Kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tutan

Kvällstrassel

Inlägg av Tutan »

Mitt liv har berikats med en underbar liten tjej :heart: :heart: :heart: . Vi kör SM från start, så klart [-o< . Den tidigare erfarenheten känns trygg men olika individer ger olika problem. Problemet denna gången, och just nu stavas Kvällstrassel. Det som jag vid tidigare barn inte alls kände igen mig i gällande kvällstrasslet, beskrivs på pricken i Barnaboken med hur vi har det vid mål nr 4 för lillasyster. Vi har skött målen hyfsat problemfritt under dagen med mat, sömn och umgänge (som blir mer och mer för varje dag). När det är dags för bröst nr 2 framåt kvällen då smäller det till och det blir högljudda protester. Enligt mina anteckningar startade detta när hon var ca 10 dagar. Nu är hon drygt tre veckor.

Det som funkat för oss för att lugna henne är att lägga henne i vagnen och vagnat till sömns i 5-20 min. Det är en orolig sömn. Vissa gånger fortsätter vi utan skrik efter luren, andra gånger fortsätter kvällstrasslet tyvärr men jag lyckas få i mer mat och vi kan ta natten vid kl 22-23. Napp har införts vid insomningen ibland, då det har varit så tydligt att hon börjat skrika när mjölken har runnit till. Mätt men trött. Kvällarna fungerar väl men de känns inte bra. Jag har ingen ledning över situationen och jag slits mellan att försöka mata och få henne att sova. Även jag börjar bli övertrött på kvällarna... :-?

Dessa övertröttstendenser hos henne har jag även kunnat se dagtid de senaste dagarna. Därför har jag kortat ner umgänget emellan matomgångarna så att hon ska vara pigg till påfyllningen. Resultatet är att hon är vaken runt lite drygt en timme. Maten har då inte längre funkat som knock-out slurk längre, men det är ju ändå dags att ta bort den. Nu när hon ska läggas vaken, hur pass mycket ska såna små skrutt hjälpas till sömns, dvs vagnas/buffas? :?: Hon sover 2 eller 2,5 timme. :)

Jag har läst några olika trådar här om kvällstrassel och noterat rådet om att lägga tidigare. Det jag inte förstått gällande det, är om det innebär att lägga tidigare vid samtliga mål (som jag börjat göra) eller om det innebär att lägga tidigare för natten? :?: Att göra natt vid 19-20-tiden istället för ca kl 22 som vi har idag.

Och så några ord om våra nätter. När hon somnar vid 22-23 så vaknar hon och äter vid kl 1-2. Nattmålet tar ca 1 timme, då hon tar rätt lång tid på sig att somna om (napp eller suga på mitt finger även där). Sen kommer nästa nattmål vid 4-5 och morgon försöker jag få till vid 7-8, då hon brukar vakna.

Vilka kloka ord kan ni ge på vägen gällande kvällstrassel? :?:

Hon sover på mage med andningslarm och jag helammar.

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Kvällstrassel

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tutan och varmt välkommen in till Späda och Smâ :D

Grattis till prinsessan :heart: med det vackra namnet.

Vilken lycka att fâ anlända till en sâ väl förberedd mamma. :thumbsup: :wink:

