Vagna bort flera nattmål när 3,5 månaders vänt på matdygnet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
christinemay

Vagna bort flera nattmål när 3,5 månaders vänt på matdygnet?

Inlägg av christinemay »

Har en 3,5 månaders flicka som jag från början ammade i stort sett enligt standardmodellen (med viss flexibilitet), och nattmålen inföll då vid ca 1 och 4, sedan morgon kl 8. Men sedan hon var drygt två månader och hon gick och la sig tidigare (vid runt 20, och nu runt 3,5 månader vill hon lägga sig runt 19) har det bara blivit värre. Hon vaknar i princip varannan timme om nätterna!!! Ibland sover hon ett längre pass först, men sedan kan det vara 00.20, 02.20. 04.20 och 06.20 (då hon nu vaknar och vill gå upp).
Detta måste hänga samman med att hon under dagarna är omöjlig att äta med stora mål. Jag är glad om jag äns får i henne något, och ibland får jag snabba mig att börja amma henne precis när hon vaknat efter en dagslur (hon kan för övrigt inte somna själv utan jag får gå ut och gå med vargnen åtminstone 3 grr per dag!) Hon är mycket nyfiken och distraherad av sig. Hon vägrar amma ute och i famnen, ammar nu bara liggandes hemma. Har föröskt amma i mörker och allt, men hon bökar ändå.

Hur ska jag komma till rätta med detta nattätande? Ofta när jag hon fått vänta på maten (för att schemat säger att hon ska äta först kl 10, ca 3 h sedan sist) och hon är gnällig, så ratar hon sedan bröstet ändå eller bara tar några drag. Och jag kan försöka ett tag, ta en paus, sedan försöka igen, men det har blivit en enda lång kamp.

Känns som det inte funkar att börja i änden att mata henne mer om dagen då hon vägrar (och kanske inte är så hungrig då, framförallt innan kl 16, då hon ju ätit så mycket på natten).

Så frågan är – kan man vagna bort nattmålen/uppvaken (kanske alla utom ett runt 04) även om hon inte ätit så bra på dagen? Känns som detta är det enda jag kan komma på. Måste bryta vanan att äta så mycket på natten som har pågått alldeles för länge. Orkar inte mer!

Samsover med henne, vilket nog inte hjälper saken, men jag har varit så slut att gå upp så mycket, så BVC rekommenderade detta också. Men jag vill ju att hon ska kunna osva i egen säng.
Tacksam för svar.
Mamma till Emily född 2012-05-11
Irmasmamma

Re: Vagna bort flera nattmål när 3,5 månaders vänt på matdyg

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och varmt välkommen hit till forumet och Späda barn och små! :D

Stort grattis till lilltjejen! :heart:

Det första jag tänker är att hon troligen börjar bli sugen på riktig, härligt mättande mat. :P I den här åldern brukar de små bli rysligt hungriga och bröstmjölk/ersättning rinner undan fort och mättar inte små magar särskilt bestående. 
Dessutom är det ju SÅ mycket roligare att sitta upp och äta riktigt käk än att ligga i famnen vid tutte eller flaska som en annan bebis :roll: :shock: :lol:
Kolla in den här länken vettja!
Mer mat åt småfolket!

Vidare tänker jag att liten behöver en egen säng (eller vagn för den delen), sova på mage (med larm!) och lära sig somna och somna om själv. 
Det lär du henne med hjälp av att vagna eller buffa henne lugn (men inte söva!!) om hon skriker ledset frågande. Korta, självklara, betryggande svar på litens frågor: "Du kan sova lugnt, jag finns och vaktar här ute!"

Kolla in dessa filmklipp där AW visar vagning och buffning. 

Hur ser ert schema ut förresten?

Och så en liten praktisk detalj, skulle du kunna gå in under kontrollpanelen-profil-ändra signatur och skriva in litens födelsedatum i din signatur? Det blir mycket enklare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder då!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
christinemay

Inlägg av christinemay »

Hej! Och supertack för att du tog dig tid att svara :D Vad fantastiskt att det finns ett sådant här forum :D

Jo, håller helt med - hon är riktigt hungrig, och därför är det så frusterande att hon inte äter mer på dagen. Har för en vecka sedan börjat testa sakportion med gröt och lite päronpuree. Det har varit geggigt värre och ännu inte gett något resultat. Vet verkligen inte om hon får i sig något. Tar mat på tippen av skeden och böjer först ner och in i munnen och sedan upp och försöker stryka av inne mot hennes övre "oexisterande tandrad". Är det något jag ska tänka på?

