Det var det där med jargongen...

I farten sâ läste jag att du hade haft SM-tänket i bakhuvudet och nu ser jag att det var SHN-tänket.

Sâ lât mig reda ut begreppen lite.
SHN - Sova Hela Natten
Alltsâ kuren som Anna utarbetat för smâ sömntrasslare frân och med 4 mânader (tanken är att barnet ska äta sâ pass rejält dagtid att det inte behöver äta nattetid). SHN-filosofin är grym, sâ kanonbra att du redan fâtt in det "tänket". :thumbsup: Har du inte redan läst, sâ râder jag dig särskilt att begrunda kapitlet Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Det kommer du lângt pâ.
SM - Standardmodellen
Ett sätt att sköta barnet frân födseln sâ att man aldrig behöver kura.

Standardmodellen finns mycket väl beskriven i Barnaboken (se s 117 för en snabb repetition och läs hela vägen fram till s 121 där Anna diskuterar fri amning, 4-timmarsmetoden och SM).
Och sâ har vi det utmärkta
SM-kompendiet här pâ forumet.
DaBejb skrev:Ska man börja vakentiden med att mata eller ska man avsluta den med det?
Läs som beskrivet ovan sâ hittar du alla svar.
DaBejb skrev:Jag har testat att lägga honom på mage, men då bara bråkar och skriker han så jag alternerar sidorna istället.
Ibland tar det ett tag för barnet att känna hur skönt man ligger pâ magen. Har han sovit pâ rygg/sida sedan födseln har han ju "lärt" sig att det är sâ man ligger. Det gâr alldeles utmärkt att "lära om" (ge det minst tre dagar), särskilt som verktygen (vagning, buffning, solfjäder) är enklare om barnet ligger pâ mage. Magläge är sömnfrämjande, det är lättare för de smâ att somna (och somna om) pâ mage, samt att det brukar skarvas bra mycket mindre. I vilket fall, glöm inte larmet!
DaBejb skrev:Vad tycker du; ska jag öka hans sovtid med en halvtimme/timme i taget eller ska jag buffa honom att sova 9 timmar direkt? Han vaknar ju för att han är hungrig och inte för något annat.
Pâ nätterna gör alla lite olika. Vissa spikar en tid för nattmâl och verktygar (vagnar/buffar...) ev uppvak innan mattiden. Andra, som jag, är alldeles för lata för att ens tänka tanken att ställa en väckare att ringa mitt i natten och matar vid uppvak (riktiga uppvak, lite gnöl i sömnen behöver inte betyda att det är matdags. Som SHN-kuren uttrycker det: LYSSNA pâ barnet!). Jag har istället valt att lägga allt krut pâ dagarna, nätterna har fallit pâ plats av sig själva. Det har funkat alldeles utmärkt, men hade jag märkt att nätterna var pâ väg ât fel hâll (fler och fler uppvak) sâ skulle jag nog ha tagit till en lite mer uppstyrd variant. Fundera pâ vad som passar dig och kör pâ det.
DaBejb skrev:Några gånger orkar han bara en timme och en kvart innan man märker att han är trött. Håller man honom uppe mer än så, blir han övertrött och skrikig. Hur råder du mig där?
Jag gissar att han är tröttast pâ det första vakenpasset och att han hâller i gâng mer under eftermiddagen? Du känner honom bäst, du kan ha t ex 1h30 vaken pâ morgonen (vâr Lillebror klarade bara 1h20 fram tills han var tre mânader).
I vilket fall tror jag att du ganska snart kommer att känna att 2-2 inte passar riktigt. Sömnbehovet minskar ju allt eftersom (och lägger man sovandet till natten blir det inte sâ jättemycket kvar till dagen

) och mânga smâ bebisar mâr bra av ett schema av typen 12 + 45 + 2 + 45/20. Jargong igen
Alltsâ,

12timmarsnatt (med nattmâl ett tag till),

45 min fm-lur,

2 timmars eftermiddagslur (den kan hänga med fram till treârsâldern sâ det är kanon att ha den pâ plats frân start)

samt en liten sen em-lur pâ trekvart eller tjugo minuter. Den sista luren brukar vara den som knölar mest, sâ det är verkligen suveränt att ha lângluren pâ eftermiddagen sâ att man inte riskerar total kris om sista luren krânglar.
Din kille är redan ganska stor, jag skulle nog lägga en liten röst pâ ett schema. Du har ju alltid marginalkvartar att ta till om du tycker att det känns alltför stramt. Inte att förglömma att det finns mängder av mammor som vittnar av hur enkelt allt blir när man väl fâtt in schemat.
DaBejb skrev:Och ja, jag ska genast ändra så att hans ålder står i min signatur

Trodde att jag skulle lägga in min egen födelsedag...

Tack!