Grinig fem-mânaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sourisrose

Grinig fem-mânaders bebis

Inlägg av sourisrose »

Hej, min son, fem mânader, har alltid varit en otroligt lungn bebis. Sedan en eller tvâ veckor är han nästan konstant otâlig, arg och grinig. Undrar om det redan kan vara tänderna ? Eller är han frustrerad eftersom han just har lärt sig att rulla runt pâ mage och samtidigt inte orkar att liga pâ mage särskilt länge ? Trâkigt har han nog inte (han har tvâ väldigt livliga bröder). Är det nâgon som har varit med om liknande beteende ? Jag skulle gärna vilja hjälpa honom ur dethär.
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
SaraMilana

Re: Grinig fem-mânaders bebis

Inlägg av SaraMilana »

Hej sourisrose och stort grattis till lillebror! :D :heart:

Det är svårt att säga på rak arm vad som är orsaken till gnälligheten. Hur äter och sover han? Min tjej är oftast nöjd och glad så länge jag sett till att hon har rätt förutsättningar, dvs utvilad och med en mätt mage.

Det är jättejobbigt att ligga på mage! Hela lilla kroppen får jobba och ta i och samtidigt är det neuroligskt superviktigt. Då är det ok att gnöla lite, jämför med en idrottare som låter när han tar i!

Hur har ni det med social delaktighet? Det kan hjälpa oss ur de allra gnöligaste stunderna när liten får känna att han/hon får vara med och är viktig.

Sist men inte minst vill jag tipsa om supertråden Utvecklingssamtal med herr Vällingsson!

:heart:
sourisrose

Inlägg av sourisrose »

Hej och tack för svar och för länken !!! Ytterst rolig läsning, som passar bra till perioden som min lille Eyvind befinner sig i just nu :lol: Angâende hans grinighet fick jag tyvärr svar nästa dag : 39° feber, och en öroninflammation som kan ha spökat i en vecka. Samt en kindtand pâ väg. Plus lite hunger, för Eyvind har nyss börjat pâ dagis och har väldigt svârt för nappflaskor - han hâller sig nästan hela dagen tills jag kommer hem ! Inte lätt att urskilja "normalt" gnäll som tillhör en utväcklingsperiod frân sjukdomsgnäll. Förmodligen är det en blandning av bâda - fâr se hur det gâr när antibiotikan har gjort sitt ! I alla fall, just nu ligger han och smâsjunger för sig själv :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej sourisrose och varmt välkommen till forumet :D

Vad trâkigt att din lille kille blivit sjuk, men dâ vet du ju vad den akuta gnälligheten berodde pâ.

:arrow: Ett litet tips när han kommit en bit pâ bättringsvägen: MAT :!: :P :!:

En femmânaders är sällan nöjd pâ bara amning/ersättning. Läs Mer mat ât smâfolket och begrunda. Och âterkom!

:heart:
sourisrose

Inlägg av sourisrose »

Hejsan och tack för tipset :thumbsup:
Jo, jag tror att du har rätt, han behöver nog mera mat. En utav hans bröder levde pâ min mjölk tills han var 6 mânader och mâdde bra av det, och jag tänkte köra med samma programm (man läser ju ofta att det ska vara bra för barnet), men varje barn är unikt sâ vi har nu infört lite gröt och puré, det gâr fint !
Annars är han fortfarande lite gnällig, men det är nog normal frustration över att han inte klarar av att rulla tillbaka pâ rygg när han blir trött. Jag lâter honom hâllas, men ibland sâ ligger han bara och gallskriker med ansiktet mot golvet - och dâ fâr man hjälpa till lite. Hans mellanbror (4 âr) har en teori om att vi borde byta matta : om han skriker sâ högt med fejset mot mattan är det säkert för att han inte gillar färgen ! :lol: :lol: :lol:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D
sourisrose skrev:Jag lâter honom hâllas, men ibland sâ ligger han bara och gallskriker med ansiktet mot golvet - och dâ fâr man hjälpa till lite. Hans mellanbror (4 âr) har en teori om att vi borde byta matta : om han skriker sâ högt med fejset mot mattan är det säkert för att han inte gillar färgen ! :lol: :lol: :lol:
Problemlösning som heter duga :!: :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"