När är det dags att ändra schemat? 3 månaders baby

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Majken03

När är det dags att ändra schemat? 3 månaders baby

Inlägg av Majken03 »

Hej!

Har en liten tjej som blir 3 månader på söndag 18 november. Hon är och har alltid varit ett "lätt" barn. Nu äter hon bara ersättning sen ca 1 månad tillbaka. Ända sen nyfödd har hon somnat själv i sin vagga för natten och sover där hela natten. Nu vaknar nån gång mellan kl 3-5 och äter och somnar om igen själv i sin vagga. Så nätterna tycker jag är bra, det är dagarna som är struliga nu. Har kört schema för 2 månaders såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!

På dagen sover hon på mage i sin vagn och somnar relativt lätt, kan tyvärr vara så att jag vagnar för mkt. Men hon vaknar alltid vid skarv mellan 30-45 minuter och sen får jag vagna var 5 minut till sovtiden är slut. Och nu har jag börjat fundera på om det kanske är att hon är redo för att gå till 3 månaders schemat

7.30 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
9.15 Sova 45 min
10.00 Mat Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 45 min
17.45 Mat, umgänge (Nattslurk 19.15)
19.30 Godnatt!

Men hur vet man att de är redo att minska på sovtiden? Och hur ska jag få henne att sova lika bra på dagen som på natten? Utan att vakna efter 30-45 minuter?

Tacksam för svar :)
Bebbe född 2012-08-18
SaraMilana

Re: När är det dags att ändra schemat? 3 månaders baby

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen till forumet och grattis till lilla ögonstenen! :heart:

Det låter som att lilltjejen fått en mycket bra start i livet, tack vare er. Barn är inte "lätta" eller "svåra" per automatik, applådera er själva istället! Min dotter var "svår" i början, då hon fick för lite mat och för lite sömn. Sedan införde vi standardmodellen och har sedan dess ansetts som "lätt" av omgivningen. :roll: :wink:

Angående schemaändringar vet jag att andra tänker annorlunda, men så här har jag gjort. Jag har ändrat när jag märkt att det har krånglat i någon ände. Inte första dagen det krånglar, inte andra dagen heller, men blir det en dålig vana har jag sett över schemat.

Säg till exempel att luren efter lunch krånglar - det skarvas eller är svårt att somna. Då är det förmodligen luren innan som spökar, den bör kortas ner eller mer vakentid mellan lurarna behövs. Vaknas det för tidigt på morgonen är det förmodligen dags att dra ner på antalet sömntimmar över dygnet.

Förutom tankar kring schemaändringar så kommer här en liten checklista mot skarvar!

:heart:
Cony

Re: När är det dags att ändra schemat? 3 månaders baby

Inlägg av Cony »

Välkommen hit! Gratulerar till dottern, och jag säger som SaraMilana - applådera er själva! :wink:

Jag vill bara flika in att det kan vara lurigt med schemabyten, och mitt tips är att man, innan man går över till nästa schema, ser över att man verkligen följer sitt nuvarande. Inte bara sömn-mat-mässigt utan även att man fått med den viktiga sociala delaktigheten, röra lite på fläsket (låta barnet ligga på mage och filura) och så Umgänge i stor stil.

Men är man nöjd med genomförandet av sitt schema, och har en unge som är mätt i magen men ändå inte sover som hon förtjänar :heart: , ja, då kan det vara dags att hoppa till nästa schema. :)

Inflikade,
Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"