Neo är nu 21 månader och inne i förtrotsen. Jag har läst massor med inlägg här på forumet men vill ändå bolla några funderingar med er.
För några veckor sedan började läggningarna strula och uppvak på natten uppenbarade sig. Läggningarna blev skrikiga och ledsna. Så fort vi närmade oss sängen så blev han ledsen. Så fort vi ramsade så ökade skriken. Det blev bättre när vi slutade ramsa och stannade i rummet några minuter och lugnade honom samt ökade husljuden vid läggning. Så numera ramsar vi inte utan säger ramsan en gång innan nedläggning alternativt lägger ner och säger bara "Godnatt". Läggningarna går mkt bättre, inget gnäll. MEN han somnar inte. Han kan ligger vaken 45 min - 2 h och varvar prat/gnäll/tystnad/ledsenhet.
Och vad beror det på? Sover han för länge på dagarna (1,5 timmar)? Han har alltid varit en pigg/vaken grabb.
Uppvak kommer då och då. Några gånger räcker det med tillrättaläggning men i flera fall är han vaken minst 2 timmar mitt i natten. Vi börjar med tillrättaläggning och går ut. Han tystnar men gnäller/skriker/gråter snart igen. Vi testar igen och igen. När vi själva inte orkar mer så lägger vi oss på en madrass på hans golv och lugnar när han gnäller därifrån.
Han får ibland utbrott och lägger sig på golvet och skriker, tex. för att leksaksbilen/legot inte gör som han vill.
Han får ofta utbrott över sin leksaksdammsugare som han samtidigt älskar. Till slut ger vi upp och ställer undan dammsugaren - rätt eller fel?
Han gillar att hjälpa till vid matlagning och står ofta på en stol vid diskbänken. Men även här får han utbrott helt plötsligt och börjar slänga ner bestick/matverktyg/elvisp m.m. och skriker.
Han vill gärna klara av saker själv och blir arg när det inte gå. Tex. om han inte får på sig skorna själv.
Sen undrar jag hur mkt man ska låta honom få bestämma själv. Tex. så ville han inte knäppa skorna i morse. Ska man låta honom få gå med oknäppta skor eller helt enkelt knäppa skorna och säga att skorna ska vara knäppta när man går ut.
Långt inlägg och många funderingar. Hoppas någon av er orkar läsa och svara mig.
Tack på förhand
/Nathalie