Småbarn i båt?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SaraMilana

Småbarn i båt?

Inlägg av SaraMilana »

Vi har planerat in en vecka på sjön i sommar med vår lilla ettåring. Men nu börjar vi få kalla fötter, vad är det vi ger oss in på? Finns det någon med erfarenhet? Smarta tips för att få till allt det praktiska?
Bellan

Re: Småbarn i båt?

Inlägg av Bellan »

Hej SaraMilana!
Å vad kul :D ! Jag har varit med mina föräldra på en segelbåt varje sommar sen jag var några månader gammal. Och jag har alltid älskat det.
Mina tips är att alltid ha flytväst på barnet/barnen, även inne i båten, för man vet aldrig när hon/han får för sig nått kul :wink:. Jag vet att mina föräldrar även hade ett rep i min flytväst som sen satt fast i nått (masten) när vi seglade/gick för motor när jag var liten. När jag blev äldre var regeln "alltid flytväst på när jag rörde min ute på båten, var i jollen, på klippor och sånt". Jag har hamnat i vattnet några gånger pga att jag snubblat, det har aldrig hänt nått otäckt mest blivit rädd och blöt. Som liten sprang jag och mina kompisar omkring och hoppade och klättrade hejvilt på båtarna ;)

Till det praktiska. Ta med allt som du skulle haft på en utlandsresa, jag menar mediciner, plåster, solkläder och sånt. Roliga leksaker när man är "fast i båten" under tiden man åker från en ö till en annan. Jag skulle nog ivestera i ett par bra solglasögon till den lilla också, ljuset reflexteras i vattnet och kan bli starkt för ögonen. Heltäckande kläder eller bra solkräm för solen är stark på sjön och vinden gör ofta att den inte känns så mycket + att all sol reflekteras i vattnet. Vattenleksaker och en balja att bada i (ofta är det djupt eller halt pga sjöväxter så det kan vara svårt att bada i havet om det inte finns en strand). Nått att mörklägga med men där har jag inga direkta tips kanske ta med folie, svart sopsäck och tejp :-k beror på hur båten ser ut och vart den släpper in ljus (luckor, ventiler, fönster).

Det är dom tips jag kan komma på så här sent på kvällen :wink:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Alma

Inlägg av Alma »

Båtliv med små och större barn är underbart, OM

- de vuxna fokuserar på nuet och inte att komma från A till B och om de struntar i prestationen att avverka långa sträckor.

- de vuxna har kul och gott samarbete. Om man väljer strapatsrik segling blir den ena sittande vid rodret medan den andre sitter i ruffen och roar barnet och servar rorsman med het soppa... Tycker både mamma och pappa att detta är skitkul arbetsfördelning tycker barnet det är superskoj att segla. Blir det ett och annat groll mellan föräldrarna om detta tycker barnet det är roligare att vara hemma.

- fokusera på vattenlek, inte på att vattnet är livsfarligt och långt ned från båten. Bada från båten med barnet i en varm skyddad vik, hoppa från båten allihop eller glid ned. Simringar och plaskverktyg. Knyt ett snöre till en fender som kan dras fram och tillbaka som en båt.

Lösningar om den ena vill avverka sträckor och friska vindar i utmanande navigationsmiljö (uteskärgård med grunda vatten) medan den andre vill upptäcka öar och badstränder kan vara att man tar sig till ställen där den ena får windsurfa av sig seglarlusten medan den andre gör annat.

En annan superbra sak är en jolle. JA det går långsammare att segla med en sådan efter sig men vilken ettåring lider av det? Det är HELKUL för en ettåring att plaska i en jolle när man kommer fram. Helt rätt sjöläge där man kan ro ända in till vassen och dra i strån, höra fiskar plaska medan mamma och pappa solar sig i andra ändan av jollen.

En annan bra sak med jolle är att man kan ligga på svaj i en vik och ro i land. På svaj kan man som ettåring få knata omkring på däck på båten (flytväst på förstås) och till och med få ta risken att ramla över bord en varm dag. Man kan nämligen inte slå sig när man ramlar, som man kan om båten ligger mot land. Mamma och pappa kan lätt glida ned i vattnet och fiska upp en, simma lugnt till jollen och ta sig upp där.

En jolle är också bra för den som behöver känna på lite friska tag och som fattar att kanske inte alla ombord vill det. Ut och ro runt öarna bara, spännande på den sida det blåser.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej BÅÅÅÅÅÅT!!!! :D

jag håller med ovan 100%. Jag är pro kläder på sjön. långärmat och långbent. Ta av när ni kommer till ankringsplatsen på eftermiddagen om så behövs.

