Fortfarande natt-frågor efter ett halvår

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Fortfarande natt-frågor efter ett halvår

Inlägg av Lillamolntuss »

Vad göra? Tips!? Någon?

Vi kurade i årsskiftet och efter två månaders "stök" sitter nattningen klockrent. Lilla skrutt vaknar dock fortfarande en eller ett par gånger per natt men somnar om direkt av ramsan. Vi har en sån babysitter-mojäng som gör att man kan prata (ramsa) från föräldraenheten till babyenheten - perfekt, vi behöver inte ens gå upp ur sängen!

Morgnarna har vi inte heller fått till - hon vaknar själv straxt innan det är godmorgon.

Schemat:
07:30 Vakna, Mat (Välling 200 ml)
09.00 Mat (Macka)
11:00 Mat (Lagad mat & frukt)
12:00 Sova (2 timmar)
14:30 Mat (Gröt & frukt)
18:00 Mat (Lagad mat & frukt), Bada
19:30 Mat (Välling 300 ml), Skrattet till godnattet
20:00 Sova (11,5 tim)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tips från mig är att sluta ramsa då hon vaknar till. Som det är nu så tror hon att hon behöver ramsan för att somna om. Så det är bara att sluta med erat ofog :lol: ! Hon kan så bra själv ska ni se!

:idea: Att hon vaknar innan godmorgon ser jag inte som ett bekymmer. Jag vet att "alla" kurare väcker sina barn men i sanningens namn 8) så väcker inte jag de mina. De vaknar vid godmorgon +/- 30 minuter och då plockar jag upp dem helt enkelt. Det har inte blivit några efterverkningar av det för min del. OBS! Det gäller färdigkurade små barn!

:D Lycka till!
kokos

Inlägg av kokos »

Håller med Mammut Maria: sluta ramsa och ge lillskruttan förtroendet att somna om själv. Annars kan det gå som för oss: vi väckte snarare upp Adrian mer än att få honom att somna om på ramsan (det här var när vi hade lite problem efter en magsjuka - vi fastnade i ramsan och det blev ett himla hallaballooo).

Ramsan används numera ENDAST som krisverktyg. Ibland vaknar han på nätterna (ofta hör jag honom åtminstone en gång per natt i nåt dröm-skrik som varar några sekunder eller så är han vaken och ligger och "oj-ar" sig ett tag med tjusiga inslag av maaaamma-maaaaammaaaa-pappaaaaa-tack-tack-tack-mjaaaauuuu :lol: men han somnar i stort sett alltid om av sig själv om vi inte stressar upp oss).

Även här har vi perioder då pojken inte sover fram till väckning. Vissa perioder (ofta veckovis) vaknar han 30 minuter före väckning och ligger och smågnolar. Medan han vissa perioder sover som en gris när vi väcker honom efter marginalkvart.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"