Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster...)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
jagvill80

Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster...)

Inlägg av jagvill80 »

Hej! Har fått mitt andra barn (storasyster är 2 år och 2 månader) och är fast besluten att saker och ting ska bli enklare denna gång... Försöker använda Standardmodellen med underbara Malte som nu är 2 veckor och 4 dagar och det går ganska bra (och han är fenomenal i allmänhet - nöjd, lugn, äter bra) men jag har lite frågor:

- LÄNGDEN PÅ NATTAMNINGARNA: Malte sover fint mellan nattamningarna känns det som. Tre timmar oftast. Men - amningarna + blöjbytet emellan tar knappast några 20 minuter bara utan snarare en timme. Vad göra? Ibland faller jag för frestelsen och lägger oss ner och ammar från något bröst, men det känns som om det inte riktigt funkar. Det kan då hända att både han och jag somnar under ätningen från det första bröstet och sedan vaknar han då såklart efter kortare tid än annars.

- FÖR TIDIGA UPPVAK DAG? Om lilla killen vaknar igen utan att ha sovit ens en timme på dagen, ska jag köra igång med ett helt nytt "mål"? Ibland känns det som om han inte är tillräckligt pigg då och jag har svårt att hålla honom ens någorlunda vaken genom alla punkterna.

- VILL DRICKA MER/SVÅRT ATT VARVA NER? Ibland är det som om Malte inte nöjer sig med att få allt som för tillfället finns i bröst 1 + 2, utan han vill gärna smaska på mer, och vara vaken bra mycket längre än 1,5-2 timmar. Han har aldrig blivit riktigt ledsen dock, och jag har tagit det hela med ro och gått upp från amningen med honom och gått runt och umgåtts lite, bytt blöja igen om det behövts, sett till att jag dricker något, ibland om det varit det sista målet innan natten lagt mig i sängen med honom på magen och låtit honom suga på mitt finger en stund.
Vad säger ni?

Hälsningar Maltemamma
Tetz

Re: Frågor Standardmodellen, Malte 2,5 veckor (+storasyster.

Inlägg av Tetz »

Stort grattis till lilla sonen! :heart: Och varmt välkommen hit!

Ni befinner er ännu i smekmånaden, vilket innebär att du inte ska fokusera på några tider utan endast på MAT VID MINSTA PIP :!: :D Oroa dig inte för att nattamningarna tar längre tid, för det gör de för många i början.

När det gäller tidiga uppvak så tänker många såhär:

Uppvak inom 1,5 h :arrow: Ta upp lite diskret och tanka på med mat, och lägg honom sedan igen att sova vidare.
Uppvak efter 1,5 h :arrow: Börja om med ett nytt SM-mål (mat, vakentid etc.)

Så låt honom äta så mycket han vill och var inte orolig för om han inte har en exakt rytm än. Det kommer finnas gott om tid att styra upp mat- och sovklockan :D

En liten teknikalitet: Gå gärna in via Kontrollpanelen och lägg till din sons födelsedatum i Signaturen. Då får vi som svarar lättare eftersom svaren många gånger beror på barnets ålder.

Grattis än en gång, och välkommen att fråga på om du undrar nåt! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Tack för bra svar! /Nike
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
jagvill80

Frågor om buffning

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Jag trodde att jag hade fått iväg mina frågor för några dagar sedan, men något måste ha gått snett... hade kanske varit inloggad för länge innan jag försökte skicka dem. Därför har lilla Malte sluppit bli buffad medans jag väntat på svar.... Ja, ja, saker och ting går ok :) och här kommer mina frågor:

(Malte är nu 3 v + 4 dagar. Märks på att han är något mer vaken och gör lite mer väsen av sig under amningarna att han passerat 3-veckorsgränsen. Men han har aldrig varit ledsen utan att bli nöjd igen med åtgärd som mat eller lite variation (eller att jag blåser hans fötter med hårblåsen under blöjbytet - han blir salig!). Mest problematiskt för honom verkar vara hickan (han får den under kanske varannan amning, den brukar komma under blöjbytet eller efter det) och att han småkräks ganska mycket. Han sover fortfarande bra mellan amningarna på natten och de har blivit lite kortare).

MEN, om man ska följa Annas råd så är det ju hög tid att börja buffa honom till sömns nu! Jag har tittat på den lilla filmen.

