Ny säng= krångel

Skriv svar
Isabellas mamma

Ny säng= krångel

Inlägg av Isabellas mamma »

Skönt att vi inte har behövt skriva här på länge men nu behöver vi råd tyvärr.
Isabella kurades när hon var ca 10 månader, har haft en tråd på kurbarn 4-12 mån ang det. Hon är idag 2 år och 2 månader och har börjat krångla vid läggning sen ca 6 veckor. Det började när vi tog bort hennes spjälsäng som höll på att falla isär och köpte en ny barnsäng som hon kan kliva i och ur själv.
Det gick utmärkt de första nätterna men efter ett par dagar vaknade hon tidigt på morgonen (mellan kl 5.00-6.30) och kom i vårat sovrum. Det dröjde ett par dagar innan vi tog tag i det för vi hade besök under den perioden men sen gick vi tillbaka med henne till hennes säng och ramsade. Ibland fick vi göra så ett par gånger men till slut somnade hon om. Vi kortade även ner dagsovningen till ca 1 tim och införskaffade en väckarklocka till henne och det verkade ge bra resultat.
Det var lugna gatan ett par dagar men nu har hon i ca 2 veckor börjat komma upp ur sin säng och öppna sin dörr 5-10 ggr/kväll efter vi har lagt henne. Vi lägger henne med ramsa och går ut. Hennes läggdags är kl 19 men med allt krångel somnar hon inte förrän kl 20.30. Hon sover dock alltsom oftast tills klockan ringer kl 06.45.

Några tips?

Sarah
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ny säng= krångel

Inlägg av TorsMamma »

MItt hetaste tips, köp en ny spjälsäng från blocket och inför den igen med pompa och ståt. Vi (läs jag och Anna) rekommenderar spjälsäng till trotsen är klart förbi, typ 4 år. Så ni kan gott ha en begagnad ett tag till. Det är mitt tips. Eller en resesäng med extra madrass från jysk funkar också bra. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej och tack för tipset!
Det blev ingen ny spjälsäng men vi tog bort ribbotten ur barnsängen och la madrassen på golvet samt såg till att täta alla kryphål mellan golv och sängram. Nästan som en spjälsäng :)
Hon kan ta sig över "spjälorna" men igår som var första natten vi provade så gav hon upp efter 20 min jämfört med 1,5 tim tidigare. Och idag tog det bara 5 min :D Det blir ju lite svårare för henne att krypa ur så hon orkar inte hålla på. Hon är ju trots allt rätt trött när vi lägger henne...

:heart: :heart: :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är bra, var noga med att hon måste krypa tillbaka i sängen själv. Det skall vara jobbigt att ta sig ur. Man kan stå vakt utanför dörren så hon inte kommer längre än till dörren heller. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"