Kvällstrassen är som du säger en klassiker, och det hjälps ju inte att ungefär alla är lika övertrötta där pâ kvällskvisten. :shock:
Tutan skrev:Det som funkat för oss för att lugna henne är att lägga henne i vagnen och vagnat till sömns i 5-20 min. Det är en orolig sömn. Vissa gånger fortsätter vi utan skrik efter luren, andra gånger fortsätter kvällstrasslet tyvärr men jag lyckas få i mer mat och vi kan ta natten vid kl 22-23.
Er plan lâter alldeles utmärkt, det gäller att fâ lillan sâ pass 'utsövd' att hon orkar äta ordentligt inför natten. Att ha natt vid 22-23 för en treveckors tycker jag lâter helt ok. Om du orkar läsa, sâ har du vâr kvällstidsutveckling i min trâd om vâr Lillebror. Vi hade ocksâ natt vid ca 22 vid ca 3 veckors âlder och sen vid ca 21 en vecka senare. :lol: Jag hade helt enkelt som mâl att lägga en sâ MÄTT bebis som möjligt sâ tidigt som möjligt. :thumbsup: Jag tror att kvällstrasslet helt enkelt (nâja :roll: ) är övertrötthet, sâ det tjänar ju inget till att pressa pâ vakentid och hoppas pâ att bebisen ska bli pâ lite bättre humör sâ att man kan fâ till lite juste umgänge. Nej, jag satsade eventuellt pâ en liten lur, bara för att kunna mata ordentligt senare, eller helt enkelt mata pâ, mata pâ.
Tutan skrev:Dessa övertröttstendenser hos henne har jag även kunnat se dagtid de senaste dagarna. Därför har jag kortat ner umgänget emellan matomgångarna så att hon ska vara pigg till påfyllningen. Resultatet är att hon är vaken runt lite drygt en timme. Maten har då inte längre funkat som knock-out slurk längre, men det är ju ändå dags att ta bort den. Nu när hon ska läggas vaken, hur pass mycket ska såna små skrutt hjälpas till sömns, dvs vagnas/buffas? :?: Hon sover 2 eller 2,5 timme. :)
Jättebra att hon sover sâ lânga pass. :thumbsup: Lite drygt en timme, är det vad som blir pâ alla dagens pass? Det lâter som lite lite vakentimmar om hela dagen ser ut sâ. :-k Det skulle inte förvâna mig om morgonpasset blir sâ kort, men försök hâlla lite längre resten av dagen. Säger jag som hade en liten Tröttis som vägrade allt över en timme och tjugo minuter fram tills han var tre mânader. :lol: Skämt âsido, ha som mâl att förlägga vakentiden till dagen (pressa lite lite när du känner att du kan) men se upp för övertröttheten som är en bov av rang. Glöm inte heller att du har en mycket liten tös, det tar lite tid att lära känna varandra och att kunna läsa av det lilla livet ocksâ. Bara det att du har SM-tänket i bakhuvudet är suveränt, allt kommer att falla pâ plats med tiden.
Din frâga om hur mycket hon ska hjälpas till sömn är svâr att ge ett koncist svar pâ. :D Det beror ju pâ hur hon lâter vid läggning. Har du läst Nancys fina trâd En SM-resa? Jag gillar hennes idé om att bestämma sig för en "rutingrej" och sen köra pâ det. Jag har aldrig vagnat sâ hos oss har det varit tillrättaliggande och kort solfjäder vid varje läggning frân start och det blev en "reflex" för vâr Lillebror.

Era nätter lâter lugna och fina. :heart:

Det ska bli roligt att följa er resa.

:heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Sarisparis för svaret! :D Jag har varit in och nosat i din tråd men hoppas kunna ta mig tid att läsa mer, även i Nancys tråd som du rekommenderade. När tyckte du att ert kvällstrassel med Lillebror gav sig?
Sarisparis skrev:Lite drygt en timme, är det vad som blir pâ alla dagens pass? Det lâter som lite lite vakentimmar om hela dagen ser ut sâ. :-k Det skulle inte förvâna mig om morgonpasset blir sâ kort, men försök hâlla lite längre resten av dagen.
Nej, det är lite olika. På eftermiddagen kan det bli längre, 1,5 timme ungefär. Jag kämpar på med att hålla henne vaken, både under och efter matpassen. En Tröttis här också tycks det som :sleep: .

Jag fortsätter och återkommer med rapport!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tutan skrev:När tyckte du att ert kvällstrassel med Lillebror gav sig?
Vid tvâ mânader vill jag minnas att Lillebror la sig för natten vid âtta, vilket gjorde att kvällstrasslet försvann. Hos oss var det alltid tidigare läggning som minskade kvällstrasslet, mitt problem var att "vâga" lägga för natten även om jag inte var helt nöjd med matintaget. Men nu i efterhand tror jag att jag gjorde rätt (för oss) som hellre lade tidigare och "riskerade" ett extra nattmâl (vilket det sällan blev) än att insistera pâ ätandet och härja med en redan (över)trött bebis. De första tvâ mânaderna är ofta lite svajiga, det betyder inte att det alltid kommer att vara sâ. Tâlamod, noll prestige/prestationstänk och SM i bakhuvudet tror jag är det bästa sättet att hitta sin och bebisens rytm och lägga en bra grund för mat och sovvanor.
Tutan skrev:Jag fortsätter och återkommer med rapport!
Det ser vi fram emot! :thumbsup:

Tutan

Inlägg av Tutan »

Sarisparis skrev:Hos oss var det alltid tidigare läggning som minskade kvällstrasslet, mitt problem var att "vâga" lägga för natten även om jag inte var helt nöjd med matintaget. Men nu i efterhand tror jag att jag gjorde rätt (för oss) som hellre lade tidigare och "riskerade" ett extra nattmâl (vilket det sällan blev) än att insistera pâ ätandet och härja med en redan (över)trött bebis.
Det är precis så jag känner! Vill få i så mycket mat som går inför natten men där möter jag stora protester efter badet. Just ikväll blev luren efter mål nr 3 bara en timme vilket har resulterat i en tidigare läggning, redan vid 19.30. Vi får se om damen har tagit natten eller om hon vaknar innan det tidiga nattmålet vid 22.

