Hej,
kikar in här för att tipsa om att lägga honom tidigare på kvällen än vad schemat säger. 30 min kan krävas för att han ska få prata/sjunga/tjorva av sig. Vår kille, som snart fyller 2, är en riktig liten förtrotsare och det har gjort honom gott att få en extra lång (30 min som sagt) nedvarvning innan han sen kan somna, och då får han sina 12 tim som han behöver
Inför väckarklocka om han har för vana att vakna för tidigt på morgonen. Meningen är då att väckarklockan står utanför barnets rum och så går man själv in med den när den ringer och så får barnet stänga av = himla kul för NU är det morgon! Han kan ju själv få följa med och välja ut ngn fin och så gör man det till en rolig grej

.
Mäörkläggning är superviktigt nu när det börjar bli ljus redan mitt i natten. Prova på dagtid och gå in i hans sovrum och stäng dörren med släckt lampa och befintliga mörkläggning. Ser du handen framför dig är det för ljus, vi snackar massivt mörker här, Vi får lägga en filt i dörrspringan in till vår sons rum oxå eftersom den är så pass bred så det sipprar in ljus där.
Hur mkt tänker du att han behöver sova på dagtid om han har 12 tim natt? Är man nästan 3 år så kanske det är så att man börjar välja att inte vilka sova (här har dom slutat vid 2.5 år bägge äldre barnen...). Se vilan som en förutsättning istället kanske, somnar han så somnar han - istället för att det ska bli cirkus av det. Trotsisar behöver ju övertydliga besked tänker jag, inte en vuxen som far in och ut och som snurrar runt dem med olika budskap... 20 el 45 min vila, kanske med CD-saga el liknande passar honom bättre (?).
Ang bajset tänker jag, att tja, så är det. Gör ingen grej av det bara , gå in och byt med så lite störning som möjligt, använd endast ledljuset och prata inte med honom. Ramsa dig sedan ut som om inget hade hänt.
Superbra tips av Tin ang hur man bygger om spjälisen

.Jag ska själv ta mig med dem eftersom jag anar att vi kan komma att hamna där framöver vi med. Precis som hon skriver så gäller det ju att visa att det inte är ngn idé/dom behöver inte anstränga sig för att klättra ur, för det kommer ändå inte gå

. Raka besked/svar på frågor.
Läs gärna mer i BB om trotsen, jag känner mig mkt lugnare själv när jag gjort det faktiskt

Brukar bli ngt varv då och då när jag känner att jag tappar greppet. Vår förtrotsare mår oxå MKT gott av daglig motion och utevistelse , minst 4-5 tim/dag blir det när vi är lediga och motsvarande på fsk.
Vet ej om du läst denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298
den är min personliga favorit här på forumet just nu.
Ha det gott!