Har ju också testat de senaste veckorna att ge ersättning på kvällen med semper extra som ska mätta lite mer, men hon dricker typ max 30 ml, men oftast mindre. Det är som om hon inte är så glad i flaskan och försöker putta bort den hela tiden med händerna. Det var intressant det du skrev om att man inte vill vara en liten baby längre och ligga och amma i famnen. Hon blir verkligen upprörd av att vara i "famn-position" även utan att man ska amma, och flaska (de gånger hon tar den) funkar bara liggandes. Det är en bestämd liten tjej minsann :P

Schemat vi försöker följa är följande (det är relativt nytt för oss att verkligen ha ett schema):

06.30/06:45 Mål 1
08.15-09.00 Sova 45 
10.00 Mål 2
11.00-13.00 Sova 2 h 
13.00 Mål 3
15.15-16:00 Sova 45 
16.30 Mål 4
18.30 Nattslurk
19/19:15 Nattsovning 

Allt sitter ju inte helt säkert just nu eftersom matningen trasslar till det, men försöker ändå hålla mig till detta, även o hon oftast inte vill äta när hon "ska". Dagslurarna på 45 minuter är det som sitter säkrast. Den långa lunchluren blir än så länge inte 2 h (utan antingen 45 minuter eller som mest 1 h 20 min), tror det beror på att hon är hungrig.

På morgonen tar hon bara ett bröst (tror det är lite instinktivt när hon vaknar innan hon inser att hon kanske inte var så hungrig). Ibland har jag låtit henne vänta lite, kanske 15 eller 20 min, för att hon vaknat lite före schemat. Ok?

kl 10 går det oftast dåligt att mata henne. Eller ärligt talat så har jag nog ibland försökt när hon vaknat vid 9 för att ta henne när hon sover/precis vaknat, för att hon ska äta instinktivt, vilket ibland funkar lite. Någon gång när jag lät henne vänta har hon varit så grining och när hon väl fått mat 09:45 (marginalkvarten), har hon totalvägrat (fastän jag upplevt att hon var hungrig - men en halvtime senare gick jag ut med henne och då sov hon 20 min - som kanske hon var övertrött? Jaja, allt är ju inte så tydligt ännu).

Idag åt hon bra vid 13 tiden (för hon var väl vrålhungrig och åt lite halvsovandes (hade bara sovit 45 min på lunchluren).

Svårt att få i henne mat vid 16:30, men ju närmare vi kom kvällen ju lättare för henne att äta. Testade att ge lite grötsmakis vid 17:15 också. När skulle du lägga in gröten?

Ang. att somna på dagen funkar det också ibalnd att gå ed mjukliften inomhus med bestämda steg 5-15 min för att hon ska somna, sedan kan hon sova bra i stillhet. Tänker att när schemat verkligen är inarbetat med henne (och hon är mätt i magen) så kanske det är lättare att somna själv. :D

Spjälsängen står redo för henne och vi har testat att ha henne där några nätter, vilket inte ändrade hennes uppvakmönster, så jag tänker att så fort några nattamningar är borta, så är det spjälsängen som gäller.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D

Härligt att liten har fått börja smaka på riktig mat! :P
Mitt tips är bara att fortsätta mata på med självklar attityd. Liten kan gärna få nåt att hålla i själv också, som majskrokar, riskakor osv. 
Här tog det säkert 2-3 veckor innan liten ens fattade hur man skulle göra när man svalde "fast" föda. Så tålamod! :D
Sen har aldrig köpegröt varit nån hit här, så det ska man inte ge sig den på att de gillar... :wink: 
Om jag var du skulle jag mata på vid flera mål per dag för att övningstillfällena ska bli fler!