Annars har vi börjat få in lite rutiner i vårat kvällstrassel. Jag lägger henne direkt jag märker att hon protesterar. Får vagna henne så hon sover i ca 20 min innan vi fortsätter. Det känns skönt veta på ett ungefär vad vi håller på med, även om det tar på krafterna.

Igår kväll var faktiskt protesterna aningen mindre och hon var så pass lugn att hon kunde komma till ro vid bröstet och fick miniluren där - vilket var helt ok för mig. :D

Vakentiden har jag kunnat förlänga så nu ligger vi på 1,5-2 tim.

Tetz

Inlägg av Tetz »

Stort grattis till nya bebisen! :D :heart:
Tutan skrev:Annars har vi börjat få in lite rutiner i vårat kvällstrassel. Jag lägger henne direkt jag märker att hon protesterar. Får vagna henne så hon sover i ca 20 min innan vi fortsätter. Det känns skönt veta på ett ungefär vad vi håller på med, även om det tar på krafterna.
Mina både töser har varit riktiga kvällstrasslare :? Den andra omgången kände jag precis som du gör nu, dvs. att du har hygglig koll trots att det är jobbigt. Det gäller att verkligen komma ihåg att det kommer att gå över även om det är tufft.
Tutan skrev:Vakentiden har jag kunnat förlänga så nu ligger vi på 1,5-2 tim.
Tänk bara på att inte pressa vakentiden för hårt eftersom det kan trassla till kvällarna ännu mer. Det kan även vara bra att tänka på att vakentiden per dygn kan variera från dag till dag nu när hon är så liten, så lev i nuet :wink: :lol:

Håller med Sarisparis - Det ska bli kul att följa er! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Tetz! :D

Ja, när det är lite struligt så tänker jag verkligen på att inget är för evigt, typ om jag vagnar lite för mycket kanske eller om jag knockout-slurkar ibland. Det finns tid att backa och få till rutinerna :wink: . Målsättningen är en SS vid sex månaders ålder. För mellanbrorsan var det målet också men en svininfluensa kom emellan så det blev en SS vid sju månader för honom. Det gick bra det också! :thumbsup:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kloka tankar, Tutan! =D> :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tutan

Inlägg av Tutan »

Rapport kommer här! :D
Det tycks som att det värsta kvällstrasslet har försvunnit. :D :D :D Flera kvällar har hon varit hyfsat lugn vid bröstet och jag har kunnat mata på. Antingen har hon sagt godnatt redan vid 20 eller så har klockan blivit 21 eller 22. Lite olika hur mycket vakentid och sovtid det blivit under dagen.

Kvällstrasslet har dock bytts mot 45 min-skarvstrassel vid alla lurar... :( Det är ju inte bara tröttsamt för alla parter under kvällen som kvällstrasslet, utan skarvarna förstör ju rytmen för hela dagen. ”Förstör” är hårt ord men det är lite så det känns... Jag minns tydligt hur mellanbror skarvade länge och hur vi kämpade med det. Jag har plockat upp hans SM-tråd för att läsa på vad jag fick för råd då och hur jag agerade. Jag tror att det startade vid den här åldern ungefär för honom också (5-6 veckor).

Jag väckte en liten orosvarg inom mig att hon inte skulle få tillräckligt med mat, och att det är därför hon vaknar vid skarvarna. I förra vecka ändrade jag kosten en del för att försöka komma i kläderna igen. Ingen svältkur utan jag bara skippade sötsakerna och de extra mackorna. 1,5 kg minskade jag, vilket jag inte var beredd på. Jag blev lite rädd att det skulle kunna påverkat tillgången på bröstmjölk, vilket jag läst att det kan. Nu har min vikt stått stilla i några dagar vilket är bra.

Vilka tankar har ni om skarvarna? :?:

Vagningen har därmed blivit ett väl använt redskap här hemma, både för att göra sömntung så hon kan få lära sig att somna själv och för att komma över skarvarna. Ibland när jag märker att jag inte kommer nån vart med vagningen över skarven (främst vid sista sovpasset) så tar jag upp henne och vi börjar om med ett nytt mål.

Nattmålen är två ännu. Nästa helg tänkte jag avsätta till att få ner det till ett nattmål.

Hon växer så det knakar i kläderna och ger oss fina leenden varje dag! :D :heart:

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Skarvar beror nästan alltid på att mer mat behövs. Ni kan mycket väl vara mitt uppe i 4-veckorsökningen (den kan komma sent) och då kan det vara jättebra att "efterjaga" med flaska efter varje mål för att försäkra sig om att liten är helt proppis. :P Antar att du fick samma råd med mellanbrorsans skarvar....?

Och fet och söt mat kan ju hjälpa mjölkproduktionen på traven, så "bantning" kanske inte är att rekommendera......men att dra ner på vitt socker är ju alltid bra iofs.

