Problem med att sova i vagnen

Skriv svar
Majken82

Problem med att sova i vagnen

Inlägg av Majken82 »

Hej på er! :D

Min älskade dotter sover hela nätter sedan två månader tillbaka. Jag är överlycklig och känner mig som en ny människa. :thumbsup:

Vi har dock problem när dottern ska sova i vagn eller på andra ställen som inte är hennes egen säng. Vi tycker att vi sköter det enligt metodens regler, vi ramsar henne och eventuellt lägger till rätta om det behövs. Detta funkar dock inte, hon gallskriker. Snälla, jag behöver era tips! Grannarna undrar nog vad tusan vi sysslar med när ungen vrålar i högan sky.. :oops:
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Majken82

Re: Problem med att sova i vagnen

Inlägg av Majken82 »

Kom på att jag kanske måste förtydliga mig.. :)

När dottern ska somna i vagn så skriker hon i en halvtimme eller mer. Ramsan biter inte. Till slut somnar hon men vaknar ändå för tidigt.

Vi kurade henne i vagnen inomhus i hennes rum, efter uppföljningsveckan flyttade vi henne till sängen. Endast första natten behövde vi vagna henne och sedan dess har vi varken vagnat eller buffat henne. Vi använder endast ramsan som hon oftast svarar bra på, förutom i vagnen då. Jag läste att vagning/buffning endast ska användas första natten, sen ska ramsan ta över helt. Men om ramsan inte biter vissa gånger, ska man då återgå till buffa eller vagna? Jag är lite rädd att hamna i "buffningsträsket" och hittills har vi ju inte behövt buffa så jag vet inte riktigt hur jag ska göra när hon inte följer ramsan.
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej, kära du.
Vad underbart med hela nätter för er alla, vilken gåva till liten. :lol: =D>

:?: Liten krånglar i vagnen säger du, sover liten sina lurar normalt i säng hemma?
:?: Lägger ni liten på mage i vagnen?

Jag skulle kunna tänka mig att det rör sig om hälften för trång vagn och hälften attityd. ;) Precis som du säger börjar man plötsligt oroa sig för grannarna, och då känner liten din oro. Oj, oj mamma är konstig, nu är det fara och färde. Sova kan jag dårakt inte göra då.

:?: Kan ni inte fixa en resesäng och låta liten sova inne även när ni är på hembesök hos kompisar?

Min lilla gillade inte sova i vagn heller när hon växte på sig, det fanns helt enkelt in tillräckligt med plats för en sprattlig liten magsovare som försöker komma till ro. Då vill man ju gosa runt lite. Så jag beslöt att lurar inne i resesäng, med vanliga kudden och snutten eller vad man nu har fick bli vår melodi, stor succé. Att sova i någon anna säng funkade inte lika bra, det luktar väl annorlunda eller nåt, utan hon ville ha sin egen resesäng. Hon älskar sin resesäng än idag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Majken82

Inlägg av Majken82 »

Ja det är helt underbart att få sova! \:D/ Jag känner verkligen att jag har fått handfasta råd av er snälla människor som har svarat på mina frågor. All eloge till er! :heart:

Normalt sover hon sina lurar hemma i sängen, om vi inte är ute och promenerar när det är sovdags. Ofta vaknar hon för tidigt i vagnen även om jag är ute och går. Tidigare sov hon som en stock när vagnen rullade.

Vi har kurat dottern på rygg och det har funkat jättebra. Hon sover också på rygg i vagnen.

Jag ska helt klart testa resesäng när vi är bortbjudna. Tack för tipset! :) Men min önskan är ju att dottern kan sova utomhus i vagnen i det härliga vårvädret. Är det kanske bara att inse att hon inte tycker om att sova just i vagnen eller kan jag komma till rätta med det på något sätt?

Sen undrar jag också när ramsan inte tar, ska man då vagna eller buffa eller var detta endast till under första natten på kuren?
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen :),
Det går ju givetvis att minikura i vagn, det tar väl en vecka med konsekventa besked, ja ni gamla kurser vet ju drillen. Då gör ni det hemma, med attityden i topp och utom hörhåll för grannarna om det får attityden att svaja. ;)

Jag måste erkänna att jag orkade aldrig det, :oops:, utan jag lät liten sova i sin älskade spjälsäng eller i resesäng. Men det går ju självklart.

Är man hemma kan man ju ställa resesängen på altanen också om man vill låta liten sova ute. :) Jag öppnar fönstret istället. Vi är ute så mycket ändå så frisk luft råder det ingen brist på.

Och när ramsan inte tar, brukar det betyda att liten är arg, då funkar bara husdjur eller musik eller dylikt. Bluffa/vagna när det är ledset för att lugna, men är man arg blir man bara argare.

Kram Tin :heart:

Majken82

Inlägg av Majken82 »

Får se om jag orkar kura om i vagnen längre fram, det blir inte just nu i alla fall. Det viktigaste är ju ändå att den lilla sover bra i sin säng. :sleep: Men nu vet jag hur jag ska göra om det blir aktuellt.

Tack till alla vänliga människor här inne! :heart:
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Toppen. :thumbsup: Och välkommen åter om det behövs.

kram Tin :heart:

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"