Hjälp att styra upp schema till 3 månaders bebis!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
DaBejb

Hjälp att styra upp schema till 3 månaders bebis!

Inlägg av DaBejb »

Hej!
Jag har haft SHN-tänket i bakhuvudet sedan min lille kille var 2 månader. Nu är han 3 månader och en vecka gammal och jag tänkte börja med att styra upp hans sovande lite mer.

Han sover redan ganska bra på nätterna tycker jag - mellan 21.30 - 4, 5 på morgonen och sedan fram till 7.30.

Det jag önskar, är att han kunde gå och lägga sig lite tidigare så att jag och min sambo fick lite mer tid för oss själva. Men då vi provat att lägga honom tidigare - 20.00, så vaknar han vid 3 och sen redan klockan halv 6-6 på morgonen.

På dagarna är han vaken mellan 1-2 timmar innan han sover. Han sover alltid minst 1 timme eftersom jag läst att de inte är utvilade annars. Vaknar han innan dess, lägger jag honom på sidan och solfjädrar så somnar han om (oftast).

Skulle nån härinne vilja hjälpa mig att sätta ihop ett schema till honom som jag skulle kunna börja följa redan nu? Han är en väldigt matglad kille och äter hur mycket som helst över hela dagen. När han vaknar sista gången innan han ska sova natten, vid ca 19.30-20.00 tiden, matar jag honom med mellan 100ml-150. Sen får han ALLTID flaskan igen vid 21-tiden. Då äter han varierande beroende på hur mycket han fått i sig vid måltiden innan. Det bästa är när han får i sig 120ml. Då har det hänt att han sover hela 7 - 7,5 timmar i sträck. Men det är inte alltid jag kan truga i honom så mycket...

Min stora önskan är att han ska sova mellan kl 20.00 och fram till 7.00. Jag kan tänka mig att det inte kommer gå att genomföra förrän han är 4 månader och har börjat äta smakportioner. Men jag tror ändå att det underlättar om man har "tänket" innan det är dags?
:D
DaBejb - 2012.01.27
Anna09

Re: Hjälp att styra upp schema till 3 månaders bebis!

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :D

Då din fråga inte rör en kurning av en sömntrasslare tycker jag att din fråga hör bättre hemma på "Späda och små" - så jag skall se ifall jag kan flytta dig dit så får du toppenhjälp även där, det lovar jag. :wink: :thumbsup:

Lycka till!

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Dabejb och varmt välkommen till forumet! :D

Grattis till sonen :heart:

Kanonbra att du har SM-tänket i bakhuvudet, det är det första steget mot en fantastiskt bebistillvaro, säger jag, helt opartiskt. 8) :lol:

Ni verkar redan ha fâtt bra flyt pâ er tillvaro, sâ det ska nog inte bli nâgra problem att styra upp det lite till. Precis som du säger sâ är han nog inte mogen för en tolvtimmarsnatt än, det brukar krävas stadigare mat än amning/ersättning för det.

Det finns lite olika vägar fram till hela fina nätter och förutsägbara härliga dagar. Vissa trivs bättre med ett tydligt program att stödja sig mot, andra blir bara stressade. Sâ här kan alternativen se ut:

:arrow: Spika ett schema och ge det en vecka innan du utvärderar. Hâll tiderna sâ noga du kan (max en marginalkvart ât varje hâll) och stötta med verktyg om det behövs för att hâlla sovtiderna. Sâ här kan det se ut (se TorsMammas SM-översikt för massor med schemainspiration för de kommande mânaderna):

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Detta är alltsâ ett förslag, inget hindrar att du syr ihop ett eget. Om du vill sâ kan vi bolla ihop det ultimata schemat för just er familj.

:arrow: Standardmodellera lite fritt. Att sikta pâ 2-2 kan vara en bra början om man känner att ett schema känns mer som stress än stöd. Alltsâ 2 timmar vaken (med max en timmes matning enligt SM + 1 timmes vakentid) följt av 2 timmars sömn. Dâ brukar det bli 4 riktiga vakenpass (med mycket mat :P ) dagtid och vips sâ har man redan lagt flertalet av dygnets vakentimmar till dagen, mycket praktiskt. :wink:

:?: Hur sover killen? Vagn/säng? Rygg/Sida/Mage? Med larm oavsett svaren pâ dessa frâgor hoppas jag (finns att hyra/köpa pâ http://www.andningslarm.se, finns ofta att köpa begagnat i forumkategorin Barnasaker).

:?: Har du Barnaboken? Det är en skattkista som räcker länge. Allt som sägs här inne bygger ju pâ BB-filosofin, sâ att vara pâläst själv kan göra det enklare att förstâ oss som svarar när vi snöar in i vâr jargong. :roll: :lol: Ta gärna en titt inne bland Svar pâ vanliga frâgor där vi samlar favorittrâdar som kan hjälpa och inspirera.