Många barn somnar och sovar gärna middag på sjön medans man åker, borde inte vara problem.

jag är uppvuxen på sjön och Tor har fått vara på sjön också mest hela sitt liv. Vi skaffade dock segelbåt när han var 3 för att jag gjorde bedömningen att segla med 1 åring är svårt. De har ju så mycket spring i benen.

Men, jag tror som ovan, att seglar man någon timme innan man (eller åker med motor så klart) skall sova middag, seglar under middagssovningen så har ni kanske 3-4 timmars segling och kommer någon vart.

Är man sådan som lägger till mot land så hitta sköna ställen som inte är för trånga. HInk, spade, HÅV! måste man ha.

LLigger man på svaj, ja då är en gummijolle jätteskoj att kunna ro in till land för lite aktivitet. FÖr springet i benen är ju på topp.

Sen, ta med vad ni skulle ha om ni flyger! Spel, böcker, video mm.m. allt som roar en stund. Vi skaffade också pysselböcker och brädspel, men det är ju för större barn. Så jag hade satsat på böcker och om du har typ en dvd eller filmer på telefonen eller så.

Sist, flytväst den är PÅ oavset. Inte förhandlingsbart. Tor fick ta av sin inne i båten för att kunna ligga, men det blir då en massa av och på, så att ha på även inne (speciellt om det är en liten båt) kan vara bra.

Ja, barn ramlar i vattnet, det händer men är inte hela världen. Tor har mest ramlat i någon gång/seson speciellt när han hoppar i land från båten eller skall kliva på.

Tänk på att sätta på flytvästen ordentligt, inte slappt eller slarvigt, när de väl ligger i vattnet är man tacksam kan jag lova.

Tor har gått på babysim, simlekis och sist simskola, där har man fått prova på klädsim och flytväst i fall. Då ser man på föräldrar som har spänt flytvästen slarvigt hur den beter sig och hur det gick för Tor med rätt spänd.

Nu slipper han ha flytväst på bryggor, men det är för att han kan simma 25 meter och har provat med kläder. Men han får ändå ha flytväst ofta och alltid på båten, vuxna med! Ramlar du i med bommen i huvudet är du tacksam för flytväst. Så ALLA har flytväst.

Njut nu av åkturen, korta turer och ha det skoj!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma

Inlägg av Alma »

Jag sov mig igenom seglingarna som litet barn, superskönt ha båda föräldrarna så nära och vara i ett mellanting mellan inne och ute.

Minns fortfarande hur de bäddade på durken mellan kojerna i ruffen så att båten kunde kränga hit och dit utan att jag rullade. Kikade jag upp såg jag dem i sittbrunnen. Mysigt!
Alma

Inlägg av Alma »

Om ni inte köpt flytväst ännu och om ni kan lägga ett par extra hundralappar på komfort för barnet: Hokkas flytvästar är bäst i test och den som alla våra sjöglada barn och barnkompisar har. Mjuka små frigolitkulor istället för hårda block. Man sover bra i den också.

http://www.benns.se/raddningsvast-babyb ... c-653.aspx
Bellan

Inlägg av Bellan »

Fler båtmänniskor ser jag :mrgreen: Vad kul!

Jag skulle nog, som skrevs ovan, inte åka på någon "långseglings semester", det är inte kul för ett barn att sitta fast i en båt hela dagarna. Men att åka från en ö till en annan och vara kvar 1-2 nätter och verkligen få utforska stället, kolla in allt i vattnet, leka med jollen (det bästa som fanns från det att jag var ca 4 år, levde i min jolle mer eller mindre :wink:, använde den som pool eller byggde om den till en segelbåt), plocka kottar, kolla in andra båtar osv. då är livet underbart för liten som stor. Och man kan komma ganska långt även om man anpassar resan på det här sättet.

Håven är ju självklar :wink: och gärna ett metspö (utan krok, klädnypa går bra för det fastnar alltid lite tång eller nått annat på den), att få ha en egen lite plast båt i större format som hänger efter den stora båten när man åker är också kul.

Skor ska absout ha skydd för tårna (även sandaler) för ajjjj vad ont det gör att slå i foten på något av alla de där sakerna som sticker upp på däck.

