Dags för SHN-kur för 6 månaders bebis som nattammas idag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annkar

Dags för SHN-kur för 6 månaders bebis som nattammas idag

Inlägg av annkar »

Hej!
Efter att ha låtit det hela gå så långt så att jag befinner mig i ungefär samma situation som lille Sebastians mamma på sidan 94 i boken ("jättenappen") så känner jag att nu är det nog. Jag har bestämt mig för att köra SHN-kuren med start på torsdag kväll och kan knappt vänta tills det är torsdag.

Med min son som är drygt 3 år har jag använt mig av SHN-kuren och fick dels honom att somna själv vid 3 månaders ålder (så jag äntligen skulle slippa gå och lägga mig för natten kl 19:30), dels kunde sluta nattamma honom och få honom att somna om själv vid 6 månader ålder.

Jag har nu läst boken igen och känner mig laddad och försöker samtidigt förbereda mig mentalt och få bort alla tveksamheter jag känner inför hur man hanterar olika situationer. Jag har därför några frågor inför första natten:

1) Jag har redan nu försökt att få min dotter att somna själv (vilket hon kunde förut men sen lyckades jag förstöra det) och det fungerar ganska bra utan att jag behöver buffa (numera). Jag lägger tillrätta, solfjädrar och ramsar på vägen ut. Hur ska jag hanterar hennes första uppvak? Ska jag ändå gå in och lägga tillrätta och sen buffa trots att jag inte gör det nu när jag lägger henne?
Om jag nu ska buffa henne, så är frågan hur länge? I boken står det (sid 156) "Det ska inte behövas många ett-två-tre-fyr-omgånger. Tre, fyra?". Tanken är fortfarande att barnet ska tystna och slappna av innan jag ramsar och går ut, eller?

2) Hon låter ibland, som 2 gånger hittills ikväll, i 1-2 sekunder som att hon ska börja gråta men slutar som sagt efter 1-2 sekunder och somnar om. I boken låter det nästan som att man första natten ska rusa in och ge beskedet, ska man verkligen det? Min instinkt säger nej men jag vill bara kolla vad ni säger. Jag skulle ju knappt hinna in innan hon slutar menar jag.

Tack på förhand!
Pojke född 2009-09 Delvis kurad vid 3 månader för att somna själv, därefter använt verktygen för att sluta nattamma vid 6 månader.
Flicka född 2012-05 kurstart 2012-11-22
mumintrollet

Re: Dags för SHN-kur för 6 månaders bebis som nattammas idag

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo tanken med buff är att få barnet att slappna av så man kan lugnt ramsa sig ut. Och precis som du tänker, det känns galet att lugna någon som inte är uppjagad ;)

Jag skulle avvakta som din instinkt säger: om hon somnar om själv behövs inte några ingripanden! Tänk på ramsan som svar på frågor. Om hon inte frågar behövs inga svar :)

Om hon däremot jagar upp sig, då skall du in och buffa lugn, eller solfjädra och sedan ut med ramsa. Eftersom du nu redan verkar lyssna på henne så fint och hon verkar trygg med att somna om, kunde du faktiskt prova ifall ramsan biter direkt. Viktigast är att du förmedlar att du har koll på vad som händer och finns där för henne och att hon gott kan sova vidare!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Ja!

Glömde inflika att du kan få in ramsan genom att ge en bekräftelseramsa då hon somnar om själv. Då får hon med sig ramsan in i sömnen! Säg en mjuk och skön ramsa då hon håller på o somna. Inte för högt eller ingripande så hon störs av den.
VIssa som kört Standardmodellen smyger in ramsan som verktyg genom att säga den varje gång vid läggning, även om barnet redan kan somna själv. Då har man den i sin verktygsback vid nattliga uppvak
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
annkar

Inlägg av annkar »

Tack för svaren. Jag har haft lite svårt att komma åt sajten och har därmed inte kunnat tacka tidigare.

Hur som helst så är vi igång och hade fjärde natten inatt. Trots att jag gjort detta förut en gång så kan jag inte sluta att förundras över hur lätt det är. Natt 2, 3 och 4 har hon mest jollrat när hon vaknat eller legat vaken. Någon enstaka gång har hon frågat (på intet sätt ledsen) och när jag har ramsat har hon tystnat. Dagsluren mitt på dagen är fortfarande rätt jobbig men vi kämpar på.

Jag hade innan kurning introducerat smakisar i ca 1 månads tid. Hon åt väl inga mängder men ca 1 burk mat totalt under en dag kunde jag få i henne. Sen igår så vill hon i stort sett inte ha något alls utan vill bara ha bröstet och ålar sig, gnäller och bökar så fort jag försöker med mat eller gröt. Nätterna går ju som sagt som smort hittills och hon verkar inte hungrig nattetid. Dagtid är hon väl ungefär som vanligt tycker jag. Kanske något mindre glad idag men inte grinig eller trött. Har ni några tips? Utav någon konstig anledning så tror man ju alltid att bröstmjölken inte ska vara tillräcklig.

Mitt schema ser ut så här:
06:30 Vakna och amma
07:45 gröt
8:45-9:30 sova i vagnen till dagislämning
10:45 lunch
11:30-13:30 sova i sängen hemma
14 varm mat + amma
15:40-16 sova i vagnen då storebror leker ute
17 varm mat/gröt + amma
18 nattslurk (amma) + pyjamas + skratt
18:30 läggdags
Pojke född 2009-09 Delvis kurad vid 3 månader för att somna själv, därefter använt verktygen för att sluta nattamma vid 6 månader.
annkar

Inlägg av annkar »

Jag fick i lite fast mat under eftermiddagen. Inga mängder men det har det ju aldrig varit hittills. Natten sov hon som en gudinna och idag är hon pigg och glad så det är väl bara att kämpa på med maten så går det väl ner mer och mer så småningom.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vad härligt att läsa ditt inlägg och att det går så bra. FInt jobbat! =D>

Maten kommer lösa sig alldeles strax är jag övertygad om.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"