Nu skall vi tillbaka till Spanien och för att anpassa oss till Spanska vanor och spansk värme så vill jag att de sover de varmaste timmarna på dagen och då helst 2,5 tim. Har pusslat och pusslat för att få ihop det och ser att det smidigaste hade varit om de kunde sova bara 1 gång på dagen men det känns egentligen inte som någon möjlighet då de ofta är så trötta på morgonen... Alternativet är då att de sover kanske bara 20 min på morgonen frågan e då om det kan bli problem med att få dem att somna om efter bara 3 tim vakenhet och sova hela långa siestan? Eller e det så att de kan vänja sig vid att orka vara vakna ca 4-5 tim på morgonen och bara sova 1 lur? Känner mig inte alls ororlig för em för då brukar de vara pigga, det är just morgonen...
Hade varit kul att veta hur ni andra gjort
1 år och 1 lur, går det?
1 år och 1 lur, går det?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Du kan absolut börja köra med en lur. Lite trötthet den första veckan innan schemat sitter får du räkna med, men sedan sitter den som en smäck. Min dotter sover 19-07 och mellan 12-14. Funkar hur bra som helst. Hon kan fortfarande vara lite trött tidigare men dp får man avleda med ngt. Lycka till.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Lotta Sthlm
hej!
vi har just infört en lur och vår dotter fyller ett imorgon!
dock så har vi lagt luren mellan 11-12.30 för hon är sååå morgontrött och mycket piggare på em.
runt 16, då hon brukade sova innan, brukar vi ta det lite lugnt och sitta o mysa lite för då kommer tröttheten en stund, men den går snabbt över
så en lur funkar bra tycker jag! 
vi har just infört en lur och vår dotter fyller ett imorgon!
dock så har vi lagt luren mellan 11-12.30 för hon är sååå morgontrött och mycket piggare på em.
runt 16, då hon brukade sova innan, brukar vi ta det lite lugnt och sitta o mysa lite för då kommer tröttheten en stund, men den går snabbt över
Vi började med en lur när Adrian var knappt 1 år och det har fungerat jättebra. Han sover 19.15-7.00 och mellan 11.30-13.15 (på ett ungefär: brukar bli en kvart extra här och där, ofta får han en kvart extra på långluren). Vi ger honom 13.5 timmars sömn/dygn som AW rekommenderar i den åldern och det tycks vara precis vad han behöver.
Ibland blir han lite kinkig och trött innan middagen men efter maten är tröttheten som bortblåst och vi har en liten solstråle ända fram till läggdags. Kikigheten och tröttheten "botas" hos oss med social delaktighet eftersom vi har en pojke som inte gärna sitter stilla och myser...
Ibland blir han lite kinkig och trött innan middagen men efter maten är tröttheten som bortblåst och vi har en liten solstråle ända fram till läggdags. Kikigheten och tröttheten "botas" hos oss med social delaktighet eftersom vi har en pojke som inte gärna sitter stilla och myser...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Tjena!
Vi införde också schemaändring till en lur nyligen (förra veckan), och vår dotter fyller ett år om två dagar. Det har gått kanonfint. Sovtider: 19.30-7.30 samt 12.30-14. Några gånger har hon tagit sig en lur i samband med ensamleken (när hon arbetat färdigt efter ca 1,5 timme), och då har jag lurpassat lite på henne så att den sovstunden inte blivit längre än 20 min. De första dagarna på det nya schemat har jag för säkerhets skull lagt lunchen redan kl 11 för att unga damen inte skulle hinna bli för trött, men det visade sig gå hur bra som helst så nu tänker jag flytta fram lunchen till 11.30.
Vi införde också schemaändring till en lur nyligen (förra veckan), och vår dotter fyller ett år om två dagar. Det har gått kanonfint. Sovtider: 19.30-7.30 samt 12.30-14. Några gånger har hon tagit sig en lur i samband med ensamleken (när hon arbetat färdigt efter ca 1,5 timme), och då har jag lurpassat lite på henne så att den sovstunden inte blivit längre än 20 min. De första dagarna på det nya schemat har jag för säkerhets skull lagt lunchen redan kl 11 för att unga damen inte skulle hinna bli för trött, men det visade sig gå hur bra som helst så nu tänker jag flytta fram lunchen till 11.30.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)