Det som funkat för oss för att lugna henne är att lägga henne i vagnen och vagnat till sömns i 5-20 min. Det är en orolig sömn. Vissa gånger fortsätter vi utan skrik efter luren, andra gånger fortsätter kvällstrasslet tyvärr men jag lyckas få i mer mat och vi kan ta natten vid kl 22-23. Napp har införts vid insomningen ibland, då det har varit så tydligt att hon börjat skrika när mjölken har runnit till. Mätt men trött. Kvällarna fungerar väl men de känns inte bra. Jag har ingen ledning över situationen och jag slits mellan att försöka mata och få henne att sova. Även jag börjar bli övertrött på kvällarna...
Dessa övertröttstendenser hos henne har jag även kunnat se dagtid de senaste dagarna. Därför har jag kortat ner umgänget emellan matomgångarna så att hon ska vara pigg till påfyllningen. Resultatet är att hon är vaken runt lite drygt en timme. Maten har då inte längre funkat som knock-out slurk längre, men det är ju ändå dags att ta bort den. Nu när hon ska läggas vaken, hur pass mycket ska såna små skrutt hjälpas till sömns, dvs vagnas/buffas?
Jag har läst några olika trådar här om kvällstrassel och noterat rådet om att lägga tidigare. Det jag inte förstått gällande det, är om det innebär att lägga tidigare vid samtliga mål (som jag börjat göra) eller om det innebär att lägga tidigare för natten?
Och så några ord om våra nätter. När hon somnar vid 22-23 så vaknar hon och äter vid kl 1-2. Nattmålet tar ca 1 timme, då hon tar rätt lång tid på sig att somna om (napp eller suga på mitt finger även där). Sen kommer nästa nattmål vid 4-5 och morgon försöker jag få till vid 7-8, då hon brukar vakna.
Vilka kloka ord kan ni ge på vägen gällande kvällstrassel?
Hon sover på mage med andningslarm och jag helammar.
Ida