Irmasmamma skrev:Får jag fråga varför ni undviker spannmål fram till 28 mån? Alltid intressant att höra olika råd och rön.....
På Weston A Price Foundations sida
http://www.westonaprice.org/childrens-h ... owing-baby står att det tar ca 28 månader, när molarerna är fullt utvecklade, innan amylaset (enzymet som bryter ner kolhydrater) fungerar fullt ut. Spannmål och bröd är mycket svårt för barn att smälta och bör därför vara de sist introducerade livsmedlen. Läs fjärde stycket under rubriken "After (or with) the breast or bottle". Vi äter lchf här hemma sedan mer än fem år, och jag vet hur mycket bättre jag mår utan spannmål, så därför har jag ingen panik att introducera det.
Irmasmamma skrev:Och hur serverar du blodpuddingen? (frågade just dig det i en annan tråd också ) Mosad och blandat med nåt (isf vad?) eller i bitar som liten får plocka i sig?
Jag kokar upp en skiva i vatten blandat med lite grädde. Sen mosar jag den med ca 1 tsk osaltat smör och 1 tsk messmör (för magens och järnets skull). Man behöver tillsätta lite av kokspadet för annars blir det för kletigt. Jag tar hellre grädde+vatten än mjölk eftersom grädde innehåller mindre kalcium än mjölk, och kalcium hämmar järnupptaget. Vill man järnboosta extra kan man ju servera nån c-vitaminrik dryck till. Han är för liten för plockbitar än, men så fort han kan plocka ska han få det också.
Irmasmamma skrev:Och ger du vanliga fiskbullar med salt i?
Ja, jag köper faktiskt Abbas fiskbullar i buljong, men jag sköljer dem i vatten innan jag mosar dem med stavmixern. Jag serverar med morots- eller palsternacksmos för det mesta. Och extra smör i allt.
Jag är inte rädd för lite salt i maten heller, men det ska helst vara oraffinerat salt. Jag köper havssalt och tillsätter lite i grönsakskoket. Salt behövs för både matsmältningssystemet och hjärnans utveckling (källa Nina Plancks bok Real food for mother and baby).
Ja, det är så vi gör. Om det är rätt eller inte, vet jag inte, men det känns rätt för oss. Om lilleman växer så det knakar, och han är pigg och glad och utvecklas helt i sin ordning!