Kom också ihåg att din skrutt fortfarande är pytte!! Det brukar alltid vara mer eller mindre svajigt med såna här små.....

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Irmasmamma skrev:Skarvar beror nästan alltid på att mer mat behövs.
Tack Irmasmamma för ditt snabba och goda svar! Visst verkar lilltjejen behöva mer mat. Insomningsfrågor och sovskarvar... Vi har väl halkat ner i ett vagningsträsk också på kuppen. Senaste dygnen har jag fokuserat på att öka mjölkproduktionen vilket jag tycker mig känna av ett litet positivt resultat av. Jag har pumpat ur lite på förmiddagen. Igår kväll tog hon flaskan för första gången och drack ca 40 ml. :D Samma sak ikväll. Det är bra - då vet jag att hon tar flaska iaf. Nästa steg är att få henne att äta ersättning, så jag har det att luta mig tillbaka på som komplement.

Skarvarna har dock fortsatt och jag har tagit upp henne för att mata på mer. Är det rätt tänkt? :?: SM-rytmen är därmed i rejäl gungning med sovpass på bara ungefär en timme. Endast ett långpass på 2,5 timme idag (då jag ammade henne i skarven och kunde lägga henne igen direkt). Jag längtar efter att kunna ha ett schema att arbeta mot, fast det skulle ju inte gå så bra idag med alla skarvar. Jag längtar efter att kunna ha tillräckligt med Attityd för att kunna backa med vagningen. Så som det är idag tar på krafterna, både i kropp och knopp.

Nu ropar kudden på mig! :sleep:

Ida
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vad härligt att ni får till flaskmatningen också. För att komma igång med ersättningen kan du blanda bröstmjölk och ersättning, så smakar det mer som hon är van vid. En mätt mage är en förutsättning för en nöjd och glad bebis som sover gott, så ni är på rätt väg! :D Jag tror att Attityden hos dig kommer komma på köpet när du vet att hon är riktigt mätt. Då vet du att du har gjort allt du kan för henne och då är det lättare att lämna över sovandet till henne.

Jag skulle inte tagit upp och matat mer i skarvarna. För då förstörs aptiten till nästa mål och så är det lätt att hamna i en tråkig spiral med för lite mat och för lite sömn.

Tutan

Inlägg av Tutan »

En snabb rapport! :D

Matfabrikens ökade produktion (min bröstmjölk :wink: ) ger positivt resultat. Jag tycker att hon somnar om bättre i skarvarna och den utpumpade bröstmjölken från förmiddagen som hon fått på kvällen har gett två sextimmarsnätter på raken. \:D/ \:D/ \:D/ Blir det en tredje i natt kanske?

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tjohooooo!! \:D/ :-({|=

Härligt jobbat!! =D>

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Här går SM-vardagen framåt.

:D 8 av de 9 senaste nätterna har bara inneburit ett nattmål som infaller mellan 3.30-4.30. Jag har börjat ställa klockan på 4 för att det inte ska bli för sent på tidiga morgonen.

:D Hon börjar närma sig två månader med stora steg och ett schema måste jag upprätta snart. Härligt!

:) Skarvarna finns där men det händer att hon sover över dom, speciellt långluren på mitt på dagen. Jag har börjat införa "TorpSara-vagningen". Funkar helt ok. Hon har somnat om flera gånger och det bästa är att jag inte blir stående och mysvagnar.

:) Hon är en tröttis fortfarande tycker jag. Så mycket social delaktighet hinns tyvärr inte med under målen men fem minuter är ju bättre än ingenting :wink: . Hon är vaken ca 1,5 timme förutom morgonmålet som bara ger 1 vakentimme.

Kvällsrutinerna tycker jag inte riktigt har infunnit sig, inte som jag är nöjd med iaf. Eftersom hon ofta skarvar på sista luren, ca kl 16-18, så är hon inte så pigg när hon ska äta igen sen. Den extra luren på kvällen har vi därför behållit, även om den numera inte beror på skrikig övertrötthet. Sista maten får hon vid 21.30 och somnar ca 22-22.30.

:) Boken "Att flaskmata" finns reserverad till mig på biblan. Jag känner mer och mer att brösten inte är tillräckliga. Jag pumpar ut ca 100 ml efter morgonmålet som jag sen blandar ut med ersättning till de andra målen efter att hon först fått brösten. Men efter att jag har läst på så lutar det åt en successiv övergång till ersättning.

:| Hon kan bli kinkig vid bröstet när det är dags för "efterrätt". Jag har tyvärr inte lyckats förstå om det är för att det inte kommer nåt (blivit van vid flaskan), hon är mätt eller om hon är trött. Hon suger några tag, släpper och fäktar med armen. Hmmm... :-?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"