Vår dotter är 10,5 månad gammal, kurad för en månad sedan. Nu till min historia...
Efter att inte ha sovit en enda hel natt (inte ens en halv eller fjärdedel...) sedan hon föddes, insåg vi att varken hon eller någon annan i familjen mår bra. Hon åt jättedåligt, mörk under ögonen, gnällig, klängig, men samtidigt go' och gla'... BVC tyckte att självklart ska jag prova den hemska 5-minutersmetoden... Prövade "i brist på annat", men det enda som hände var att hon somnade på kvällen för att sedan vakna upp till 25-30 ggr per natt...
Och det har jag talat om för BVC!!! De antecknade genast detta i journalen och sköterskan jag pratade med (sommarvikarie) tyckte detta lät helt fantastiskt och skulle tipsa andra föräldrar om Anna Wahlgrens böcker och hemsida! Bra!!!
Nätterna gick kanon från första natten. Visst, en hel lång rad med frågor på natten, men inget som vi inte kunde svara på... När vi lade henne på kvällen gav hon bara en lång suck och somnade, detta inom 10 min. Vi hann (behövde) inte ens buffa!!! Vi undrade nästan "Hur gör man då? När barnet inte frågar eller gråter eller något alls, bara somnar..." Sedan den natten har hon sovit som en liten prinsessa, frånsett några få enstaka nätter som vargtimmen varit lite besvärlig.
Dagarna däremot... Ibland somnar hon och sover hur bra som helst, men det vanligaste är att hon somnar under vissa protester, men vaknar redan efter 30 minuter och tycker att hon sovit färdigt. Vi ramsar och ramsar och åter ramsar, men oftast hjälper inget! Det tidigaste vi tagit upp henne är inom marginalkvarten och varje gång vi tagit upp henne har vi försökt se till att hon inte är ledsen eller arg, utan försökt få henne tyst och lugn innan (vilket inte har varit lätt!). Är detta rätt? Hon sover bättre i sängen, har försökt med vagnen men... Jag skulle tro att vi behöver ändra vårt schema. Så här ser det ut:
07.00 God morgon (ammar fritt under hela dagen, men mest och längst på morgonen)
08.00 Frukost
09.30 - 11.00 sova
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00 - 16.30 sova
18.00 Middag
19.30 Bad och välling
20.00 God natt
Kanske skulle man behöva lägga henne 19.00 och sova 12 timmar natt och sedan ha 3 45-minutare under dagen...
Frånsett strulet vid dagslurarna har vi en glad och busig liten tjej vars aptit börjat komma! Sedan kurningen har hon fått två nya tänder, börjat ställa sig upp efter saker (och kan hålla balansen några sekunder utan stöd) och hon har fått ett bredare "ordförråd". Hon bubblar och babblar mest hela dagarna, försöker härma allt man säger. Utvecklingen har exploderat framåt!!!