Hej!
Jag är inne på dag 2 av mitt nya schema för Emma, vi går nästan efter Sallys. Till saken hör att hon nu inatt vaknade flera gånger. Det löste sig men det jag undrar över är vad jag ska göra när hon vaknar rejält innan tajm för det...
I morse vaknade hon sex och ville inte sova längre. Jag spelade mobilen ovanför sängen för henne ungefär 100 gånger och hon låg på rygg och skrattade, jollrade, var allmänt nöjd men ändå pömsig. Jag tog upp henne 5 i halv åtta (5 minuter innan schemat) och då var hon hyfsat glad. Är det så jag ska göra (underhålla där hon är under vilan) eller ska jag ta upp och underhålla?
Jag har några frågor om min bröstmjölk också...
Emma sover fortfarande väldigt lätt vid mitt bröst, jag kan ibland få truga i en timme för att hon ska äta på ett bröst. Jag "låtsas" rapar, lägger på rygg och gud vet allt för att hon ska vakna.
Trots det tror jag inte hon får i sig tillräckligt alla gånger. Hon vaknar nämligen ganska ofta under dagslurarna till och måste sövas med vagning/buffning.....Eller har det inte med det att göra kanske?
Jag tycker också att det är svårt att få lillprinsessan på bra humör under lekperioderna. Ofta är hon gnällig efter 5 minuter i babysittern, och lägger jag ner henne på filten blir det ofta sur min direkt. Får för mig att hon inte är nöjd då med maten. Jag vill ju ha en solstråle att leka med vilket hon kan dra till med ibland....Har du något tips på vad det kan vara jag gör fel? Ska jag kanske prova ersättning till ett mål för att se om det blir ändring?
Min mjölk rinner väldigt mycket och jag läcker ofta så jag har ju mjölk, inget snack om det, så när hon äter är det svårt att få henne att äta mer än 15 minuter på bröst 1 inklusive rap...
Tacksam för din hjälp, den är ovärdelig ska du veta!
Till alla er andra som svarat på mina inlägg vill jag säga detsamma;
OVÄRDELIGT!!
Mvh Tessan
Anna, hjälp igen tack!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är lätt hänt att man söker ett "mönster" och tycker sig ha ett bedömningsunderlag efter bara ett par dygn. Det har man inte! Det är inte så att lilla älsklingen "inte vill" det ena eller det andra. Hon har ingen aning om vad hon vill, medvetet, utan är fullt upptagen med att lära sig försöka känna igen saker (inklusive människorna - "flocken"), rota sig, knyta an till denna för henne fullkomligt nya plats på jorden där hon ingenting har att relatera till alls, annat än just små "bomärken" som hon känner igen redan nu och så just rutinerna, som börjar upprepa sig så att hela lilla hon kan börja inrätta sig efter en någorlunda förutsägbar tillvaro, där överlevnadsångesten lägger sig och hon kan förlita sig fultl och fast på att andra - du, pappa - ser till hennes intressen här i världen och borgar för hennes inte bara överlevnad utan också välbefinnande.
Sug på de underbara karamellerna när hon är glad och skrattig men vänta dig inte "lek". Läs gärna på i Barnaboken (2004) om både beudinlägret (Det psykiska välbefinnandet) och överlevnadsångesten (via registret)
Hon ska inte underhållas i ryggläge med mobil när det är tänkt att hon ska sova, utan hjälpas att sova vidare.
I babysittern blir hon förmodligen trött i ryggen efter mindre än 5 minuter. Hon ska läggas på mage på filt ett pass under varje vakenperiod - det är superviktigt
Ja, det kan hända att man får truga av och till i både en timme och en och en kvart, vissa mål som är "trötta", speciellt nu i början med nya schemat innan det satt sig. Det är inget fel i det. Till kvällen kanske du ska fylla på med tillägg om bröstmjölken verkar sina lite då. Det viktigaste är att hon blir mätt, riktigt mätt.
Om du med lekperioder menar umgänge - möte - är jag med
Så du gör inget FEL i stor stil - se det inte så och gräv inte så, utan se framåt och ha målet för ögonen, för varje mål, varje lur, varje natt: hon ska äta respektive sova och tiderna ska hållas, och målen ska rymma allt hon någonsin orkar med (Obs: inte "vill"!) av umgänge och ljus kontakt med både dig och världen
Och tålamod, tålamod. Ledning, inte oro
Redan vid tvåmånadetsgränsen får du se en helt annan stabilitet i saker och ting - om du bara i lugn och ro genomför det du beslutat nu. Då blir hon sin egen lilla klocka. Och betydligt mer lekbenägen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022