Hej! (Mycket lång inlägg.....!!!!!!)
Vi har en mycket aktiv 8,5 mån kille som har svårt att sova på natten.
Han är tidig motorisk och kryper sedan 6 mån och älskar att ställa sig upp, även i sin spjälsäng där han står och skakar "galler" och skriker när han vaknar på natten.
Vår metod har de senaste månaderna varit att vi har lyssnat på hans skrik och gett honom några minuter att lugna ner sig själv och om det inte har funkat går vi in och lägger ned honom (står alltid upp), lägger en hand på hans bröst, vysschar och säger "nu är det natt nu skall du sova". Vi upprepar "ramsan" & vysschar vid sängen några gånger och går sedan ut. Han hinner för det mesta ställa sig upp och skrika innan vi hunnit fram till dörren. Vi brukar låta honom skrika i ca 5 min och går sedan in och upprepar. Detta brukar vi behöva upprepa ca 2-3 ggr och sedan lugnar han sig och somnar. Han vaknar mellan 2-4 ggr natt (ca).
Han somnar vid 21.00 tiden på kvällen efter en rejäl portion gröt, blöjbyte/pydjamas på och sedan amning i soffan och överbärning till sängen, han sover inte men är rejält knockad!! Sedan några månader har jag ammat honom en gång på natten, satte upp en tidsregel för ett tag sedan att det måste gå mellan 5-7 timmar innan han får tutte. Nu har detta pajat också...
Han vaknar vid 6 tiden och får då komma in till mig och amma i sängen, där somnar han oftast om till kl 8 och leker med oss i sängen i ca 30 min. Hans pappa tar upp honom och han leker sedan själv uppe till kl 9-9.30 tiden då han får gröt. Efter det byter vi om till kläder och går ut för att sova.
Sedan följer dagen: sova ca: 10.30-12.00 (blir ofta ca 1 h)
lunch 12.30-13.00
Mellis 15.00-15.30
Middag 18.30-19.00
Gröt 20.30
Sover 1-2 ggr på em, här har vi inga fasta tider och ingen
fast längd på sovandet.
Vi tycker att Gonatt tiden 21.00 och Gomorron 07.00-08.00 är perfekta för oss då pappa kommer hem sent från jobbet (runt 19.00-tiden) och är hemma på fm.
Snälla någon tipsa mig lite hur jag kommer igång med en kur på denna aktiva kille, hur man beter sig med att han ställer sig upp i sängen och tips på schema m.m.
Vi skall beställa Annas nya sova bok och jag har tidigare läst endel här och i hennes Barnabok.
Kan nämna att vi kommer vara mycket på landet och på resande fot i sommar, så han kommer att få sova på olika platser. Skall vi vänta till efter sommaren??? Tveksam om jag pallar att ha det så här dock....
Trötta hälsningar Kattis och aktiva Ossian
Funderar på att kura en 8,5 mån
Funderar på att kura en 8,5 mån
Mamma till son f?dd 14 okt 2004
Hej
Jag tror kuren definitivt är något för er.
Du säger att ni ska vara borta mycket i sommar så det kan ställa till en hel del. Jag skulle nog vänta. Det du ändå kan göra är att strukturera upp dagarna. Se till att han får tillräckligt med sovtid per dygn och på samma tid varje dag.
Jag förstår att 21 är lagom för er och det går säkert att vänja lillkillen vid det, men de flesta barn är trötta och vill sova mycket tidigare. Jag tycker att om ni har kväll 21, så ska morgonen inte börja före 8.
Sedan ska du planera in ytterligare 3,5 timmar på dagen. Fördelat på två sovpass (brukar vara lagom i den åldern).
Några knep att ta till så här innan ni kör kur. Se till att det är HELT mörkt i hans rum när han sover. Alltså ha lampa tänd när ni kommer in i rummet och mörklägg och släck. Ställ sedan dörren på glänt ett par centimeter. Gör sedan ljud i huset så att han hör att livet går vidare utan att han behöver vakta.
En liten variat på det ni gör nu är att inte säga något till honom inne i rummet utan att lugna honom genom att lägga ner och lägga handen på ryggen (tycker ju jag som förordar magläge). Säg sedan ramsan när ni går ut ur rummet.
Det var första starten på kuren... Jag har mest skrivit ner mina tankar och funderingar och så hamnade jag på kuren i alla fall.
Ni får fundera och känna efter. Och framför allt - läs på ALLT om kuren, flera gånger. Även om ni väljer att vänta.
/LO
Jag tror kuren definitivt är något för er.
Du säger att ni ska vara borta mycket i sommar så det kan ställa till en hel del. Jag skulle nog vänta. Det du ändå kan göra är att strukturera upp dagarna. Se till att han får tillräckligt med sovtid per dygn och på samma tid varje dag.
Jag förstår att 21 är lagom för er och det går säkert att vänja lillkillen vid det, men de flesta barn är trötta och vill sova mycket tidigare. Jag tycker att om ni har kväll 21, så ska morgonen inte börja före 8.
Sedan ska du planera in ytterligare 3,5 timmar på dagen. Fördelat på två sovpass (brukar vara lagom i den åldern).
Några knep att ta till så här innan ni kör kur. Se till att det är HELT mörkt i hans rum när han sover. Alltså ha lampa tänd när ni kommer in i rummet och mörklägg och släck. Ställ sedan dörren på glänt ett par centimeter. Gör sedan ljud i huset så att han hör att livet går vidare utan att han behöver vakta.
En liten variat på det ni gör nu är att inte säga något till honom inne i rummet utan att lugna honom genom att lägga ner och lägga handen på ryggen (tycker ju jag som förordar magläge). Säg sedan ramsan när ni går ut ur rummet.
Det var första starten på kuren... Jag har mest skrivit ner mina tankar och funderingar och så hamnade jag på kuren i alla fall.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022