Lite nybörjarfrågor!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Java2006

Lite nybörjarfrågor!

Inlägg av Java2006 »

Hej!
Vi har en underbar dotter på snart fyra veckor som vi njuter av. Hon är född i vecka 39+4 och fick en bra start i livet. Nu försöker vi struktuera upp dygnet och behöver er hjälp med lite nybörjarfrågor =).

Bakgrund:
De senaste två veckorna har dottern börjat vända på dygnet. Hon äter bra på dagarna och kan sova länge, upp till fyra timmar, äta lite sedan sova fyra timmar till. Detta har dock gjort att kvällen och natten blivit lite gnällig och skrikig. Hon är vaken mycket och ledsen och arg. Vi ger henne mat men det är svårt att komma till ro. Kan tänka mig att det är för att hon sover så länge på dagarna och får i sig för lite mat. Nu är planen att hon ska få i sig mer mat på dagen och kanske bli mer nöjd till kvällen och natten. Jag har läst in mig på standardmodellens schema och tycker det verkar vettigt, dock har jag lite frågor kring själva tiderna.

Hur mycket vakentid rekommenderas såhär i början? Dottern är som sagt snart fyra veckor men vi har precis satt igång med standardmodellen idag. Provade i morse och då orkade hon vara vaken i cirka 2 timmar, hon åt och låg en stund i vagnen, vi bytte och hade umgänge. Sedan blev det lite skrik och då fick hon lugnas i vagnen en stund sedan åt hon lite till och somnade sedan i vagnen. Ska jag sikta på 2 timmars vakentid eller räcker det med 1,5 timmes vakentid och sovtid på 2-2,5 timmar. Jag tror inte hon kommer vaknar upp vid någon skarv utan det ligger nog mer i att hon inte sover för länge och blir utan mat.

Sedan undrar jag även över kvällstiden? I schemat ligger denna tid på tre timmar, från 19.30-22.30? Så länge tror jag inte dottern orkar vara vaken. Det hade varit toppen om hon kunde somna för natten mellan cirka 22.00-23.00. Hur ska man då lägga upp kvällen och hur länge ska hon vara vaken. Ska tilläggas att hon äter endast ur flaska.
2012
2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lite nybörjarfrågor!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Java2006 och varmt välkommen till forumet :D

Grattis till lilla tjejen, stora sömntutan :heart:

:oops: Jag fâr inte riktigt grepp om vad du läst. Standardmodellen är sâ mycket mer än ett schema. Titta in SM-kompendiet sâ fâr du mer ingâende förklaring. Och Barnaboken förstâs, den rekommenderas mycket varmt.
Java2006 skrev:De senaste två veckorna har dottern börjat vända på dygnet
Jag skulle tro att det är den egentliga födseln som ni märkt av. Läs pâ i Barnaboken!
Java2006 skrev:Ska jag sikta på 2 timmars vakentid eller räcker det med 1,5 timmes vakentid och sovtid på 2-2,5 timmar.
Jag tror att ni skulle vinna pâ att ta ledningen när det gäller sömnen, alltsâ att väcka efter 2 eller 2,5 timme sâ att matningen börjar ca var fjärde timme.
Orkar hon vara vaken tvâ timmar sâ kör pâ det, men pressa inte för hârt, övertrötthet gör ingen av er glad. 1,5 vaken är ofta mycket för en sâ liten skrutt. Satsa pâ att fâ till 4 hela SM-mâl under dagen sâ har ni gjort mycket för att fâ en lagom trött och härligt mätt bebis redo för natten.

Nâgot schema är inte aktuellt än pâ nâgra veckor, men jobbar ni er till en fin 2-2 rytm sâ har ni allt pâ plats för att spika ett schema vid ca 2 mânader. Det enkla receptet till en nöjd bebis är rejält med mat när det är matdags och rejält med sömn när det är sovdags.
Java2006 skrev:Detta har dock gjort att kvällen och natten blivit lite gnällig och skrikig. Hon är vaken mycket och ledsen och arg.
Sâ kallat kvällstrassel är en klassiker som gâr över med tiden. En akut hjälpinsats kan vara att lägga in en liten lur (5 eller 20 min) i kvällspasset sâ att hon orkar med hela vägen till god nattet. Men det allra bästa brukar vara att fâ till en tidigare läggning. Som det ser ut hos er sâ tror jag att ni har goda chanser att fâ till det om ni jobbar vidare med 2-2 i nâgra dagar. Som det ser ut nu sâ sover hon som sagt för mycket och för lângt dagtid.

En teknisk grej :P , skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen/Profil/Signatur och lägga in dotterns födelsedatum sâ att vi som svarar lätt hittar ât hennes âlder? Tack pâ förhand.

:heart:
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Tack för ditt svar!
Jag har läst genom kompendiet och tackar för länken! Mycket matnyttig läsning och jag har en äldre version av Barnaboken som jag ska läsa in mig på också.

