Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stenis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 jul 2012, 21:10

Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av Stenis »

Hej

Nu har vi hållit på med sova hela natten kuren i 6 dagar och 5 nätter och jag börjar tro att vi gör det på fel sätt :( Märker ingen förbättring.

Jakob är nu 4,5 mån och är uppvuxen med standardmodellen och vi har haft tanken om att kunna få honom att sova hela natten vid denna ålder sen start. Dock verkar han vilja annat...

Jakobs dagar ser ut som följande:
Vakna 07:30
Mat 08:00 ca 240 ml ersättning
Sover 09:45-11:00
Mat 11:30 lite mat +ca230 ml ersättning
Sover 13:00-15:00
Mat 15:00 ca 240 ml ersättning
Sover 17:00-17:30
Mat 17:30 ca 200 ml ersättning
Nattslurk 19:30 gröt 1portion havregröt med katrinplommonpure
Sover 20:00

Så här gör vi nu:
Vi har nu försökt kura honom genom att använda vagnen. Vid läggning lägger vi honom i vagnen, på mage. Han börjar då direkt skriks och vi vagnar för att få honom lugn. När han tystnar säger vi ramsan men oftast börjar han skrika igen på en gång så då får vi börja vagna igen på en gång.  Det tar ca 10 minuter innan han tystnat och somnar. När han vaknar på natten så börjar vi vagna så fort vi hör honom. Detta för att han inte ska få tid på sig att skrika upp sig. I början av natten går detta bra, krävs bara 2-3 drag men efter 05 så tar det längre och längre tid att få honom att lugna ner sig. Under natten använder vi heller inte ramsan, utan den används egentligen bara första gången vi lägger honom på kvällen.

Mina frågor till er som kan:
1. Vid läggning ska vi vagna honom till lugn eller ska vi använda oss av ramsan? 
2. När han vaknar på natten, ska vi vagna så fort vi hör honom börja gny eller ska man vänta tills han verkligen skriker?
3. Ska vi vagna och ramsa på natten eller bara vagna alt bara ramsa? Läste någonstans att man ska vara helt tyst på natten...

Jag tror verkligen på metoden, men känner att vi kanske är fel ute och blir därför osäker på om vi någonsin kommer lyckas :( 

Tacksam för all hjälp vi kan få.
Jakob, född 5e maj, började kura 20 sept...
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkomna hit!

Stoppa pressen! Jag har på känn att ni blandat ihop det hela och kör en liten variant av Standardmodellens vagnande och SHN - så det är inte så konstigt att det inte går att ro hem det hela. Men misströsta icke! Det kommer att bli bra! :)
För det första skulle jag råda er att nu läsa på i raketfart så ni vet hur ni skall göra:
Antingen kör ni SHN fullt ut med ramsa och allt. Då sägs ramsan VARJE kväll då man lagt barnet POFF i sängen och går direkt ut med glad ramsa. Inget vagnande! Sedan måste ni kunna backa och lyssna av vad han säger. Då skall ni besvara honom med ramsa!
Så LÄS LÄS LÄS så att ögonen ryker!
I och med att ni inte har infört ramsan skulle jag i princip börja från början och köra SHN klockrent ut!

Har ni SHN-boken?? Där beskrivs i detalj hur ramsan skall införas och hela tänket bakom metoden. Det är inte absolut inte frågan om att vagna lite omvartannat eller vara tyst på natten :shock: Det är fråga om att förmedla ett lugn och en trygghet åt barnet så att han vågar sova! Och nu i början skall alla hans frågor besvaras!!!
Medan ni väntar på att få tag i boken, läs här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Med tanken om att vara tyst skulle jag tipsa om den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Det är frågan om att lära sig att lyssna på barnet. Hur låter han? Vad behöver han för svar för stunden!

Och till sist!
MAT!
Verkar han vara pigg på att äta mer fast mat så tveka inte att ge mer! Vissa små verkar vara gluuupande hungriga och står sig inte på endast ersättning! Ge tex välling som frukost, lite grönsaker till lunch och middag och frukt som mellis :)
Börja försiktigt och se hur magen hänger med.
Om ni följt standardmodellen så vet ni att nattlig oro gott hänger ihop med hela dagens matintag.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Stenis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 jul 2012, 21:10

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av Stenis »

Hej igen och tack så jätte mycket för snabbt svar! Skönt att ni inte tror att det är kört för oss :(

Vi hade nog absolut blandat ihop standardmodellen och SHN.

Jag tog ditt förslag och igår läste jag SHN-boken två gånger och proppade i lille mannen så mycket jag kunde få honom att äta. Det blev gröt både till lunch och middag och grönsakspure till mellis. Vid alla de tillfällena åt han även ca 100 g ersättning så han kan verkligen äta min kära son.

