Hej Tin!
Jag spinner vidare på Almas tråd, vilken var klockren, om hur man kan tänka kring hundar och barn eller andra nya medlemmar i flocken. Jag har själv hund och är uppvuxen med hundar.
Jag tänker såhär när det gäller barn och hundar. Det är viktigt att de också får skapa sig en egen relation där precis som Alma skriver, flockledarna är dem som bestämmer och styr situationen. Hunden ska aldrig nafsa eller morra! Där måste någon gå in och markera mot hunden. O ska vara ÖVER hunden i rang och det är INTE tillåtet att bete sig så hur mycket O än drar och river. En undergiven hund går därifrån. Så gör som Alma skriver. Led bort hunden (ta hjälp av koppel om det behövs) till en annan plats.
Så det jag tipsar om är alltså att bygga upp en relation mellan dem så tror jag också att O inte kommer att tycka hunden är lika "intressant" inomhus och kan låta hunden "vila" och vara ifred. Precis som barn och det jag har lärt mig mig genom AW så behöver barnen känna sig involverad och att de gör "rätt och får" kring djur. O måste få lära sig hur hundar fungerar och det kommer han att göra när han känner att han "får". Din osäkerhet känner dessvärre både hunden och O av så tänk på att vara lugn och avslappnad om du kan.
Någonting ni skulle kunna göra ihop istället skulle tex kunna vara att O får hålla i kopplet på hunden på en promenad. De allra flesta barn tycker det är jätteroligt att få hålla i kopplet. Det gör dem stolta på något sätt

och det vill vi ju ge våra barn.
Är ni osäkra på hur hunden beter sig, sätt på två koppel där ni håller lite diskret i det ena. Hunden får samtidigt känna att O också är över honom i rang och att han/eller är styrd över någon annan. OBS! Barn virar ofta kopplet runt handleden några varv. Se till så att han inte gör det utan bara "håller" så att O kan släppa snabbt om det behövs.
Ett annat tips är att låta O få ge hunden mat och fylla på vatten. Låt O säga "varsågod".
En annan aktivitet som de allra flesta hundar gillar är att söka rätt på saker och ting. Kan ni gömma någon utav er och låta hunden söka upp er i skogen t.e.x eller gömma någonting inomhus, godis, leksaker (Låt O göra det!!) och låt sedan hunden söka rätt på det. Kul för både O och hunden!!
Vad gäller katten så skulle jag inte göra mycket där. Katt är katter. De håller sig undan och vill de inte bli klappade så går de oftast därifrån.
Stort lycka till!
Hälsningar
T