Flaska har heller aldrig gått hem här, så vi tragglade på med amningen tills smakportionerna ökade i storlek. Vid typ 4,5 månad ratade liten självmant bröstet dagtid, vilket var lite av en befrielse för oss båda. Jag känner igen mig otroligt mycket i det du beskriver om att matstunderna mest liknar en kamp. :shock:
Men kämpa på! Det fina i kråksången är att de små som varit lätt uttråkade vid tutten/flaskan tycks vara de som blir de största matvraken när det gäller vanlig mat! :lol: :heart: 

Schemat ser helt ok ut, men om jag räknat rätt så är det 30 min för lite sömn på det. 12-45-2-45 är ett klassiskt 3-4 månadersschema. Vill ni kanske ha natt 19-07 istället? Och lurarna 08.45, 11.30 och 15.45?

När det gäller insomningen i gungande insats så tycker jag att det låter aningen vanskligt....kan lätt bli lite för mycket "mysgungning" av det hela, inte de klara besked liten behöver för att kunna somna tryggt på egen hand. Det är troligen också anledningen att din lilla inte kan/törs somna om vid 45-skarven på långluren heller. Du måste övertyga henne att det är 110% tryggt att sova vidare! Och det gör du genom korta vagntag/buffningar. 

Min sista tanke för ikväll är ang mattiderna. Jag skulle nog kosta på mig att sprida ut mattiderna ytterligare lite för att liten ska bli ännu hungrigare mellan målen. Det hjälpte faktiskt en hel del vid vårt värsta mattrassel.
Vad sägs om mattider i stil med: 07, 11, 14.30, 17.30 (nattslurk 18.30)? (alltså om ni har natt 19-07 istället...)

christinemay

Inlägg av christinemay »

Hej!
Vilka bra tips ang. matningen! Hon kommer nog älska att hålla en majskrok i handen. Vill ju gärna ta skeden när jag matar, även om hon inte är så bra på att pricka rätt i mun :D
SKa ta smakisar vid lite fler mål. Vad tror du? Ska jag ta före amningen så hon är riktigt hungrig eller mittemellan eller efter?
Vad skönt att höra att det kan ta några veckor innan den lilla fattar galoppen. Känns betryggande :D

Några frågor ang. schemat. Blir lite osäker hur jag ska göra när hon vaknar före schemat. Idag vaknade hon t.ex. kl 6, alldeles för tidigt tycker jag, hade helst haft ett 19-7 schema, men det är svårt att få henne att sova 12 h. Det funkade för några veckor sedan, men sedan började hon vakna allt tidigare och tidigare. Vet inte var detta ska sluta :C Igår kväll matade vi på som bara den innan läggdags eftersom hon åt så dåligt vid 16 målet, så hon missade sin sovtid 19:15, blev kinkig, mer mat och sonade sedan vid 19:40, och sedan (och så här brukar det inte vara), men hon vaknade kanske 3 ggr före 21 och åt vid alla gångerna. Inte konstigt o hon är hungrig när hon knappt äter på dagen. Jag visste ju att detta inte bådade gott för natten, och visst uppvak 22:5o, sedan tror jag det var 00:50, sedan vid 03-tiden och 04:50, ja det är en enda röra, minns inte själv allt, men sedan vaknade hon 06. :C

Jag försökte då vänta med att ge henne mat, tänkte vänta till 06:30, men efter 10 minuter var hon så ledsen så hon fick mat. Vid detta målet tog hon också både brösten (med en paus emellan).

Ska se över schemat med dina förslag. en allmänt sett blir jag lite osäker hur jag ska förhålla mig till schemat om hon inte äter när hon ska heller. Ska man sedan efter 1 h stänga skafferiet och vänta tills nästa matpass. Hon verkar ju ändå vilja sova de passen hon sover även om matningen inte funkade.
Och nu i morse när hon vakande tidigare, visste jag inte om första luren skulle tidigareläggas men hon somnade inte förrän 8:15 som hon är van vid. Så ska man alltså hålla på lurarna oavsett hur det ser ut runt omkring?

Känner också att gå runt med mjukliften inomhus inte är ett så klart besked (och ganska tidsödande). Kanske dags att skaffa en vagn att ha inomhus också (vi bor i stan på 3:e vån utan hiss)!

Skriver lite mer senare när jag haft tid att kolla på schemat. :D
christinemay

Inlägg av christinemay »

Hej igen!

Jag känner mig lite osäker hur jag ska göra för att hon ska sova lite längre på morgonen. Idag somnade hon kl 19, så får se när hon vaknar...

