kur på rygg och med napp????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jordgumman

kur på rygg och med napp????

Inlägg av jordgumman »

Hej alla,
Har läst mycket här den senaste tiden, nu vill jag själv ställa några frågor. Jag hör nog till kategorin "halvdan barnaboksmamma", jag tycker mycket av det Anna skriver är bra och vettigt, men allt passar inte mig. Men jag är glad över hennes (och er andras) konkreta tips till skillnad från BVC som alltid förklarar alla problem med att barnet antingen är "så litet" fortfarande eller att det är i en tillväxtfas. Särskilt när man har frågor om andra barnet så blir det väldigt tradigt...

Så här ligger det till. Jag vill inte ha min flicka på mage för att jag har vant henne vid att sova på rygg från början. Försökte för ett par veckor sedan med magläge i två kvällar, men hon fick fullständig panik. Till saken hör att hon är bra på att somna på rygg på nolltid och sover bra också. Varför då kur? Jo, för att hon vaknar vid 5-snåret och vill ha mat fortfarande (snart 5 månader gammal) och somnar i och för sig om efteråt, men det gör inte jag! Och eftersom storebror vaknar vid 6.30 ungefär, så skulle jag väldigt gärna vilja att hon sov lika länge.

Nu har jag hållt på en vecka och vagnat (läggning går mycket fort kl. 20) och hon klarar sig bra utan mat, men vaknar fortfarande vid 5-snåret. Somnar till efter vagnande, men endast korta stunder vilket innebär att jag är lika vaken från kl. 5 nu som förut. Jag har läst om vargtimmarna under Annas tips. Mina frågor är:

1. Kan det fungera med ryggläge och napp eller är det helt dömt att misslyckas? Det gör mig inget att vakna till en-två gånger per natt bara för att ge henne nappen.

2. Jag sover i samma rum som hon (hon är ju bara knappt fem månader) . Är det ett problem? Det talas mycket om att "gå ut" efter ramsan.

3. När är det dags att flytta tillbaka till spjälsängen?

4. Min flicka ammar bara än så länge. De senaste kvällarna har jag, efter att hon "ammat färdigt" gett henne lite ersättning i flaska som hon har tagit i varierande mängd. Är svaret på mitt vargtimmeproblem att börja ge henne mat på dagen eller gröt på kvällen?

Tacksam för hjälp!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Det är väl det som är meningen att man ska hitta det som passar en själv. Funkar det på annat sätt finns ju ingen anledning att ändra.

Jag tror att det funkar att göra på många olika sätt när det gäller att få barn att sova. Det handlar om att vi föräldrar ska ge barnen möjlighet att komma till ro och vara konsekventa i vårt handlande.
Däremot har jag ingenstans sett ett så genomtänkt "paket" för att få barn att sova gott, som SHN-kuren.

Det bästa tror jag är att ge hela kuren en ordentlig chans. Det är framför allt lättare att få konkret råd och stöd här om du inte gör en egen variant, eftersom vi inte vet hur du har tänkt i så fall.

Svar på dina frågor.

1. Varför då? Det finns dock en del här som har kurat på rygg och säger att det funkar. Men jag ångrar inte en sekund att jag vände min tjej på mage, just runt fem månader. Nappen är mer av ett störningsmoment än till hjälp. Så ta bort den. Och ju större hon blir desto mer stör den. Hon glömmer den på en natt, om du gör det.

2. Under KUREN är det bra att kunna gå ut och ramsa. Det handlar om ca en till två veckor, så det kanske finns någon liten vrå hon eller du kan bo under kuren.

3. Jag kurade i spjälsäng direkt. Hon var för stor för den vagnen vi hade då.

4. Kan vara så att mjölken är lite för tunn på kvällen för att räcka hela natten. Att börja med mat nu är inte fel och ersättning eller ersättning/välling ger längre mättnad.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"