dagslurarna så får han åtminstone full tid på dagen. Jag gjorde så när de skulle sova kl 9, somnade typ kvart över men fick då sova till 10 - marginalkvarten. Men så kanske du redan gör...

Tack Anna, sedan du tidigare skrev att vi skulle slopa "kurläggning" med tillrättaläggande och solfjäder etc, har allt blivit avsevärt lättare och roligare. Det blir tyst fortare. Funkar kanon. Till och med dagslurarna i vagnen går fortare. De busar lite med varandra över kanten i sin dubbelvagn, fnissar och retas lite. När en somnar blir det trist för den andra som också somnar. Sånt gillar jag :D

På mornarna har vi inte sedan kurstaren 18/6 sagt godmorgon före kvart i sju. Det är jag nöjd med och tänker fortsätta med. Jag ramsar en gång så fort den lille öppnar söta lilla mun. Han tystnar men fortsätter att ge mig skalor i flertalet tonarter, i dur och moll. Där vet jag faktiskt inte mer vad jag kan göra men jag hoppas han lär sig till slut att det inte är någon idé - för det är det inte!

Nu tycker jag att jag hittat ett schema som känns bra och som funkar ett tag. Ska bara återgå till 11,5 timme per natt genom lägga dem en kvart senare och säga godmorgon en kvart tidigare.

Anna, en allmän undring jag har haft sedan kurstart: när man säger godmorgon och går in till barnen och ger "återseendets kanonglade show" (en underbar beskrivning som man lätt kan förstå) skrämmer man inte barnen då? Jag taggade ner lite på den där showen för min lilla ljusskygga flicka verkade bli förskräckt över min entusiasm över en ny dag :oops: Kommentar?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D

Alldeles i början kan folk naturligtvis få slag (mer eller mindre) av ens hojtande och tjoande, speciellt när lilla älsklingen sover och väcks till storartat hullabaloo. Men det är bara att framhärda. Det brukar bli delad glädje rätt snabbt. Det ska vara lika kul att vakna som det ska vara att lägga sig - just för att man vet att det roliga fortsätter nästa dag! Men det tar lite tid för den polletten att trilla ner. Men då blir det underbart :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"