Hej
för och främst måste jag säga att det känns otroligt bra att man har ett ställe att vänta sig till när man har frågor! Så tack för att ni orkar lyssna, läsa igen och ge tips & råd!
Jag har flyttat ut dottern till eget rum för 3 dagar sedan. Förkortade lurarna på dagen så att hon sover 45 min- 2 h- 45 min och det fungerar väldigt bra. På kvällarna somnar hon utan gråt (har hon gjort så gott som alltid), så så långt fungerar det. Vi äter nu 4 ggr per dag, gröt om mornarna och potatis till lunch och middag.
Jag kommer att börja jobba till hösten och är livrädd att jag skall behöva springa upp och ner med dottern då. Därför tänkte jag ändå använda mig av SHN-kuren. Någon natt förra veckan vaknade hon bara 1 ggn, men som inatt har vi varit uppe säkert 8 ggr.
Läste sova hela natten-boken, men har ändå en hel del frågor i huvudet. Vet inte hur jag skall bygga upp kuren eftersom hon somnar väldigt bra. Det ända jag vill ha bort är nattmålen. Kan ni ge mig råd om hur jag skall göra? Dottern sov i vagnen inatt och när hon vaknade vagnade jag tills klockan 04.00 (från 20.00) då jag först ammade. Gjorde jag rätt då? Kan man tänka SHN-kuren så? Tänkte att det är någon lindrigare version av SHN, eller en modifierad sådan. Min dotter sover och somnar alltså bra (sover då med napp), men jag vill ha bort nattmålen. Hade henne i vagnen eftersom det är lättare att vagna än buffa mitt i natten när man själv är astrött.
Istället för att ramsa brukar jag säga "schh, schh" och det fungerar helt bra. Vad tycker ni jag skall göra? Skall jag kura henne på detta sätt, vagna när hon vaknar för att äta på natten? Hur vet jag att hon på riktigt ätit så mycket att hon klarar hela natten utan mat? Att hon inte påriktigt är superhungrig och blir bara ledsen när jag inte matar henne?
Tacksam för svar.
Hjälp med att kura bebis 5 mån
Hjälp med att kura bebis 5 mån
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
Re: Hjälp med att kura bebis 5 mån
Måste bara tillägga att jag har mörkläggningsgardiner, som är fastklistrade med häftmassa i fönsterkarmen 
Min dotter somnar oftast 20.00 och vaknar till redan kring 01, 04 och mellan 05.30-07.00.
Min dotter somnar oftast 20.00 och vaknar till redan kring 01, 04 och mellan 05.30-07.00.
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
-
mumintrollet
Re: Hjälp med att kura bebis 5 mån
Hej!
Om lillen endast skulle vakna två gånger i natten för att äta skulle jag rekommendera att vagna bort målen som det står i Barnaboken.
Under kategorin Späda Barn och små här på forumet diskuteras detta mer ingående!
Men som du skrev kan hon ibland vakna oftare och då skulle jag personligen rekommendera att köra SHN rakt upp och ner regelrätt som det står i boken för att få till hållbara rutiner och strålande verktyg att använda sig av långt framöver!
Det handlar om att förmedla ett lugn och en trygghet så att hon vågar och kan somna om själv ifall hon skulle vakna. Nu vaknar hon säkert till av andra orsaker än hunger.
Om du vill vara säker på att få sova till hösten skulle jag rekommendera SHN
Och vi finns här som stöd och svarar på frågor ifall du väljer att köra med kuren.
Jag skulle säga att du har mer stöd av oss ifall du kurar enligt "reglerna" eftersom vi här har erfarenhet av metoden som den är. Om du har en egen variant av kuren kan det vara svårt att säga var skon klämmer ifall det skulle uppstå problem.
Som svar på din fråga angående mat - Då du inte matar henne på natten kommer hon snart att äta mer på dagen! Hon är säkert hungrig den första natten hon inte får mat eftersom hon är van att äta då, men det tar inte länge förrän kroppen ställer om sig!
Om lillen endast skulle vakna två gånger i natten för att äta skulle jag rekommendera att vagna bort målen som det står i Barnaboken.
Under kategorin Späda Barn och små här på forumet diskuteras detta mer ingående!
Men som du skrev kan hon ibland vakna oftare och då skulle jag personligen rekommendera att köra SHN rakt upp och ner regelrätt som det står i boken för att få till hållbara rutiner och strålande verktyg att använda sig av långt framöver!
Det handlar om att förmedla ett lugn och en trygghet så att hon vågar och kan somna om själv ifall hon skulle vakna. Nu vaknar hon säkert till av andra orsaker än hunger.
Om du vill vara säker på att få sova till hösten skulle jag rekommendera SHN
Jag skulle säga att du har mer stöd av oss ifall du kurar enligt "reglerna" eftersom vi här har erfarenhet av metoden som den är. Om du har en egen variant av kuren kan det vara svårt att säga var skon klämmer ifall det skulle uppstå problem.
Som svar på din fråga angående mat - Då du inte matar henne på natten kommer hon snart att äta mer på dagen! Hon är säkert hungrig den första natten hon inte får mat eftersom hon är van att äta då, men det tar inte länge förrän kroppen ställer om sig!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start