Min son är snart 16 månader, han kurades när han var drygt åtta månader och har sovit som en kung sen dess, både natt och dagsömn sitter som berget!
Hemma sover han i spjälsäng både på natten och dagen. Han sover även bra i vagn på dagsvilan om vi är ute någonstans. Det enda som har strulat lite är ibland när vi sovit borta och inte kunnat få tillräckligt mörkt i rummet, eller om jag sovit i samma rum som honom. Då har han gärna vaknat tidigare på morgonen och om han då dessutom sett mig har han inte somnat om. Men det är ju okej om det bara är någon gång ibland, hemma sover han som sagt fantastiskt bra.
Så nu till min fråga. Idag var vi och hälsade på den förskola där sonen ska börja om en månad ungefär. Jag hade hoppats på att de sov middag ute i vagn, men det gjorde de inte, utan inne på madrasser. Alltså flera barn i samma rum med madrasser på golvet. Ett ganska vanligt arrangemang på en förskola vad jag förstår.
Jag blev genast nervös! Hur ska han kunna somna där? Inskolningen kommer gå på tre dagar, och då kommer jag vara med hela dagarna. Man är med när barnen gör allt, leker, äter och även vilar.
Hur ska jag gå tillväga? Ska jag vara kvar med honom i rummet när de ska sova, eller gå ut. Eftersom jag märkt att han sover sämre när jag är i samma rum känns det som ett dåligt alternativ. Samtidigt, om han protesterar (vilket han helt säkert kommer göra i början) reser sig, skriker osv, stör det ju de andra barnen och man kanske inte kan vänta ut som man kan göra hemma?
För övrigt så har förskolan samma mat och sovtider som vi haft jättelänge, så det är positivt, vi kommer inte behöva vänja honom vid nya tider i alla fall!
Han sover natt mellan 19-07 och dagsvila mellan 12-14.
Behöver lite tips och råd helt enkelt!
E född i Juli 2011 och kurades i April 2012