Trots att jag har växt upp på sjön har jag inte riktigt klarat av att vara under däck långa stunder när vi seglat och vädret varit skumpigt. Kolla in hur ditt barn reagerar så hon/han inte blir sjösjuk. Bästa stället att vara på en båt är ute och i akterna när det gungar mycket (om man seglar). Annars är ju vågor jätte kul. Kommer det en båt förbi som gör mycket svallvågot och ni ligger på en ö, sätt er i jollen och guppa med - jätte kul :wink:

Tält är kul och ger bra skugga när det är som varmast, brukar alltid finnas ställen att sätta upp en litet tält. Trevligt ställe att vila på kanske om en vuxen är med :wink:
Men han får ändå ha flytväst ofta och alltid på båten, vuxna med! Ramlar du i med bommen i huvudet är du tacksam för flytväst. Så ALLA har flytväst.
Mina föräldra var stenhårda på flytväst (och kompisarnas föräldrar också som tur var) fram tills jag var 12 år. Det var inget att diskutera "vatten i sikte-flytvästen på", men efter det kunde vi samtala om det, förmodligen för att jag fattat att man kan hamna i vattnet och vad det betydde. Mina föräldrar föregick med gott exempel också på den tiden, numera har dom bara på sig den när dom seglar (frågan är om man flyter bättre när man blir pensionär? :evil: )

Vet inte om myggmedel är bra att ha på små barn, men det finns mygg i stora mängder när det är vindstilla :(

Å, nu vill ju jag också ut och åka båt.
Hoppas ni får en helt underbar semester :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Alma

Inlägg av Alma »

Innan sonen var gåfärdig hände det att jag hade honom i sjal på rygg eller mage, med flytväst på mig själv. Annars är flytvästen det man har på hela sommaren... Flest idruttningar sker från brygga och från land när man ska av och på.

Bra när man är vuxen med flytväst är att man aldrig tvekar att hoppa i efter någon. Det är tungt att simma och hålla någon, men superlätt om man själv har flytväst på.

Myggmedel har vi på kläderna, och solhatt på kvällen smörjs också in för att skydda ansiktena lite grand.

När sonen var 1,5 fick han drutta i från låga höjder varma, lugna dagar. Fick gå själv på bryggor och gå nära kanten. Superbra att vi tog tid till det, han har respekt men är inte rädd och får inte total panik när han nu ramlar i. Vilket händer eftersom han går i och ur båtar själv.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack alla rara för mängder av toppentips! :heart: Det låter som att båtlivet är helt underbart även för småfolk, det blir ett måste i sommar! :D

Vi har motorbåt (även om jag har en dröm om en segelbåt...), så själva båtfärderna blir ju inte så jättelånga. Förra året när Stella var pyttis somnade hon så fort vi lämnade bryggan, men jag tror det blir lite annorlunda i år. ;)
Bellan

Inlägg av Bellan »

En extra flytväst är aldrig hälsar fel att ta med även om den är lite liten, bara det finns nått om hon druttar i nedanstående den andra torkar
/ Bellan
Liten, nyår -18
Tetz

Inlägg av Tetz »

Vilken härlig tråd! Till och med jag som är onormalt sjösjuk blir ju nästan sugen på att åka båt 8) :lol:

Ett litet säkerhetstips kan jag dock bjuda på efter att ha hört en skräckhistoria från en kollega. Om Stella ligger och sover inne i båten så kan det vara bra att ha uppsikt över dörren eller haspa den, för möjligheten finns ju att hon vaknar och tar sig ut själv och druttar i vattnet (beroende på hur båten ser ut förstås). Barnet i skräckhistorien hade turligt nog flytväst även under middagsvilan.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev:Ett litet säkerhetstips kan jag dock bjuda på efter att ha hört en skräckhistoria från en kollega. Om Stella ligger och sover inne i båten så kan det vara bra att ha uppsikt över dörren eller haspa den, för möjligheten finns ju att hon vaknar och tar sig ut själv och druttar i vattnet (beroende på hur båten ser ut förstås). Barnet i skräckhistorien hade turligt nog flytväst även under middagsvilan.
Hu, så läskigt! :shock: Ja, vi har tänkt göra i ordning en sovplats på golvet mellan kojerna i ruffen och dörren ska absolut haspas!!!
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj

Oavsett om man ska ut och vandra en vecka eller segla så tycker jag det går väldigt bra så länge man gör det på barnets villkor. Med det menar jag att man kör korta sträckor och mycket pauser. I pauserna gäller det att trötta ut barnet så att det sen återigen kan tänka sig sitta i en bärstol eller vara på en båt.

Trötta ut är alltså mitt råd :D
Bada i pauserna, simma, plaska, lek jaga låt barnen springa runt en massa...

Lycka till

Ps, barn på resor när de är små går alldeles utmärkt så länge man inte har kravet att lyckas med allt för mycket
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"