:!: Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanel/Profil/Ändra signatur och lägga in lillkillens födelsedatum? Det blir sâ mycket lättare att hâlla reda pâ âldern pâ sâ vis för oss som svarar. Tack! :D

:heart:
DaBejb

Inlägg av DaBejb »

Tack snälla du!!!
DaBejb - 2012.01.27
DaBejb

Inlägg av DaBejb »

Hej!

Jag tackar så enormt mycket för ett väldigt snabbt och bra svar! Jag fick Barnaboken i present när lillkillen föddes och efterföljande har jag också köpt sova-hela-natten boken på rekommendation från min väninna som liksom jag nu gör, hade tänket genom hela första tiden. Hennes son sov hela nätter vid 4,5 mån!

Jag tror att jag ska börja med att prova 2-2. Det ligger närmst det jag gör nu nämligen. Ska man börja vakentiden med att mata eller ska man avsluta den med det?

Enzo som min son heter, sover på sidan. Första tiden sov han på ryggen, men det ser ut som om han sover bättre på sidan. Jag har testat att lägga honom på mage, men då bara bråkar och skriker han så jag alternerar sidorna istället.

Vad tycker du; ska jag öka hans sovtid med en halvtimme/timme i taget eller ska jag buffa honom att sova 9 timmar direkt? Han vaknar ju för att han är hungrig och inte för något annat.

Något som är lite svårt också, är att tvinga honom att vara uppe ibland. Några gånger orkar han bara en timme och en kvart innan man märker att han är trött. Håller man honom uppe mer än så, blir han övertrött och skrikig. Hur råder du mig där?

Och ja, jag ska genast ändra så att hans ålder står i min signatur :) Trodde att jag skulle lägga in min egen födelsedag... :oops:
DaBejb - 2012.01.27
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det var det där med jargongen... :oops: I farten sâ läste jag att du hade haft SM-tänket i bakhuvudet och nu ser jag att det var SHN-tänket. :lol: Sâ lât mig reda ut begreppen lite. :D

SHN - Sova Hela Natten
Alltsâ kuren som Anna utarbetat för smâ sömntrasslare frân och med 4 mânader (tanken är att barnet ska äta sâ pass rejält dagtid att det inte behöver äta nattetid). SHN-filosofin är grym, sâ kanonbra att du redan fâtt in det "tänket". :thumbsup: Har du inte redan läst, sâ râder jag dig särskilt att begrunda kapitlet Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Det kommer du lângt pâ. :wink:

SM - Standardmodellen
Ett sätt att sköta barnet frân födseln sâ att man aldrig behöver kura. :P Standardmodellen finns mycket väl beskriven i Barnaboken (se s 117 för en snabb repetition och läs hela vägen fram till s 121 där Anna diskuterar fri amning, 4-timmarsmetoden och SM).

Och sâ har vi det utmärkta SM-kompendiet här pâ forumet.
DaBejb skrev:Ska man börja vakentiden med att mata eller ska man avsluta den med det?
Läs som beskrivet ovan sâ hittar du alla svar. :D
DaBejb skrev:Jag har testat att lägga honom på mage, men då bara bråkar och skriker han så jag alternerar sidorna istället.
Ibland tar det ett tag för barnet att känna hur skönt man ligger pâ magen. Har han sovit pâ rygg/sida sedan födseln har han ju "lärt" sig att det är sâ man ligger. Det gâr alldeles utmärkt att "lära om" (ge det minst tre dagar), särskilt som verktygen (vagning, buffning, solfjäder) är enklare om barnet ligger pâ mage. Magläge är sömnfrämjande, det är lättare för de smâ att somna (och somna om) pâ mage, samt att det brukar skarvas bra mycket mindre. I vilket fall, glöm inte larmet!
DaBejb skrev:Vad tycker du; ska jag öka hans sovtid med en halvtimme/timme i taget eller ska jag buffa honom att sova 9 timmar direkt? Han vaknar ju för att han är hungrig och inte för något annat.
Pâ nätterna gör alla lite olika. Vissa spikar en tid för nattmâl och verktygar (vagnar/buffar...) ev uppvak innan mattiden. Andra, som jag, är alldeles för lata för att ens tänka tanken att ställa en väckare att ringa mitt i natten och matar vid uppvak (riktiga uppvak, lite gnöl i sömnen behöver inte betyda att det är matdags. Som SHN-kuren uttrycker det: LYSSNA pâ barnet!). Jag har istället valt att lägga allt krut pâ dagarna, nätterna har fallit pâ plats av sig själva. Det har funkat alldeles utmärkt, men hade jag märkt att nätterna var pâ väg ât fel hâll (fler och fler uppvak) sâ skulle jag nog ha tagit till en lite mer uppstyrd variant. Fundera pâ vad som passar dig och kör pâ det.
DaBejb skrev:Några gånger orkar han bara en timme och en kvart innan man märker att han är trött. Håller man honom uppe mer än så, blir han övertrött och skrikig. Hur råder du mig där?
Jag gissar att han är tröttast pâ det första vakenpasset och att han hâller i gâng mer under eftermiddagen? Du känner honom bäst, du kan ha t ex 1h30 vaken pâ morgonen (vâr Lillebror klarade bara 1h20 fram tills han var tre mânader).
I vilket fall tror jag att du ganska snart kommer att känna att 2-2 inte passar riktigt. Sömnbehovet minskar ju allt eftersom (och lägger man sovandet till natten blir det inte sâ jättemycket kvar till dagen :wink: ) och mânga smâ bebisar mâr bra av ett schema av typen 12 + 45 + 2 + 45/20. Jargong igen :shock: :oops:
Alltsâ,
:arrow: 12timmarsnatt (med nattmâl ett tag till),
:arrow: 45 min fm-lur,
:arrow: 2 timmars eftermiddagslur (den kan hänga med fram till treârsâldern sâ det är kanon att ha den pâ plats frân start)
:arrow: samt en liten sen em-lur pâ trekvart eller tjugo minuter. Den sista luren brukar vara den som knölar mest, sâ det är verkligen suveränt att ha lângluren pâ eftermiddagen sâ att man inte riskerar total kris om sista luren krânglar.

