45 min skarv

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LottaL

45 min skarv

Inlägg av LottaL »

Jag behöver lite hjälp av erfarna mammor här inne. Fick min andra son A den 21 mars 2012 och vi har kört SM från början. Det har funkat finfint och nätterna är bra och allt känns mycket lyckligt och harmoniskt. Somnar på kvällen vid 20-21. Får extra slurk ersättning (ammas i övrigt) vid 22 och sover sedan till 03 då han ammas och somnar om själv i sin säng och sover till mellan 06-07. På dagarna är det svårt med 45 min skarv. På fm misstänker jag att han är hungrig efter natten, trots idel matning vid första vaken passet och ibland ersättning efter amning för att fylla upp så tror jag att han inte är tillräckligt mätt för att sova längre. på em går det bättre och sover då mellan 1,5-2 timmar vid något pass. Vaknar han på em vid 45 min och jag försöker ge mer mat vill han oftast inte ha så han verkar inte vara hungrig. Sover på mage med larm i vagnen oftast eller på rygg vid promenad. Stor kille som föddes 14 dagar över tiden, väger idag 4710 g och har gått upp finfint. Mycket nöjd, pigg och glad.
Ska jag verktyga över skarven efter första sovpasset på fm (vagna)? Jag har gjort halvhjärtade försök då han ännu är så liten men hela sm schemat havererar om han bara sover 45 min pass halva dagen. Första sovpasset tror ajg han är för hungrig så då tänker jag att han får sova 45 min men nästa kanske jag skulle försöka? Storebror som ALDRIG mer än 45 min i sträck innan vi kurade... Tacksam för goda råd! :?
Lycklig mamma till A född 18 0kt 2009 kurad vid 6 månader och A född 21 mars 2012 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: 45 min skarv

Inlägg av SusanD »

Hej och stort grattis till den nya familjemedlemmen!

Fyra veckor gammal är han, en nykomling som inte alls har speciellt bra koll på hur livet i stort fungerar än. Bara att lära sig dricka bröstmjölk tar tid och sen ska han ju lära känna hela familjen också.

Skynda långsamt är mitt råd till dig. Något schema ska du inte alls oroa dig för än så länge, du ska STRÄVA efter 2 tim vaken och 2 tim sömn, men det handlar om att sträva och ingenting annat.

Många är de som fått sitt andra barn och så ger de sig den på att inte hamna i några träsk med dålig sömn som följd. Det ska minsann göras på rätt sätt denna gången. Och så glöms det bort att se det lilla barnet och det handlar mer om sömnpass och matpass och verktygande.

De första åtta veckorna är upp och ner, det infaller ökningsperioder där det vill ätas oftare, så ha SM för ögonen men följ det inte slaviskt, mer som en liten mall att luta sig emot.

Så mer mat, och så lite till och sen känner du om du kan vagna lite lätt över något uppvak men gör ingen stor sak av det. Huvudsaken är att magen är mätt, att han verkligen litar på att du kommer se till att han överlever.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LottaL

Inlägg av LottaL »

TAck för ditt kloka svar! Det är väl vanligt att man blir överambitiös med andra barnet. Jag ska tagga ner. Lille A sover som sagt bara 45 min i vagnen men tar jag honom i bärsjalen sover han på em längre ca 2 h. Mysigt och praktiskt när man har storebror att ta hand om. Jag blev nog bara lite orolig att han inte trivs i vagnen dagtid och undrar lite när man kan vara lite mer konsekvent. Avvaktar dock tills han är minst två månader antar jag. Han sover ju som en pärla på natten så jag ska verkligen inte klaga. Dessutom är han ju världens sötaste så klart så vi njuuuter!
LottaL :)
Lycklig mamma till A född 18 0kt 2009 kurad vid 6 månader och A född 21 mars 2012 SM från början
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

LottaL skrev:Dessutom är han ju världens sötaste så klart så vi njuuuter!
LottaL :)
Härligt! :D :heart:
LottaL

Inlägg av LottaL »

Hej igen!
Nu skulle jag behöva lite goda råd. Livet har flutit på bra för oss. Med Smtänktet i bakhuvudet har vi tagit dagarna som dom kommit och styrt upp mot kvällen. Lille A nu drygt två månader har själv bestämt att han är trött på kvällarna och lägger sig vid 20 el strax innan. Får ersättning i sömnen vid 22.30 och har då sovit till drygt 04 för att amma en gång och sedan sova till mellan 06-07. Alla har varit nöjda och glada!
Nu har vi dock stött på patrull. Plötsligt vill lille A inte ta bröstet. Han har aldrig varit den snuttiga typen men nu blir han rasande när jag försöker, något järngrepp är inte att tänka på. Vi har ju fyllt upp med ersättning i flaska efter amning och på kvällarna när han varit för trött för att amma och jag blir orolig att han blivit förvirrad av flaskan?? Mitt i natten går amningen utan problem. Jag vill gärna fortsätta amma men detta är otroligt tålamodsprövande. Dessutom kan jag inte får ordning på dagarna när han äter för lite. De senaste dagarna sover han han bara 45 min i sträck dagtid säkerligen pga att han inte är mätt. Nattetid märks det också att han inte får i sig lika mycket dagtid nu då han börjat vakna redan vid 02 för första maten. Jag har provat att ligga och amma och hänga för huvudet men det har inte gjort någon skillnad. Vill som sagt inte ge upp amningen och känner mig okunnig i detta då storebror ville äta konstant utan problem! Men lille A behöver sova och vi med. Någon som har något tips?
LottaL
Tetz

Inlägg av Tetz »