1) Än så länge så har jag låtit Malte sova på sidan, och jag har inte skaffat något andningslarm. Om jag ska börja lägga honom på mage och buffa honom, då måste jag införskaffa ett larm menar ni? Eller kan man möjligtvis solfjädra honom på liggandes på sidan istället?

2) Angående NÄR man ska lägga, och då buffa lillen: ska jag nu börja försöka sträva mot att "ett mål" tar uppemot två timmar, så att han verkligen är trött/redo att sova ordentlingt när buffningen ska ske? Som det är nu så är han ffortfarande under dagtid oftare vaken bara 1,5 h, och sedan fram emot kvällen längre.

3) Om jag börjar buffa honom till sömns och han (som han ibland gör nu, då han somnar vid bröstet eller på axeln) vaknar efter bara ett kort tag, ska jag då låta honom vara kvar i sängen och buffa honom på nytt, eller ska jag ta upp honom och amma honom lite till och sedan lägga honom och buffa igen?

4) Sedan så har jag en fråga om vagningen på natten när man vill ha bort ena nattmålet: Har ni alla gjort så att ni vagnat? Varför inte buffa då med? Är det för att man inte ska ha handkontakt?

Tack på förhand, det är toppen att forumet finns!
SaraMilana

Re: Frågor om buffning

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
jagvill80 skrev:1) Än så länge så har jag låtit Malte sova på sidan, och jag har inte skaffat något andningslarm. Om jag ska börja lägga honom på mage och buffa honom, då måste jag införskaffa ett larm menar ni? Eller kan man möjligtvis solfjädra honom på liggandes på sidan istället?
För att vara på säkra sidan rekommenderar vi larm, oavsett sovställning. Det går att solfjädra på sidan också, men de små sover som allra godast på mage!
jagvill80 skrev:2) Angående NÄR man ska lägga, och då buffa lillen: ska jag nu börja försöka sträva mot att "ett mål" tar uppemot två timmar, så att han verkligen är trött/redo att sova ordentlingt när buffningen ska ske? Som det är nu så är han ffortfarande under dagtid oftare vaken bara 1,5 h, och sedan fram emot kvällen längre.
Nja, ett SM-mål ska ta ca 1,5 timme med allt vad det innebär. Sedan har ni ytterligare en halvtimme (om han orkar vara vaken i två timmar) att göra annat skoj på innan det är läggdags! Jag skulle dock lagt vid minsta trötthetstecken för att undvika övertrötthet.
jagvill80 skrev:3) Om jag börjar buffa honom till sömns och han (som han ibland gör nu, då han somnar vid bröstet eller på axeln) vaknar efter bara ett kort tag, ska jag då låta honom vara kvar i sängen och buffa honom på nytt, eller ska jag ta upp honom och amma honom lite till och sedan lägga honom och buffa igen?
Han är så liten än, så jag skulle nog fyllt på med lite mer mat, men här finns det säkert andra som tänker annorlunda.
jagvill80 skrev:4) Sedan så har jag en fråga om vagningen på natten när man vill ha bort ena nattmålet: Har ni alla gjort så att ni vagnat? Varför inte buffa då med? Är det för att man inte ska ha handkontakt?
Alla har inte vagnat, man kan välja att buffa istället! Det har samma funktion; att lugna barnet. Många tycker dock att det är lättare att vagna istället för att stå böjd över spjälsängen.

:heart:
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Jag behöver vägledning för att våga börja buffa på riktigt!

Min Malte är nu fyra veckor gammal och jag har fortsatt att låta honom somna (eller åtminstone nästan helt somna) vid bröstet (efter lite extra amning, alltså utanför SM-modellen) eller liggandes på min mage, och då ibland med ett finger att suga på. Detta sistnämnda har jag tagit till bara när han "kvällstrasslat" och varit vaken i uppemot tre-fyra timmar och verkat vilja amma mer (eller bara verkat allmänt orolig) men det inte finns tillräckligt där längre.

Det är fortfarande en hyfsat nöjd liten kille jag har. Vi lyckas följa SM-modellens tider hyfsat, förutom en del kvällar då han är oroligare och längre vaken. Ganska ofta vaknar han inte till alls under sina lurar, och sover tillräckligt länge. Ibland vaknar han dock någon gång, och någon enstaka gång flera gånger. Nattamningarna har börjat ta kortare tid, men han vaknar lika många gånger som tidigare (jag tänker att jag inte försöker buffa eller vagna bort någon nattamningsgång förrän jag lärt mig buffa dagtid).

