Snart 2 åring som börjat vakna på natten

Skriv svar
Vera

Snart 2 åring som börjat vakna på natten

Inlägg av Vera »

Hej!

Vår tjej fyller 2 år i mitten Dec och har så gott som varit en säker sovare sen vad vi kan minnas till nu för några veckor sedan tillbaka. Hon vaknar 1-2 ggr per natt el tidig morgon och ropar efter sin snuttefilt. Vi brukar vänta i 2 min och sen gå in och hitta den åt henne. Ibland somnar hon om av sig själv på de 2 min vi väntar. De gånger vi går hjälper vi henne hitta snuttfilten tar ramsan en gång sen går ut.
Senaste månaden har hon blivit väldigt fäst vid sin snuttefilt, och vi har försökt att hålla den till sovning men inte helt lyckats med det!

Vår fråga är vilken taktik vi ska hålla på natten då hon vaknar?
Tack för svar!
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Snart 2 åring som börjat vakna på natten

Inlägg av Tin »

Hej Vera och välkommen in hit,
snutte på natten ja. Ja det är lite som napp på natten, man ska tänka efter noga innan man introducerar den. ;)

Vad jag menar är att en tyg snutte eller en napp är svår att hitta mitt i natten för liten medans en stor nalle eller liknande är lättare. Har nu liten valt en filt, tja då kan den vara svår att hitta..... kan du göra den större? Sätta fast nåt i den? Kanske fästa en änden på en nalle eller liknande? Eller i ett sånt där nappsnöre och fast i pyjamasen?

Vi har samma issue här hemma i vågor, då vår lilla byter snutte friskt, just nu är det en liten legogubbe. Gaaaaaah! Jag tycker liten ska få ha en snutte, för alla behöver väl en liten kompis om natten ibland men snutten behöver vara tillräckligt stor för att hittas på egen hand. Annars får man hjälpa till.

Däremot går det mesta i vågor verkar det som, så snutten kanske inte är lika viktig efter ett tag. Jag hade då satsat på att försöka få liten att hitta snutten själv om natten som jag beskriver ovan, och i övrigt om det trots allt försvinner låter er strategi ni redan har utmärkt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Vera

Inlägg av Vera »

Hej! Tack för svar!
Ja exakt vad vi sa det har liksom blivitv som en napp..
Det typiska är är att det är en liten tvättlapp på en svart tröja som hon älskar att snutta på! Två nätter i rad nu har vi lagt ut tröjan mer över kudden och hon har faktiskt inte vaknat! Brukar ju vara så så fort man skriver och ber om hjälp:)
Men vi kör på helt enkelt med samma taktik så får vi se!
Funderar på att sy på lite tvättlappar på tröjan så att hon har fler att välja på!

Tack igen för tips!
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Vera skrev: Funderar på att sy på lite tvättlappar på tröjan så att hon har fler att välja på!
Låter som en utmärkt plan. =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"