Din kille är redan ganska stor, jag skulle nog lägga en liten röst pâ ett schema. Du har ju alltid marginalkvartar att ta till om du tycker att det känns alltför stramt. Inte att förglömma att det finns mängder av mammor som vittnar av hur enkelt allt blir när man väl fâtt in schemat. :wink:
DaBejb skrev:Och ja, jag ska genast ändra så att hans ålder står i min signatur :) Trodde att jag skulle lägga in min egen födelsedag... :oops:
:lol: Tack!

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen säger jag med! :D

Finns inte mycket att tillägga till Sarisparis :heart: supersvar. :D Vill bara lägga min röst på schema jag med. 2-2 riskerar att resultera i för mkt sömn på dagen och för lite på natten. Småfolk i lillemans ålder brukar behöva mer sammahängande sömn. :D

Jag vill också tillägga att jag är en av de där stramisarna Saris nämnde som använde väckarklocka till nattmålen.... :P :mrgreen: Jag försökte vara mer slapp, tro mig, men om lillan fick bestämma tid för nattmålet själv så tenderade det att antingen bli för tidigt (så att hon inte orkade fram till morgonen sen) eller för sent (så att hon inte var hungrig till frukost).
Så testa dig fram och se vad som passar just ER! :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
DaBejb

Inlägg av DaBejb »

Hej!
Jag ska göra som du råder och köra på scehmat en vecka med start idag.
Han ville ändå inte sova mer när klockan var runt 7 snåret.

Det jag redan nu kan se kommer bli ett problem, är tiden från 16.15-19.00. Han har aldrig varit vaken så länge i sträck utan att bli övertrött och jätte jätte skrikig. Kan jag lägga in en liten powernap där nånstans tro?

Kan man göra något för att ersättningen ska bli mer mättande? I natt vaknade han efter 6 timmar och även om både han och jag försökte somna om, så gick det inte för han var helt sjukt hungrig. Han åt 200 ml!!! För någon vecka sen åt han bara 80 ml på natten.

Tack för supercoaching!!!! Jag är peppad och längtar efter att zzzzz :)
DaBejb - 2012.01.27
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen! :D
DaBejb skrev:Det jag redan nu kan se kommer bli ett problem, är tiden från 16.15-19.00. Han har aldrig varit vaken så länge i sträck utan att bli övertrött och jätte jätte skrikig. Kan jag lägga in en liten powernap där nånstans tro?
Det kommer att ta en stund (minst tre dagar) innan han vant sig vid att vara vaken längre stunder. Det går alldeles utmärkt att lägga in en liten powernap på 5 eller 20 minuter mitt i vakenpasset, för att undvika övertrötthet :D
DaBejb skrev:Kan man göra något för att ersättningen ska bli mer mättande? I natt vaknade han efter 6 timmar och även om både han och jag försökte somna om, så gick det inte för han var helt sjukt hungrig. Han åt 200 ml!!! För någon vecka sen åt han bara 80 ml på natten.
Många småttingar blir jättehungriga runt 3 månaders ålder. Jag började ge lite fruktpuré då och det togs emot med glädje :) Det går även att blanda steg 1-ersättningen med lite steg 2 (dvs. blanda exempelvis 75% NAN1 med 25% NAN2). Sedan i höstas är NAN2 och BabySemp2 från sex månader istället för fyra månader, men det är inte särskilt mycket som ändrats. Snarare har rekommendationerna kring amning ändrats (igen :wink: ).

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"