MEN jag vill verkligen komma ifrån det att amma honom mer på det där sättet, då jag vill ge honom en bra sömn. Så jag ska försöka sammanfatta mina funderingar:

Dels önskar jag veta vad jag kan ha att förvänta mig om jag börjar buffa? Som det är nu så somnar han ju nöjd. Om jag börjar försöka buffa honom så måste jag vara beredd på att han kanske till en början blir arg, eller hur?! Och förblir arg och frågande ett tag, och då måste jag stå på mig och fortsätta buffa. Hur lång tid kan det komma att vara frågan om?

Jag har fler frågor, men jag skickar iväg denna första viktiga och återkommer med de andra senare (det handlar om lite rytmproblem, och hur jag ska kunna vara säker på att det är rätt läge att buffa – att han verkligen är tillräckligt mätt, nöjd och trött).
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Han somnar också lätt i famnen med lite musik.... Men jag har inga problem med att tänka mig att avstå från dessa "mysiga" insomningssätt. Vi har en tvåårig dotter också, så jag vet vad man kan få för strul med rutiner insomnande sömn... och jag vill kunna ha strukturerad till för hennes och lilla mannens skull!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen!

Tänk nu på att han bara är fyra veckor gammal. Jag förstår att du vill mota Olle i grind och inte hamna i en massa sömnsvårigheter men ta det lite nätt.

Var sover han på dagarna! Vi har haft alla våra sovandes i vagn både dag och natt tills de var fyra månader och sov 12-tim natt. Så har vi gjort för att vi tycker att det har varit lättare att vagna lite när de varit så små, att buffa blir så stort, närgånget och störande. Men så tycker vi, andra tycker annat så det är egentligen en fråga om vad man själv tycker är bekvämast.

Du kan visst buffa lite för att hjälpa lillebror över sömntröskeln så men här gäller det att verkligen vara fin på handen och inte buffa i en evighet. Risken är att han blivit trött och inte orkat äta sig tillräckligt mätt och då kan man buffa sig trött utan att han kommer somna.

Men buffa lite fint och så slutar du när kroppen slappnar av så du inte alltid ger honom en skjuts in i sömnen utan att han faktiskt får en chans att somna själv också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej! För tillfället/än så länge så sover han i insatsen till sin vagn, men det är bara när han sover ute som den står i vagnen. Inomhus står den faktiskt i en vagga, och på natten har jag insatsen i ett hörn av en stor säng där också jag sover. Lite ovanligt kanske...

Jag är inte så rädd för sömnsvårigheter, utan det jag tänker på mest är att jag med denna underbara kille vill ha bättre och tryggare läggningssätt än vad vi hade och har med storasyster som nu är 2 år och 2 månader. Nattetid sover hon i vår säng (just nu bara med pappa, då jag sover i ett annat rum med nykomlingen), dagtid i sitt lekrum i en barnsäng, och pappan är alltid med henne tills hon somnar. Detta var hur pappan definitivt ville ha det med henne det första barnet, men han är med på att vi gör annorlunda med lilla killen, som blir fem veckor imorgon. Detta då han nu förstår det opraktiska med vissa saker vi gjort...

Jag ska tänka över det med att vagna istället för att buffa, men då måste jag skaffa en annan vagn för brio-vagnen han sover i ute kan visst stå i hallen eller var som helst på nedervåningen , men inte även uppe där vi sover på natten, jag kan inte tänka mig att bära den upp och ner.
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

"Du kan visst buffa lite för att hjälpa lillebror över sömntröskeln så men här gäller det att verkligen vara fin på handen och inte buffa i en evighet. Risken är att han blivit trött och inte orkat äta sig tillräckligt mätt och då kan man buffa sig trött utan att han kommer somna.

Men buffa lite fint och så slutar du när kroppen slappnar av så du inte alltid ger honom en skjuts in i sömnen utan att han faktiskt får en chans att somna själv också."

Ja.... hur tycker ni att man bäst gör för att vara säker på att det är rätt läge att buffa, eller vagna? Måste den lille till en början vara lugn och trött kanske, och inte som någon gång när han haft kvällstrassel smått hysterisk? Jag menar tror ni jag gör bäst i att först pröva med buffningen i situationer då han redan är hyfsat nöjd?

