Dagslurar och schema...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nieida

Dagslurar och schema...

Inlägg av Nieida »

Jag hoppas på att få svar på mina frågor...

Vår dotter är 10,5 månad gammal, kurad för en månad sedan. Nu till min historia...

Efter att inte ha sovit en enda hel natt (inte ens en halv eller fjärdedel...) sedan hon föddes, insåg vi att varken hon eller någon annan i familjen mår bra. Hon åt jättedåligt, mörk under ögonen, gnällig, klängig, men samtidigt go' och gla'... BVC tyckte att självklart ska jag prova den hemska 5-minutersmetoden... Prövade "i brist på annat", men det enda som hände var att hon somnade på kvällen för att sedan vakna upp till 25-30 ggr per natt... :? Kände oss villrådiga, ensamma och utlämnade allihop. Men mitt i all vår misär såg jag dig, Anna, på TV och det förändrade allt!!! Så boken Sova Hela Natten beställdes och lästes och lästes och diskuterades och lästes. Från första bladet insåg jag att det HÄR ÄR RÄTT!!! :D

Och det har jag talat om för BVC!!! De antecknade genast detta i journalen och sköterskan jag pratade med (sommarvikarie) tyckte detta lät helt fantastiskt och skulle tipsa andra föräldrar om Anna Wahlgrens böcker och hemsida! Bra!!!

Nätterna gick kanon från första natten. Visst, en hel lång rad med frågor på natten, men inget som vi inte kunde svara på... När vi lade henne på kvällen gav hon bara en lång suck och somnade, detta inom 10 min. Vi hann (behövde) inte ens buffa!!! Vi undrade nästan "Hur gör man då? När barnet inte frågar eller gråter eller något alls, bara somnar..." Sedan den natten har hon sovit som en liten prinsessa, frånsett några få enstaka nätter som vargtimmen varit lite besvärlig.

Dagarna däremot... Ibland somnar hon och sover hur bra som helst, men det vanligaste är att hon somnar under vissa protester, men vaknar redan efter 30 minuter och tycker att hon sovit färdigt. Vi ramsar och ramsar och åter ramsar, men oftast hjälper inget! Det tidigaste vi tagit upp henne är inom marginalkvarten och varje gång vi tagit upp henne har vi försökt se till att hon inte är ledsen eller arg, utan försökt få henne tyst och lugn innan (vilket inte har varit lätt!). Är detta rätt? Hon sover bättre i sängen, har försökt med vagnen men... Jag skulle tro att vi behöver ändra vårt schema. Så här ser det ut:

07.00 God morgon (ammar fritt under hela dagen, men mest och längst på morgonen)
08.00 Frukost
09.30 - 11.00 sova
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00 - 16.30 sova
18.00 Middag
19.30 Bad och välling
20.00 God natt

Kanske skulle man behöva lägga henne 19.00 och sova 12 timmar natt och sedan ha 3 45-minutare under dagen...

Frånsett strulet vid dagslurarna har vi en glad och busig liten tjej vars aptit börjat komma! Sedan kurningen har hon fått två nya tänder, börjat ställa sig upp efter saker (och kan hålla balansen några sekunder utan stöd) och hon har fått ett bredare "ordförråd". Hon bubblar och babblar mest hela dagarna, försöker härma allt man säger. Utvecklingen har exploderat framåt!!! :D
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ah, vilken härlig rapport :D Nu blev jag riktigt glad :lol: För att inte tala om vad lilla Aila är :lol: Och med henne hennes ömma föräldrar :lol: Pris och beröm :lol: :lol: :lol: Och TACK :!:

Alldeles spontant, intuitivt :wink: skulle jag vilja föreslå att ni:

1. lägger henne en halvtimme tidigare på kvällen, så att hon får 11,5 tim nattsömn (hon märker inte skillnaden),

2. kapar morgonluren till 45 min, 9.30 - 10.15,

3. lägger middagssömnen före mellanmålet i stället, 1 - 2.30, eller möjligen 1.30 - 3, med mellanmålet efter där.

Om ni skulle få för er att försöka detta, ge det en nogsamt konsekvent vecka före utvärdering och återkom sedan prompt :lol: :lol: :lol:

Och var sparsamma med ramsan - ihärdigt lurkrångel ska behandlas ungefär som vargtimmen, se Tips på vägen om morgnarna :!: Underhållningsvarning, alltså :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nieida

Inlägg av Nieida »

Tack för ditt svar, Anna! Och tack för råd och stöd. Vi kommer följa ditt förslag på schemat och lägga henne tidigare ikväll och ändra dagslurarna från imorgon.

Hon är alltid ledsen när hon vaknar... Hon gråter och snörvlar direkt, gnäller knappt till innan. Det är sällan vi fått chansen att väcka henne på rätt tid, hon har alltid vaknat tidigare (t o m tidigare än marginalkvarten...). Detta gäller både på morgnarna och efter dagslurarna. Vi försöker (som jag skrev tidigare) se till att hon är lugn och kanske t o m fyrar av ett litet leende innan vi tar upp henne, men det är jättesvårt. Hon blir så hiskeligt ledsen. Vad gör vi för fel? Och vad ska vi göra för att lösa detta?

Det är också ofta gnäll och gnissel vid alla måltider (förutom amning, gröt och välling). Hon äter kanske 4-5 skedar utan problem, men sen... Många gånger undrar jag om hon bara äter tills hon inte är hungrig, om du förstår vad jag menar. Tror inte hon äter sig mätt speciellt ofta (jo, när det gäller frukt!). Men hon följer sin viktkurva bra och växer som hon ska. Kanske oroar vi oss i onödan...?

Och du, tack för du tar dig tid och hjälper oss. Det värmer oerhört mycket.
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
Nieida

Inlägg av Nieida »

HJÄLP!!!

Problemen med dagslurarna blir allt värre! Som det varit de senaste dagarna (och veckorna)har hon somnat perfekt på morgonluren (09.30 - 10.15) men eftermiddagen (13.00 - 14.30)är hemsk!!! Hon leker först i 20 minuter, sedan blir hon arg och slutligen riktigt ledsen!!! Att hon leker ser jag inga problem i, men när hon blir ledsen... Snälla! VAD SKA VI GÖRA?!?!?! Vi har liksom kört fast i den där eftermiddagsluren. När hon väl somnar är det nästan av utmattning... Och sover således väldigt oroligt och ytligt, vaknar av minsta lilla ljud... Nätterna fungerar lika bra som under hela kuren! Så med dem är det inga som helst problem, hon somnar lugnt på kvällen och morgnarna har blivit bättre.

Dessutom gifter vi oss och döper henne (lite sent) om mindre än två veckor. Hur ska vi förbereda henne för det? Vi ska nämligen till fotografen när hennes middagslur "ska" vara... Och sedan är det ju kyrkan... Tips?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"