Men generellt sett, om hon inte vill sova ett pass eller äta ett pass, ska man bara låta det passera och ändå sedan följa schemat? Idag ville hon t.ex. inte sova em- luren, trots att jag testade AWs vagnhugg (enligt filmklippet) :o Så det blev ingen lur där.

Det gick hyfsat för henne att amma på schemats tider idag förutom det senare målet. Istället blev nattslurken längre. Idag fick hon också smaka sötpotatis och majs som jag tror föll i smaken. :D

Är lite osäker på att ändra schemat då hennes lur-tiderna sitter (generellt) ganska bra. Det är bara 12 timmars natten som ska bli så lång. Hoppas, hoppas att hon vaknar först 07 imorgon :)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Om lur-tiderna sitter bra i kroppen så lägg natten 18.30-06.30 då!? Då ligger ju lurarna perfekt som de gör nu! :D

Själv har jag hållit stenhårt på tiderna när ett nytt schema ska sätta sig, oavsett vad som händer runt omkring. Då blir liten snart sin egen lilla Skalman :heart: :wink:

Eftermiddagsluren brukar vara trassligast för de flesta, så det är bara att jobba vidare med vagning/buffning. :wink:

Ang. tidiga morgnar: Har ni becksvart i rummet? Det är ytterst viktigt på morgnarna, annars vaknar liten för tidigt och tror att det är morgon :P

Ang. nattätandet: tror att ni hamnat lite i en ond cirkel och behöver bryta den. Ett dygn som detta tex, när liten ätit hyfsat bra på dagen, varför inte vagna/buffa bort några uppvak istället för att mata (bestämma er för ETT nattmål), så är cirkeln bruten redan imorgon bitti när liten är hungrig! :D
Småfolk i den här åldern kan somna om även om de är lite småhungriga, det är ingen ko på isen. :wink: 

Fortsätt mata på med smakisar också förstås! :P I med en massa fett i maten som mättar härligt! 
Förresten, du säger att liten oftast sover sina pass bra på dagen trots att hon enligt ditt tycke inte ätit så mkt. Vet du, jag tror att hon är mätt isåfall, annars brukar man inte sova gott. :sleep:
Min lilla tös har alltid varit en liten en som äter mkt mindre än "rekommenderat". Matvrak på sitt lilla sätt, gapar som en fågelunge först, men efter en halv burk tar det stopp, ingen tvekan om saken! :shock:
Men hon sover som en prinsessa (bl.a sen jag tog ledningen på nätterna och satte tiden för nattmål, så att hon slapp vakna och undra om hon skulle få mat eller ej) så då har jag bestämt mig för att jag tänker inte oroa mig :P :D

Kram! :heart:
christinemay

Inlägg av christinemay »

Oj vad det går upp och ner. Idag ett helsike att amma, men pureen gick kanske lite bättre. Idag visade det sig att lurtiderna inte satt så bra som jag trodde, men å andra sidan vaknade hon kl 7, vilket ju försköt saker och ting...
Jag tror att hon sov till 7 var för att jag lät henne amma vid 05. Annars hade vi varit uppe tidigare, så det är egentligen om hon får mat då som avgör om hon kan sova lite längre (vi har det ganska mörkt i sovrummet). Känns som det funkar så i varje fall. Men det gör att jag ska nog satsa på det schemat du nämnde. 19-7 känns lite mer humant. :P
Tror också att min lilla tjej är liten i maten, särskilt med tanke på hur lite ersättning hon dricker de få gånger som flaskan funkar. Men, hör och häpna, ikväll var hon väl så utsvulten (hon har spenderat hela dagen på att öva att rulla sig runt eller att ta tag i sina fötter - mycket viktigare än att äta!) men hon tog flaskan, utöver båda brösten, och drack 70 ml! =D> Så mycket har hon aldrig tagit. När du skriver att ha med en massa fett i maten, menar du att man kan lägga till olja eller smör i pureerna eller? Kanske man kan ta med i flaska också?