Tack tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej jagvill80 :D
jagvill80 skrev:Detta då han nu förstår det opraktiska med vissa saker vi gjort...
Jag tror att detta är jättejättevanligt. Man vill sâ väl :heart: och snuttar och duttar i all oändlighet och sâ vips har man gjort sig själv helt oumbärlig vad gäller det basala behovet av sömn. #-o :lol:
:?: Har din man läst BB eller SHN? Jag skulle sätta lite SHN i händerna pâ honom, har ni boken sâ be honom läsa främst Safarin. Sen Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Bara den läsningen kan göra underverk i ens eget sätt att se pâ saken och därmed i ens egen attityd. Och barnet absorberar detta direkt. Har ni inte boken sâ ta en titt pâ dessa krönikor:

Säkerhet är trygghet

SHN pâ Safari

Synd om lilla barnet?
jagvill80 skrev: Jag menar tror ni jag gör bäst i att först pröva med buffningen i situationer då han redan är hyfsat nöjd?
Nej, buffning är inget man kan "pröva". :wink: Det är ett verktyg för att lugna ett barn som inte kommer i ro och hâller pâ att jaga upp sig. Tänk dig att du hâller ditt skrikande, oroliga barn i famnen. Dâ hâller du det antagligen emot dig, med en hand om ryggen och en under rumpan. Du "vaggar" med kroppen och lugnar barnet med dina rörelser. Ofta fâr man ju dâ in en rytm som gör att barnet till sist kommer i ro (och somnar). Det är den känslan buffningen ger, fast man "vaggar" barnet i sin egen säng, pâ sin egen sovplats. Det blir samma sak, du hjälper barnet i ro sâ att barnet kan somna. (och slipper helt oroa dig för om barnet ska vakna dâ du lägger ner det i sin säng 8) )
:arrow: Rent konkret sâ brukar jag lägga barnet tillrätta ordentligt (pâ mage, armarna upp, benen ut) och avsluta med ett lugnt och fast tryck pâ hela kroppen (solfjädern). Eventuellt 2-3 buff som markering och sedan gâ. Skriker barnet upp sig sâ gâr man in, lägger tillrätta och buffar tills barnen slappnar av. Med en STOR och varm hand pâ ryggen och en mjuk knuten näve mot rumpan. Det ska vara skönt att bli buffad (och det gäller att sluta innan barnet somnar och att alltid göra sâ lite som möjligt sâ att man inte blir stâende i all evighet).

Har du kollat filmklippen där Anna visar?

Vâra bebisar har sovit i vagnsinsats i garderoben :mrgreen: :roll: de första mânaderna och vi har buffat vid behov. Med vâr Lillebror var det solfjädern som uppskattades mest, medans Mellanbrorsan ÄLSKADE att bli buffad. Ni kommer att hitta ert sätt att lugna lillebror, stirra er inte blinda pâ tekniska detaljer utan ta till er filosofin i BB och SHN. Att vâga lita pâ att barnet vill och kan sova själv är det allra viktigaste. Känner barnet att ni är lugna och trygga sâ har ni tagit ett stort steg pâ vägen. :wink: Sâ läs pâ :P

jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej Sarisparis och TACK för detta svar!

Ja, jag har och har läst Barnaboken (och Sova hela natten) och Annas saker här på forumet. Min man vill inte läsa och det måste jag respektera. Jag är bara jätteglad att han nu med vårat andra barn går med på att göra annorlunda än med vår tjej. När han senare ska vara med mer och sköta lillen så måste han ju ta en del instruktioner av mig, men det kommer att gå bra, han är med på det.

Angående BUFFNINGEN:
Jag har tittat på Annas filmklipp. Det som känns svårt är inte tekniken (även om jag blev lite förvånad över intensiteten i Annas buffning!), utan hur jag ska kunna känna mig säker på att det är rätt läge att buffa även om vi inte lyckas få till en perfekt "SM-rytm" alla gånger, samt hur jag ska agera vid uppvaknanden, när lilla killen vaknar till igen mer eller mindre långt in i viloperioden. Förut använde jag då tipset att om det är inom 1,5 h bara försöka fylla på med lite mat och sedan lägga igen (och det har oftast funkat - att han druckit lite till halvsovandes och sedan sovit vidare av sig själv) men om det gått mer än 1,5 h försöka starta en ny omgång SM-mål.
Men nu har det de sista dagarna ett antal gånger hänt att jag tagit upp honom när han vaknat till (ofta efter ca en halvtimme tror jag) och ammat lite och sedan har han verkat helt vaken – som om han anser att han sovit helt tillräckligt. Dagtid har det inte vållat några problem, totalt har han nog tillslut varit vaken och sovit i bra proportion.