Idag har vi provat och låtit dottern sova 2-2,5 timmars pass. Hittills har hon ätit tre stora mål, på cirka 125-165 ml ersättning per mål. Hon har orkat vara vaken 2 timmar på morgonen, men hade svårt att komma till ro i vagnen, blev antagligen övertrött. Sedan har det varit 1-1,5 timmars pass då hon lättare har kommit till ro. Nu får vi se hur kvällen går =)
2012
2016
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Här kommer en uppdatering från första dagen:
7.00-09.00 var dottern vaken och åt
9.00-11.30 sov i vagnen
11.30-13.15 vaken och åt
13.15-15.15 sov hon
15.15-17.00 vaken och åt
17.00-19.15 sov hon
19.15-21.15 vaken och åt.

Hon har precis somnat i vagnen. Under sista passet var hon mer vaken och med än under de tidigare, härligt att se. Vi hade en fin umgängesstund tillsammans! Nu får vi se hur natten blir. Jag är beredd med mat när hon vaknar.
2012
2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Minst sagt härlig läsning, vilken underbar SM-dag ni har haft! :D :wink: :thumbsup: Fantastiskt bra jobbat!! =D>

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Tack så mycket!
:D

Vi fortsätter i morgon och försöker följa samma struktur, hoppas på lite längre vakenpass med bra umgänge.
2012
2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Way to go =D> Ser framemot fortsättningen :D

Java2006

Inlägg av Java2006 »

Natten flöt på bra måste jag säga.
Väckte dottern för påfyllning vid 23.15 och hon somnade igen vid 00.15, helt ok så här första natten. Sov därefter fram tills 06.00!
Åt och somnade om igen vid 07.30.
2012
2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

:thumbsup: =D> :D
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Tack för alla hejarop!
Igår var liten lite tröttare och orkade bara vara vaken cirka 1-1,5 timmar i sträck, sedan sov hon ungefär 2 timmar efter det.

Sövningarna på dagarna fungerar bra, hon är nästa alltid ledsen då jag lägger henne, försöker att se när hon börjar bli trött men liten är alltid snabbare än mamma hinner se. Då vagnar jag henne en stund tills hon blir lugn och försöker sluta i tid så hon ska somna.

Igår kväll var hon vaken 2 timmar och somnade för kvällen vid 20.45. Väckte henne vid 23.00 för en sista slurk och hon somnade om med vagning efter 20 minuter. I natt vaknade hon vid 4.15 och somnade inte om förran 1,5 timmar senare. Hon åt bra men hade lite svårt att komma till ro. Sedan sov hon vidare till 9.00 då vi tog morgon. Här orkade hon vara vaken cirka 2 timmar och sover nu gott i vagnen.
2012
2016
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lilla nykomlingen.

Ni jobbar på bra tycker jag, fortsätt så och kom ihåg att hon är en nybörjare som inte kan så mycket om livet än. Vägled henne så kommer ni komma helt rätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Nu har vi snart kört sm en vecka och jag måste säga att det har gått över förväntan!

Vi siktar mot att ha vakentid 1,5 timmar, några pass har blivit två timmar och därefter två timmar sömn. Brukar ta morgon mellan 7-8 på morgonen beroende på dag. Och kväll vid 19.30-20.00 också lite olika beroende på hur sömnpassen har legat.

Det blir rejäla matintag och lillan hade ökat 400 gr på en vecka, vilket var till belåtenhet på BVC. På kvällarna brukar dottern somna i vagnen vid 19-30-20.00 och därefter matas hon igen vid 22 eller 23. Hon har ofta sovit fram till 3 eller 4 och därefter vidare till morgonen.

Nu i helgen var det en lite orolig period, kändes som ett utvecklingssprång låg nära till hands men detta räddades upp tack vare ordentliga mat och sovpass!
2012
2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken härlig rapport! :D Superfint jobbat! =D> \:D/

Java2006

Inlägg av Java2006 »

Ja, det känns som att det blir mer och mer struktur.
Igår vaknade dottern vid 18.00 och somnade inte förrän 00.30! Hon sov kortare stunder under kvällen och var lite orolig när vi skulle söva henne mellan varven. Misstänker en tillväxtperiod eftersom hon mer eller mindre åt sig genom kvällen. Ger ju henne enbart på flaska och hon åt mycket mer än hon brukar.

Så skönt att ha dessa tankar i bakhuvudet och det var bara att ge närhet och mat tills hon blev nöjd och då somnade hon tillsist. Därefter vaknade hon som vanligt vid 06.00 och åt och sover nu gott i vagnen.
2012
2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Java2006 skrev:Så skönt att ha dessa tankar i bakhuvudet och det var bara att ge närhet och mat tills hon blev nöjd och då somnade hon tillsist. Därefter vaknade hon som vanligt vid 06.00 och åt och sover nu gott i vagnen.
Ja, visst är det skönt att ha SM som stöd i bakhuvudet, det blir sâ mycket lättare att "ta ut svängarna" när man vet var den tänkta vägen gâr. :wink:

Ni jobbar pâ jättefint, rapportera gärna vidare! :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"