Igår kväll var vi återigen väldigt peppade att börja om på kuren och denna gång var det min man som fick börja. Det tog ca 45 min för Jakob att somna med hjälp av många ramsor och buffningar. Under natten vaknade han ca 6 ggr vilket redan där är en enorm förbättring mot tidigare när han vaknade runt 15-20 ggr. Vid alla vak så krävdes det minst en buffningsomgång för att lugna ner honom. Inatt kör vi igen och hoppas på fler framsteg. Ska försöka att bluffa så lite som möjligt. Vi vill ju inte hamna i buffträsket som vi gjorde med vagnandet...

Några frågor på vägen dock:
Det schema som jag skrev tidigare i tråden, verkar det vara om? Det är alltid väldigt svårt att få honom att sova hela långa passet. Kan det ha att göra med att han sover så pass länge innan?

Hur gör man på dagarna när han ska sova? Ska man även där ha skratt-till-gonatt, ramsa och buffning? Är det ok om han somnar när jag är ute och promenerar eller måste jag vänta tills han somnat och sen gå ut?

När tycker ni att man får börja ge välling? Enligt BVC så måste man vänta till 6 mån...

Tack igen för hjälpen!
Jakob, född 5e maj, började kura 20 sept...
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Skriv gärna in sonens födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare för oss att svara på era frågor! :D
Det schema som jag skrev tidigare i tråden, verkar det vara om? Det är alltid väldigt svårt att få honom att sova hela långa passet. Kan det ha att göra med att han sover så pass länge innan?

Klassiska sömnpass enl SHN är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2h (se sid 127, internationella SHN.) Sömnbehovet hos sonen ligger runt 15-15,5h. Vakentid mellan lurarna ca 2,5 h. 4 (ev 5 med mellanmål både för och eftermiddag) rejäla mål mat + nattslurk. Ammas det ska det oxå räknas in i målet så att inte BM eller ersättning kommer som ytterligare mellanmål för då blir det småätande hela tiden och ingen vidare aptit när den behövs. :D

Vakna 07:30
Mat 08:00 ca 240 ml ersättning (en sån småtting vill nog kanske ha sin mat direkt när han vaknar... i alla fall inte behöva vänta 30 min)
Sover 09:45-11:00 (jag skulle lägga redan 9 alt 9.30 om han är en piggis och låta luren vara i 45 minuter)
Mat 11:30 lite mat +ca230 ml ersättning (tidigare lunch om ni lägger morgonmålet tidigare alternativt ge honom mellanmål (gröt eller banan kanske) innan fm-luren så han står sig till lunch sen)
Sover 13:00-15:00 (Jag skulle lägga 12.00 och ta upp 14.00 så att det inte hinner gå så lång tid efter lunchen innan han ska sova, då kan magen hunnit bli hungrig och det är svårt att sova hela sin lur på halvfull mage)
Mat 15:00 ca 240 ml ersättning (Kanske redan 14 eller 14.30? så att aptiten finns på plats igen till middagen.)
Sover 17:00-17:30 (45 minuter kan ofta passa bättre och eventuell läggning 16.30 i stället, för att få till ett lite längre vakenpass innan nattens långa sammanhängande sömn.)
Mat 17:30 ca 200 ml ersättning (mera mat! :wink: )
Nattslurk 19:30 gröt 1portion havregröt med katrinplommonpure
Sover 20:00 (12 h natt och lägga redan 19.30?)

Väljer ni att lägga lurarna enligt ovanstående förslag har ni 15,5 h sömn på schemat.

Hur gör man på dagarna när han ska sova? Ska man även där ha skratt-till-gonatt, ramsa och buffning? Är det ok om han somnar när jag är ute och promenerar eller måste jag vänta tills han somnat och sen gå ut?

Har du verkligenläst hela boken... :wink: Skratt kan man inte få för mycket av! :mrgreen: :mrgreen: Det ska alltid vara roligt att lägga sig, även på dagen. Första dagen är att betrakta som första natten osv... i vagnen buffas det inte utan vagnas. En del ramsar inte vagnen heller utan vagnar och markerar sen avslutet och "nu ska du sova" med några skak i handtaget. Titta här!
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... er-vagning Barnet ska somna i stillastående vagn, detta för att undvika att alltid måsta promenera den lille till sömns. När han sover i vagnen kan du gå en promenad och parkera vagnen igen innan det är dags att väcka.


När tycker ni att man får börja ge välling? Enligt BVC så måste man vänta till 6 mån...

Det måste man bedöma själv! tidigare fanns det 4-mån välling oxå. Men varför inte ge gröt, den finns för 4-mån. :D När du börjar med välling kan det vara klokt att fasa in den med 50+50 BM ellerersättning, magen måste hänga med!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Stenis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 jul 2012, 21:10

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av Stenis »

Nu har vi kurat i 5 nätter och det har skett enorma framsteg, jippie!!! :D
De senaste nätterna har lille herrn bara vaknat 3-4 ggr och då har det räckt med att ramsa en gång för att han ska somna om av sig själv. Helt fantastiskt! Funderar på om vi inatt ska prova att inte ramsa alls och se hur det fungerar....