MEN vi har haft två kvällar med rejält kvällstrassel då han varit vaken uppemot fem-sex timmar med bara ett kortare sovpass (eller "dåspass" då han någorlunda lugn legat och sugit på ett finger) någon gång. Stundtals har han under vakentiden varit nöjd och umgåtts, stundtals ledsen. För att rädda oss ur detta MÅSTE jag ju börja buffa...!

Men om han verkar trött men till en början är nöjd när jag lägger honom i "sängen" och jag tror att det är dags att sova, ska jag då helst undvika att buffa och istället testa om han kan somna helt själv?Alltså först ge honom en chans att somna helt själv, och bara gå fram och buffa om han istället blir orolig?

Nattetid sover gossen fint mellan amningarna, och han har aldrig velat "ta dag" (börja vara vaken och uppe) för tidigt. Nu i natt ville han för första gången inte amma från båda brösten på natten. Möjligtvis för att han var så trött efter sitt kvällstrasel?

Idag skriver jag upp hur han är vaken och vad jag eventuellt haft för frågetecken vad gäller rytmen, så att jag kan ställa mer konkreta frågor.

Kram Nike, och tack igen Sarisparis.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag tror att det här som Susan skrev en gång kan hjälpa dig, vagningen kan naturligtvis bytas ut mot buffning:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
jagvill80

Inlägg av jagvill80 »

Hej igen! Nu har jag kommit igång med buffningen. Malte är lite snorig och har ibland lite svårt med amningen just nu, men när jag känt mig trygg med att han fått tillräckligt med mat och tid uppe och allt så har jag några gånger buffat honom. Denna underbara kille blir sex veckor på måndag.

Frågetecken kvar:
När han vaknat till igen inom de första minuterna av ett sovpass, så har det känns självklart att buffa igen, så att han fortsätter sova.
Men, om han vaknar längre in i luren, vad brukar ni föreslå då? Liksom när han var yngre ta upp och fylla på med mat och sedan se om han kan somna om? Eller bara buffa igen på plats i sängen utan att ta upp och fylla på med mat? Det känns ju som om risken att lillen inte vill somna om om man tar upp och ammar är större nu när han inte längre är så liten.

Angående ”tillrättaläggandet” som hör ihop med buffningen: Lägger ni tillrätta lilla huvudet och armarna bara innan ni börjar buffa eller även omigen under buffningen om lilla barnet ”rotar” mycket med huvudet?

Kram till alla modiga mammor!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

jagvill80 skrev:Hej igen! Nu har jag kommit igång med buffningen. Malte är lite snorig och har ibland lite svårt med amningen just nu, men när jag känt mig trygg med att han fått tillräckligt med mat och tid uppe och allt så har jag några gånger buffat honom.
Härligt, vad fint ni jobbar! :D =D>
När de små är sjuka så är det ju om möjligt ÄNNU viktigare att de får sin sömn! :sleep:

Du vet att du kan skölja hans näsa med koksalt och/eller bröstmjölk?
jagvill80 skrev: När han vaknat till igen inom de första minuterna av ett sovpass, så har det känns självklart att buffa igen, så att han fortsätter sova.
Men, om han vaknar längre in i luren, vad brukar ni föreslå då? Liksom när han var yngre ta upp och fylla på med mat och sedan se om han kan somna om? Eller bara buffa igen på plats i sängen utan att ta upp och fylla på med mat? Det känns ju som om risken att lillen inte vill somna om om man tar upp och ammar är större nu när han inte längre är så liten.
Här finns det lite olika skolor, men själv har jag gjort så att jag buffat/vagnat över uppvak inom 1,5 h och tagit upp och påbörjat ett nytt SM-mål om uppvaket skett senare. Sen jobbat på med att öka portionerna ännu mer! :P (Skarvar brukar oftast betyda att liten inte är proppis. :wink:)
jagvill80 skrev:Angående ”tillrättaläggandet” som hör ihop med buffningen: Lägger ni tillrätta lilla huvudet och armarna bara innan ni börjar buffa eller även omigen under buffningen om lilla barnet ”rotar” mycket med huvudet?
Min lilla har mest blivit irriterad när vi försökt lägga tillrätta. Så vi har betraktat det som något som är viktigt mest för kurbarn.... Men om du tycker att det känns bra att göra det, och om liten blir trygg av det så tycker jag att du ska göra det! :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"