hopp ur säng och trots

Skriv svar
mintur

hopp ur säng och trots

Inlägg av mintur »

Hej! Länge sedan jag har behövt skriva här, och det har ju inneburit att vi sovit gott...tills nu vill säga! :?

Vår son blev kurad vid 4 månader och har sovit vackert sen dess. Nu är han 2 år 9 månader och antagligen påväg in i nån förtrots... :shock:

Det hela började med att han föll ur spjälsängen en natt i något sömnigt försök att klättra ur den, för kanske 1 ½ månad sen.En stor bula uppstod och vi tog bort en sida på spjälis, vilket jag nu förstår var ett stort misstag... :roll:

Sen dess har det inte varit så jätte mycket spring ur sängen, men det tar en eeeevighet att somna!! Han kan lätt ligga där i timmar utan att få tag i sömnen. Vilket betyder att han sover för lite, somnar 20.30-tiden istället för 19.30 och vaknar oxå 06.30 istället för 7.30. På dagen (om det allt blir nån sömn) så hinner han kanske sova 20-45-minuter.

Han har nu oxå blivit "selektivt döv", och alla uppmaningar går honom förbi...

Så nu har jag återinfört spjälsängen för att förhoppningsvis få bukt med problemet...men nu är vi på ruta ett igen och har ett hoppa ur spjälisrace när det ska sovas...hinner inte ur rummet ens en gång... :shock: :x

Så nu behöver jag lite tips och råd på vägen för att komma vidare...

När han kommer ur sängen har jag honom att fara tillbaka själv, sitter utanför som vakt...

Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer...matdax...
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Tin
Rådgivare/advisor

Re: hopp ur säng och trots

Inlägg av Tin »

Hej kära du och välkommen tillbaka.

Bra gjort att sätta tillbaka sidan på spjälis, de små brukar behöva sin trygga sängplats tills trotsen har dragit förbi, och er har ju knappt börjat. :)
Många bygger dessutom på spjälis ytterligare på höjden för att just få bort det där osäkerhets momentet för de små. Det är precis som när de lärde sig stå i spjälis men inte kunde komma ner igen, som om de bara inte kan låta bli fastän de sen blir stående. Eller som i ditt fall, de kan klättra över och de kan bara inte låta bli. Jobbigt läge!
Men gör man sängsidan för hög, men en sån där växasängsplanka t ex, provar de några gånger och med en lättnadens suck inser de att det inte går och slutar då försöka.
Det är mitt tips!
Alternativet är ju att sitta utanför och passa på och utan ord leda tillbaka till sängen. Det kan ta sin lilla tid, och något man ofta ändå får göra när det byts till stor säng. Jag tänker att jag vill hindra själva klättrandet och risken att dunka i backen.

Sen är det klart att man som liten förtrotsare provar att inte lyssna eller göra tvärt om, det hör till. Men samma svar från mamma och pappa krävs, liten ska inte få rucka
världsbilden (lättare sagt än gjort, jag vet). Läs gärna om trotsen i Barnaboken.

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mintur

Inlägg av mintur »

Tack för svaret!

Har just nattat honom och ikväll somnade han "redan" 20.00, känns som ett steg i rätt riktning iallafall! =D>

Fast vi har ju ännu dagsvilan imorgon att ta itu med, det är ju ofta den som är det knepiga... #-o

Ska försöka diskutera med husfar om man kunde höja på sängen på något sätt, tills dess är det väl iallafall att sitta utanför som gäller.

En annan sak som oxå ställer till det är att han har som vana att bajsa innan han somnar, vilket gör att det blir ett bajsbytar-rally mitt i läggningen oxå (i sängen dock). Han är annars utan blöja hela dagarna och klarar det fint, bajsar på pottan oxå vid behov. Har ni några tips på hur man bryter den vanan för att slippa springa in efter läggdax?

Angående trotsen så försöker jag vara väldigt konsekvent och inte ge vika. Jag blev bara så överrumplad av allt frågasättande helt plötsligt?! :shock: Självklara saker är plötsligt ifrågasatta...märkligt vad fort det går!! :roll:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
bra att det känns att det går åt rätt håll. =D>

Kom på att många sänker ner botten på spjälsängen ner till golvnivå dessutom, borrar lite nya hål åsså är det klart. Allt för att få liten att inse att det inte är någon ide att försöka hoppa ur.

Vad gäller bajs i dagvilan: sånt där brukar ju komma och gå lite, jag hade nog lagt lunchen lite tidigare eller luren en halvtimme senare och se om det gör någon skillnad. Tanken är ju att man då hinner röra på sig lite och hinna "gå på toa" innan det är dags för sov. Lite päron eller mogen banan till fm mellis som löser upp fint kanske.

Och ja, man blir helt chockad när de plötsligt säger emot eller byter beteende. Riktigt kul faktiskt, många skratt blir det (som man försöker gömma såklart). :lol:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

kikar in här för att tipsa om att lägga honom tidigare på kvällen än vad schemat säger. 30 min kan krävas för att han ska få prata/sjunga/tjorva av sig. Vår kille, som snart fyller 2, är en riktig liten förtrotsare och det har gjort honom gott att få en extra lång (30 min som sagt) nedvarvning innan han sen kan somna, och då får han sina 12 tim som han behöver :)

Inför väckarklocka om han har för vana att vakna för tidigt på morgonen. Meningen är då att väckarklockan står utanför barnets rum och så går man själv in med den när den ringer och så får barnet stänga av = himla kul för NU är det morgon! Han kan ju själv få följa med och välja ut ngn fin och så gör man det till en rolig grej :) .

Mäörkläggning är superviktigt nu när det börjar bli ljus redan mitt i natten. Prova på dagtid och gå in i hans sovrum och stäng dörren med släckt lampa och befintliga mörkläggning. Ser du handen framför dig är det för ljus, vi snackar massivt mörker här, Vi får lägga en filt i dörrspringan in till vår sons rum oxå eftersom den är så pass bred så det sipprar in ljus där.

Hur mkt tänker du att han behöver sova på dagtid om han har 12 tim natt? Är man nästan 3 år så kanske det är så att man börjar välja att inte vilka sova (här har dom slutat vid 2.5 år bägge äldre barnen...). Se vilan som en förutsättning istället kanske, somnar han så somnar han - istället för att det ska bli cirkus av det. Trotsisar behöver ju övertydliga besked tänker jag, inte en vuxen som far in och ut och som snurrar runt dem med olika budskap... 20 el 45 min vila, kanske med CD-saga el liknande passar honom bättre (?).

Ang bajset tänker jag, att tja, så är det. Gör ingen grej av det bara , gå in och byt med så lite störning som möjligt, använd endast ledljuset och prata inte med honom. Ramsa dig sedan ut som om inget hade hänt.

Superbra tips av Tin ang hur man bygger om spjälisen :D .Jag ska själv ta mig med dem eftersom jag anar att vi kan komma att hamna där framöver vi med. Precis som hon skriver så gäller det ju att visa att det inte är ngn idé/dom behöver inte anstränga sig för att klättra ur, för det kommer ändå inte gå :wink: . Raka besked/svar på frågor.

Läs gärna mer i BB om trotsen, jag känner mig mkt lugnare själv när jag gjort det faktiskt :) Brukar bli ngt varv då och då när jag känner att jag tappar greppet. Vår förtrotsare mår oxå MKT gott av daglig motion och utevistelse , minst 4-5 tim/dag blir det när vi är lediga och motsvarande på fsk.

Vet ej om du läst denna tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298
den är min personliga favorit här på forumet just nu.

Ha det gott!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"