Vknar för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Vknar för tidigt

Inlägg av Gäst »

Lillen (snart 13 månader) har natt 19-07 men det är väldigt sällan han vaknar senare än 06.15. Vi sover i samma rum och hans säng är mindre än en meter från min sida av sängen. Jag vaknar när han vaknar och har väldigt svårt att fortsätta sova och ligga stilla. Så fort han hör att jag rör mig blir det fart på honom, även om han legat och grejat glatt för sig själv dittills.

Schemat ser ut som följer:

07 morgon
08 frukost
10-11 sova
12 lunch
14-15 sova
15 mellis
18 kvällsmat
19 sova

Har försökt (i 10 dagar) med bara en dagslur men han orkade inte hålla sig vaken så länge så vi återgick till två dagslurar. Har sett i andra trådar att det inte hjälper att senarelägga nattningen så nu undrar jag jag får honom att sova längre på morgnarna?
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej! :D

Hur såg schemat med en lur ut?
Vi har nyligen ändrat till en lur:

07.00 Morgon, välling
07.30 Ensamlek, 2h (Tar sig en lur på ca 20 min)
09.30 Gröt
11.30 Sova 90min
13.00 Lunch
17.00 Middag
18.30 Bad, nattslurk
19.00 Sova natt

Har ni ensamlek? Då kan sonen ta sig en liten lur - annars kanske ni ska satsa på en långlur (90min eller 120min) på dagen samt en 20-minutare på e.m vid behov. På kvällen kan ni alltid lägga 30 minuter tidigare om det behövs.

Är det avskärmat i sovrummet?

Det kan vara så att ni har för mycket tid på dagen, och därför sover han kortare natt.

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så här såg det ut:

07 vakna, blöjbyte, mjölk
08-08.30 frukost (välling, macka)
12 lunch
13-14.30 SOVA
15 Frukt
18 Gröt + mjölk
19 SOVA

Dock orkade han inte vara vaken till 12. Så nu har vi gjort nytt schema som börjar idag:

07 vakna, blöjbyte, mjölk
08.30 frukost
11-13.00 SOVA
13 Lunch
15 Frukt
18 Gröt + mjölk
19 SOVA

Så får vi se om han orkar vara vaken ända till det är kväll. Är hos farmor och farfar nu så det finns gott om underhållning vilket känns bra.
father of sons

Nya schemat ser bra ut! Kör minst en vecka och håll tiderna. Är han jätte-trött ikväll kan ni lägga honom en halvtimme tidigare utan att det påverkar schemat.

Lycka till!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för svar. Det börjar dåligt. En halvtimme in på dagsluren sover han fortfarande inte utan bara gråter. Efter en tuff natt känns det hopplöst. Vaknade 12 och tog två timmar att somna om. Känns om som det bara går utför och vi inget kan göra. Dags att kura om när vi kommer hem kanske?
father of sons

Lägg den här dagen på "en gång är ingen gång"-kontot!
När ni nu är hos farmor och farfar med "gott om underhållning" så kanske det inte är så konstigt att sonen reagerar... Det kan krångla ibland och då intar man ATTITYDEN. Fram med verktygslådan, lugna och ha förtroende. Tänk inte att det går dåligt, för då går det nog dåligt.

Fortsätt med schemat, allt är i sin ordning, svara på sonens ev. frågor och behåll lugnet!

Inte tror jag att ni måste kura om när ni kommer hem, nu är ni bortresta och använder verktygen. Vänta inte, agera nu.

Det här fixar sig snart!
Lycka till!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Father of a son :D

Är det "bara" borta han ligger så nära, eller är det hemma också :?: Som du själv förstått, tror jag, är det inte bara han som stör dig utan du, din blotta närvaro, som stör honom.

Eget rum eller åtminstone klart avskärmad sovplats (en skena i taket med mörkläggningstyg till golvet är en oslagbar lösning för trångbodda) är vad han absolut behöver. Han mer än du, vågar jag påstå :lol:

Du ska hålla vakten (ska han tro). Inte ligga där och själv behöva vaktas :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack father of a son och Anna!

Även hemma ligger han nära men vi har ändå klämt in gardiner. Hoppas dock kunna färdigställa sonens rum när vi kommer hem igen och är övertygad om att det blir skönt för alla tre att han får eget rum.

Går bättre och bättre nu, vaknar dock fortfarande kl 06 och är klarvaken! Kan det vara så att han bara behöver 11 timmmar natt och de andra timmarna dagtid? Någon annan som har det så kanske? Enda gångerna han faktiskt sovit ända till 07 har varit när det varit svårt att somna på kvällen och han inte slocknat förrän 20.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"