Fler frågor om SHN och standardmodellen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Fler frågor om SHN och standardmodellen

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Vilken tur att detta forum finns och att ni erfarna barnaboksmammor orkar svara på mina tjatiga frågor om detta ;-)
Jag försöker som sagt med standardmodellen på lilla Emma, snart 5 veckor. Det går lite si så där, somnar gärna vid bröstet men vi kämpar på och jag hoppas kunna se en ljusning snart :D
Min fråga nu gäller sova hela natten, när ska jag försöka få henne att hoppa över första nattmålet vid ett? Nu redan? Med hjälp av vagning?
Jag undrar också om det är ok nu att ha olika "starttider" på morgonen för oss eller om jag ska gå upp samma tid. Det är nu mellan 05.30-07 vi går upp.
Jag märker att hon är mer trött på förmiddag än kväll, är det ok att låta henne sova 2,5 timme (om hon nu självmant gör det) på förmiddan och sen kanske bara 1,5 på kvällstid eller ska sömnen vara jämt fördelad över dagen?

Tack på förhand,
mvh Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Sent svar, förlåt :D Nu har lilla Emma hunnit bli en gammal dam :lol: Du kan alltså "spika" ett schema som ger sex timmars sammanhängande sömn på natten (för att snart bli åtta). Tips om ett sådant finns i boken SOVA HELA NATTEN (Lilla Sally, en månad) och det ska finnas även här (gå via Search och du hittar både det och en massa annat matnyttigt om Standardmodellen) :D

Nu är det bara förslag, och du måste utgå från lilla Emma först och främst. Standardmodellen är en riktlinje som de små barnen själva har initierat för mig. Mycket vanligt är att lilla älsklingen är kolossalt trött på morgonen/förmiddagen, och du kan mycket väl lägga in en 2,5-timmeslur där. Vad du ska tänka på är att få ihop hennes sammanlagda sömnbehov (se mina introduktioner här på sidan), och fördela det hela så att det passar henne och familjen. Vill hon somna vid bröstet (och det tar en liten "kur" på några dygn att införa rutiner) får du ingripa, t ex genom att "låtsas" att hon absolut behover rapa just nu (upp på axeln, rejäla buffningar i lilla blöjstjärten) så att hon kvicknar till. Hon ska lära sig att när man äter är man vaken, när man sover sover man. LYCKA TILL!

Utförligt beskriven är Standardmodellen också i Barnaboken :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"