Men som alltid är det vissa saker som kan bli bättre :oops:

Varje läggning, dag som natt, är fortfarande väldigt svåra :( Jag jobbar järnet för att få till ordentliga skratt, gör samma procedur som alltid när jag lägger ner honom i vagnen, och säger ramsan på väg ut ur rummet. Innan jag hinner ut ur rummet har han dock alltid hunnit skrika upp sig ordentligt. Det spelar ingen roll hur glad han var innan jag la ner honom. Där står jag då och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har testat att ramsa, ramsa, ramsa, men tycker inte jag märker någon skillnad i hans skrik efter ramsorna. Efter 15 minuters onyanserat skrik ger jag upp och går in och buffar några sekunder. Oftast räcker denna buffning och han lugnar ner sig och kan på egen hand somna in. Ibland ligger han och pratar lite innan han somnar. Min fråga är: är det ok att buffa 1-2 ggr vid läggning? Tror ni att det kan leda till att han inte tar ramsan lika bra på natten? Eller ska jag helt enkel härda ut med att bara använda ramsan? Det känns inte alls som om han tar emot den när han protesterar så högljutt :(

Tack så jätte mycket för schema-tipsen vi fick tidigare. Vi har infört det och det verkar göra susen. Speciellt till långpasset mitt på dan där han när längre skarvar utan sover så söt i två timmar i sträck :)

Tack tack!
Jakob, född 5e maj, började kura 20 sept...
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Vad härligt att läsa att det går så bra för er. Låter som om ni jobbar på bra.

Angående nattliga uppvak när man är i uppföljningsveckan så tänker jag som så att innan vargtimmen ingen ramsa (om barnet inte behöver hjälp naturligtvis), i vargtimmen en pangramsa. Så jag tycker att din plan låter bra.

Angående läggningar så kan de ta en stund innan de sätter sig. När man lägger så kan man absolut göra några markeringsbuffningar och sedan ramsa ut. Sedan gäller det att lita på att barnet kan somna själv. För du har ju 17 kor som måste mjölkas och 14 andra bebisar som ska läggas. Dammsugning brukar göra susen för många små.

Ge det ett par läggningar till så kommer liten snart somna tyst och belåten i sin säng.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Stenis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 29 jul 2012, 21:10

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av Stenis »

Hej igen!

Nu har det gått några veckor sen jag skrev här på forumet, men nu behöver jag hjälp igen. :(

I några veckor verkade det som att Jakob förstod att han skulle sova hela natten, dvs somnade 19:30 och vaknade vid 07. Några nätter vaknade han men som mest någon gång under vargtimmen. Sedan två veckor tillbaka har det dock gått åt fel håll... Nu vaknar han flera gånger under natten och verkar hur pigg som helst. Han skriker inte ( förutom framåt 07-tiden) utan ligger och "pratar" för sig själv.

Vid dessa "prat" vet jag inte om jag ska ramsa eller om han ska få ligga och prata sig till sömns. Är lite rädd för att om jag inte ramsar så kanske han börjar skrika upp sig och det tar väldigt lång tid att få honom att somna igen. De gånger jag har ramsat så känns det som om han somnar om fortare, samtidigt vill jag inte behöva stå så varje natt. Jag är rädd för att han vänjer sig med det.

Mina funderingar är om det kanske handlar om att hans sover för mycket på dagen eller om det är att vi har ramsat för mycket? Funderar på att ta bort eftermiddagsluren men det kanske är för tidigt?

Hans schema ser ut som följande:
Vakna (enligt vad vi önskar) 07:30
Förmiddagslur: 09:30-10:15
Långlur: 12:30-14:30
Eftermiddagslur: 16:30-16:50
Sova natt: 19:30

Har ni snälla några tips på vad vi kan göra/ändra. Tacksam för all hjälp!
Jakob, född 5e maj, började kura 20 sept...
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sova hela natten - problem efter 5 dagar

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Spontant tycker jag inte att ni har för mycket sömn på schemat, sover han bra på dagarna då?? verkar han pigg och glad då han är vaken??

Är det kolsvart i sovrummet? Att han inte ligger o snackar med allt omkring sig ;)

Jag skulle inte verktyga så mycket om han bara snackar utan bemöta det hela som ett vargtimmes-problem. En pangramsa och sedan ingenting. På natten händer ju inget!!! :)

Om du vill skära ner på sömnen skulle du kunna ta ner långa vilan till 1,5. Då har du ändå en liten paus på eftermiddagen!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"