Jo, tror också det har blivit en dålig vana med alla dessa uppvak, för på vissa känns det inte som hon äter sådär himla mycket. Planerar att spendera helgen på min mammas lantställe och ta tre nätter där och vagna bort nattmålen (alla utom ett). Där behöver man inte oroa sig för att störa granna och så. Får hoppas att hon kan äta bra på dagarna då. Sedan när man kommer hem får det bli spjälsängen.

Kommer med en rapport hur det går sedan. Kram! :P
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Det ska inte vara ganska mörkt i sovrummet [-X , det ska vara så mörkt att du inte ser handen framför dig! :D Annars kan det vara svårt att få till morgnarna nu när det ännu är ganska ljust på morgonen.

Ja, rör ner osaltat smör eller kallpressad rapsolja i purén! Ta en rejäl klick, så du nästan skäms. :mrgreen: Visst borde man kunna tillsätta fett i flaskan också, det har jag aldrig provat. Jättenyttigt smaklöst kokosfett finns på hälsokostsaffären.

Lycka till med minikuren!

christinemay

Inlägg av christinemay »

Hej igen!
Här kommer en liten uppdatering med våra framsteg :D
Det blev att vi väntade med att genomföra mini-kuren tills Emily var exakt 4 månader, för då tänkte jag skippa alla nattmål, så det inte blir någon förvirring att på natten händer det ingenting!
Det var kanske lite drastiskt med tanke på att hon ätit ganska dåligt på dagen, och ratat bröstet på dagen, men så plötsligt typ någon dag innnan hon blev 4 månader började hon söka efter bröstet igen! Tala om förvåning! Det kändes som att en pärs var över, och jag tror att hon kommit ur en jobbig utvecklingsfas som är mellan 3-4 månader. Nåväl, jag som ju var glad att bara ge flaska, jaja, men nu har jag tagit kontrollen över det hela. Det började med att jag var så utmattad att jag sov borta en natt och min man fick reda situationen. Försökte ge så mycket mat både bröst och flaska och smakisar och min man gav ingen mat under natten. Jag sa till honom att vagna (ja, vi köpte en beganad vagn att ha i lägenheten också!) och allt det, men han stoppade bara in nappen... Jaja, det bevisade i varje fall för mig att hon inte går under av att inte få mat en natt, och när jag gav henne mat precis före 7-tiden så hade hon god aptit! Nästa natt tog jag och vagnade när hon vaknade, (hon sov från 19 till 03! innan vagningen behövdes), det blev lite dialog/protester, och jag sprang in och vagnade igen ett antal gånger fram till 07 (hon lyckades somna om själv ett antal gånger, varierande längd) - tyvärr gjorde jag nog misstaget att stoppa in nappen någon gång till slut också (och hon somnade direkt)...men, inatt sov hon 19-05 så jag tror att det blir bättre och bättre. Hon protesterade någon gång, men kom till ro själv också. Jag är så impad, och nu äter hon med sådan god aptit - vi är tillbaks på flaskan (tror det mättar mer än mina bröst, och vill ändå sluta amma) och hon dricker ibland 120-150 ml! Det känns som att man vänt skutan och nattätandet har blivit till dagätande. Så himla skönt! :D Jag är också så glad för det känns som den AWs vagningsteknik är så effektiv. Nu på dagen med ett fungerande schema så lägger jag henne i vagnen och drar kort och några vagg-skak senare sover hon! Likadant när jag var ute och gick och hon vaknade, då tog jag till det, och hon somnade om direkt. Ett klart att tydligt besked som Irmasmamma sa! :P =D>
Nu är utmaningen att hon ska bli lite bättre på att äta smakisar, hon verkar inte fatta att man ska gapa, så jag gapar mycket och förösker få henne att le, jaja, lite går in.
En annan utmaning är också att få henne att somna utan vagnskak. Har inte testat så mycket själv än, men hon höll på att somna i min famn vid rätt sovtid, men kom inte riktigt till ro. (kanske det inte var helt skönt). Men hon måste lära sig somna utan rörelse, för vi var på babybio häromdagen och hon skulle somna, men det gick inte så bra i famnen...hon höll på att somna, men sedan gick det inte helt oc hon blev övertrött..
Nåväl, känns som att mycket går i rätt riktning. Så himla glad för er hjälp :P
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt att det går framåt! =D> :-({|= Fortsätt gärna att rapportera och vi finns här som bollplank när du vill.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"