Min lilla, nej stora menar jag ju
Vi är mitt i förtrotsen
I samband med dagisstart och vaccination i september var vi tyvärr lite för generösa att gå in till honom på natten när han skrek och sen dess har problemen gått i vågor. Ibland blir han jättearg när han ska lägga sig, ibland är det nappen, ofta tidiga morgnar. De tidiga morgnarna har tidigare inte varit missnöjda och därför har vi avvaktat men nu är de som sagt väldigt missnöjda.
Jag har dammsugit forumet på årgärder och kommit fram till följande:
1. Mamma måste verkligen
2. Väckarklocka har inhandlats.
3.Nappen ska bort!
4. Ramsan blir verktyget som ska användas vid uppvak.
Jag har klart för mig vad som behöver göras men inte exakt hur och jag är en detalj-människa
1. Det är väl enklast
2. Jag förväntar mig HÖGLJUDDA protester mot att nappen försvinner, han skulle vilja ha den 24 timmar om dygnet om han själv fick bestämma
3. Kan vi ha kvar våra två morgontider?Jag vet att det inte är rekommenderat men eftersom det funkat tidigare så tänkte jag att genom att introducera väckarklockan som bestämmer när morgonen börjar så kanske det kan fungera? Vi går upp 7.30 5 dagar/ vecka och 6.30 2 dagar/ vecka.
4. Hur introducerar jag väckarklockan? Ska jag låta den ringa tidigare(under "minikuren") för att förekomma honom så att han lär sig att det är den som signalerar morgon eller ska jag jobba med ramsan från början så att säga och sen ringer klockan när det är morgon? Jag ser lite problem med att låta den ringa tidigare för då måste det typ vara kl 06.00, 11/2 timme tidigare än jag vill gå upp.
5. James sover middag vid 12.30/12.45. Jag har låtit honom sova så länge han vill, mellan 1.5-3timmar. Nu har vi dock satt
som gräns att vi väcker honom 15.00 för annars har han svårt att somna på kvällen. Borde jag begränsa luren till 2 timmar?
Ursäkta det långa inlägget
Tack på förhand!