På torsdag är det kurdags!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaLi

På torsdag är det kurdags!

Inlägg av SaLi »

:?

På torsdag är det dags att börja kuren på vår 6 månaders dotter!!! Vi sover ändå ganska bra på nätterna. Jag har buffat henne till sömns i stort sett hela hennes liv och förmodligen fastnat i buffträsket. :oops: Det tar egentligen inte så lång tid för henne att somna, max 15 minuter, men sen vaknar hon 3-5 timmar senare och jag tar över henne i min säng där hon snuttar på mig :oops: av och till tills hon vaknar någon gång mellan 7-7.30. Jag är nu trött på att behöva lägga den tiden varje kväll på att försöka få henne att sova och jag vill inte längre ha hela sängen full med barn!
Har läst lathunden och på dessa sidor så ögonen blöder för att få lite kött på benen. (Linnéa är rätt trött på att mamma sitter framför datorn hela dagarna och bara läser) Har dock några frågor som jag gärna vill ha svar på.
Vi bor i ett litet hus med bara två sovrum där vi har ett och storasyster har ett. Hade tänkt att flickorna skulle dela rum senare, men jag kan ju inte ha den lilla skrikandes i samma rum som storasyster under kuren, eller? :? Förslag?

1. Hur gör jag när vi inte har möjlighet att flytta ut henne till eget rum? På kvällen kan jag ju ramsa i dörren, men under natten finns jag ju redan i rummet.
2. Hur länge ska jag stå utanför dörren och påminnelseramsa innan jag går in och buffar igen första natten?
3. Om jag har tänkt att hon ska sova mellan 19-07 så har jag 2,5 timmar kvar att fördela under dagen. Spelar det någon roll om hon sover 2 eller 3 gånger? Tänkte att hon skulle sova 1,5 timme 10-11.30 och sedan 1 timme 13.30-14.30, men det kanske är bättre att ta en långlur och två korta?

Tacksam för råd, tips och idéer.

Helena
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Sova hela natten-kuren är ett seriöst projekt som måste begås med största noggrannhet och ambition och med Målet hela tiden för ögonen :!: Det är bra att du läser så ögonen blöder, men det är brått till torsdag - för du måste känna dig förberedd till tänderna och totalt övertygad om att du vet vad du gör och varför. Är du det, handen på hjärtat :?: Om inte, är det för tidigt :cry:

Vad får mig då att vara så här gräsligt pekfingrig :shock: ? Jo - att ditt beslut kanske verkar lite väl mycket byggt på dina egna intressen här och mindre på barnets behov av lugna, goda nätter. Då är det lätt att man hoppas och tror att kuren på något vis ska göra sig själv, och/eller att barnet ska ta hand om den åt en. Och då lurar besvikelsen om hörnet :evil:

Det bästa vore om du hade boken SOVA HELA NATTEN, men det hinns ju inte nu. Därför får du läsa Lathunden om och om igen precis som du gjort och gör men noga, noga. Och även "SNH-kuren - så här kan det gå till" och allt annat jag skrivit i ämnet här. Andras frågor och svar är inte tillräckligt underlag för de kunskaper du måste samla på dig innan du verkligen fattar Beslutet :!:

Då hittar du t ex svaren på dina frågor här. Barnet ska under kuren ha eget rum eller åtminstone en avskärmad vrå (t ex med mörkläggningstyg i en skena från taket ner till golvet). Ni har ett vardagsrum förmodligen; antingen får ni själva sova där under kuren eller låta barnet göra det. Avskildhet under de fyra första dygnen är ett måste, eftersom er (eller storasysters) närvaro stör. Allt det där har jag förklarat på många ställen.

Samma sak med din andra fråga. SHN-kuren är en process :idea: Det går inte att säga en exakt tid som ska gå innan man påminner respektive bekräftar. Det handlar om att avlyssna barnet, noga, noga, lära sig tolka barnet, upprätta en dialog, lyssna, lyssna och tänka efter före. Om detta står det i Lathunden. I Tips på vägen har du också en hel del matnyttigheter. Men ingen kan ta hand om ledningen, säkerheten och Attityden av självklarhet åt dig - bara du själv.

Samma sak med fråga 3. Schemaförslag finns det gott om, men ingen annan kan göra ett schema åt dig. Det ska du upprätta utifrån barnets av dig och bara dig/er kända tendenser och av familjens behov. Och det skulle du ha haft klart åtminstone i huvudet vid det här laget, för från det får du sedan inte rubba dig en tum (jo, en marginalkvart) förrän tidigast efter uppföljningsveckan :!:

Läs gärna "Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST" och betänk att när du verkligen begår kuren, ska du känna dig lika kunnig och påläst och skärpt som om du skulle köra upp för körkort. Nervös, ja visst - men osäker och "chanstagande" kan man inte vara när man ska visa sig värdig sitt hett åtrådda körkort :!:

Vi finns här för dig - men det är du och ni som gör jobbet, så ta det på högsta allvar och se till att ni är förberedda till tänderna :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SaLi

Inlägg av SaLi »

Försökte fatt mig kort och glömde ta med det som naturligtvis är självklart och viktigast :!: att Linnéa ska få den sömnen hon behöver och har rätt till. Det är ju egentligen därför jag gör detta för att det är min skyldighet som förälder att se till att mina barn får den sömn de behöver. Lika självklart som det är för mig att laga mat till dem så att de får den mat de behöver...... :roll:
Har läst allt du skrivit här och pluggat på som om det vore en tenta. Ibland frågar man bara för att få bekräftelse att man tänkt rätt. #-o
Varför jag vill göra det här så snart som möjligt är ju för att jag märker att hon inte får den sömnen hon ska ha och är trött i stort sett hela tiden. Hon hade influensa runt påsk och tappade väldigt mkt i vikt och därför är det ju också viktigt att hon sover ordentligt så hon orkar äta bra, vilket hon inte gör alla dagar, för att hon är för trött helt enkelt.

Det finns de som försöker ta körkort i evighet utan att lyckas, medan andra klarar det på mkt kort tid, men det är ju inte förrän du får tillbaka ditt rättade teoriprov eller efter uppkörningen som du vet om du klarat det eller inte. :-s
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D Då litar jag på att du kan dina saker och inte faller i fällan att "fråga" henne (släppa in några orosvargar) eller vänta dig hennes hjälp, förrän hon förstått, med DIN hjälp, sitt eget sköna bästa - och det tar sin lilla tid :D LYCKA TILL :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"