Halloj! :D
LottaL skrev:Med Smtänktet i bakhuvudet har vi tagit dagarna som dom kommit och styrt upp mot kvällen. Lille A nu drygt två månader har själv bestämt att han är trött på kvällarna och lägger sig vid 20 el strax innan. Får ersättning i sömnen vid 22.30 och har då sovit till drygt 04 för att amma en gång och sedan sova till mellan 06-07. Alla har varit nöjda och glada!
Härligt att höra! :D Fint jobbat! [-o<
LottaL skrev:Nu har vi dock stött på patrull. Plötsligt vill lille A inte ta bröstet. Han har aldrig varit den snuttiga typen men nu blir han rasande när jag försöker, något järngrepp är inte att tänka på. Vi har ju fyllt upp med ersättning i flaska efter amning och på kvällarna när han varit för trött för att amma och jag blir orolig att han blivit förvirrad av flaskan?? Mitt i natten går amningen utan problem. Jag vill gärna fortsätta amma men detta är otroligt tålamodsprövande.
Det här är jättevanligt runt två månaders ålder. Jag tror inte alls att det har att göra med någon flaskförvirring, utan tvåmånaders är vansinnigt nyfikna av sig. Allt runtomkring är jättespännande och då är det svårt att ha huvudet vänt mot tuttarna :wink: Inte mot flaskan heller för den delen :roll:

En del ungar behöver fullständigt lugn när det ska äta. Andra behöver bli distraherade, genom att exempelvis gå runt med dem i famnen. Ibland funkar det att mata direkt när man väckt, så de fortfarande är lite groggy och äter på ren vana 8)
LottaL skrev:Dessutom kan jag inte får ordning på dagarna när han äter för lite. De senaste dagarna sover han han bara 45 min i sträck dagtid säkerligen pga att han inte är mätt. Nattetid märks det också att han inte får i sig lika mycket dagtid nu då han börjat vakna redan vid 02 för första maten.
Jag tror precis som du att det är bristen på mat som ställer till det.

Ge honom mycket att titta på när det inte äts, så han har fått möjlighet att "glo färdigt" när det väl ska ätas. Och försök att inte jaga upp dig när du märker att han börjar krångla. Här kommer en länk till Annas fantastiska tips för små matkrånglare. Nu är ju din kille lite större än barnet i tråden, men "rapa-tricket" funkar nog ändå.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=7776

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LottaL

Inlägg av LottaL »

Tack för ditt fina svar! Jag tror verkligen att du har rätt. Ett exempel idag. Ammade rikligt kl 02 inatt och sov till 06. Var då pigg och glad men ville inte amma. Ville dock mycket gärna ligga och leka med mig. Jag var dock lite "hysterisk" och gav urpumpad bröstmjölk i flaska vid 07 men han åt bara 40 ml ganska ointresserat.
Sov bara 45 min vid 09 men var glad. Vid 10 fick jag honom att amma bra och gick då omkring. Gav sedan erättning innan 12 och sedan sov han gott i 2 h. Vaknade glad och pigg och ammade superbra med sjal över huvudet. Ammade sedan från andra bröstet utan minsta krångel innan det var dags för nästa sov!
Så alltså verkar han mycket väl veta hur han ska göra och vilja. Men har fullt upp med att upptäcka världen och vill nog helt enkelt inte äta lika ofta som han gjorde de första veckorna.
Nu ska jag slappna av och använda mina tricks så att han både ammar men också fylla upp med flaska för det är jag övertygad om att han behöver. Det är också så att han inte vill ha varken bröst el flaska när han blir för trött. Då går det dock ibland lättare med flaskan så det fortsätter vi med. :)
Än en gång tack!
LottaL
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

LottaL skrev:Men har fullt upp med att upptäcka världen och vill nog helt enkelt inte äta lika ofta som han gjorde de första veckorna.
Och sâ kommer det att rulla pâ, fortare än du anar :lol:

Enjoy the ride =D> (och det verkar du ju göra :wink: )

LottaL

Inlägg av LottaL »

Hej igen! Kände bara för att berätta lite hur det går. Vi har ju inte haft något schema ännu men dagarna är ändå väldigt lika. Jag har tänkt att jag följer lille A och hjälper sedan till lite så det blir någorlunda fördelning på sömn och mat och det har funkat över all förväntan. Han är en liten kvällströttis och skarvar rejält i synnerhet på em varför det blir 4 lurar totalt. Jag har valt att lägga krutet på luren mitt på dagen så den blir lång iaf.
En vanlig dag ser ut så här;
07.00 Vakna mat (om han som nu det senaste nattammar 05.00 har han inte så mycket matlust här.)
08.30-09.30 (el ibland 10) sova i vagn på väg till dagis med storebror
09.30-11.00 mat och sysslor
11.00-13.00 (ibland 12.30) sova
13.00-14.30 mat
14.30-15.30 sova
15.30-17.00 mat (äter lite dåligt här för nära föregående mål)
17.00-17.45 sova
17.45-20.00 (ibland 19.30) mat
20.00 sova för natten
22.30 mat i sömnen

Tidigare har han sedan vaknat vid 04 för mat men inatt rörde han sig både 03.00 och 04.30 och jag tog instinktivt upp honom för mat men då blev minsann lille A riktigt ilsken och var absolut inte hungrig!! Snabbt tillbaka i sin säng och somnade om omedelbart båda ggr. Lite gnäl vid 05.30 som han ibland gör men somnade om och sov till 07.00 då han förstås var ganska hungirg och åt bra!! :lol:
Det kändes alldeles overkligt att han sov från 22.30-07.00 utan mat. Vi får väl se om det står sig.
Jag tänkte ha ett mer strikt schema från 3 månader men vi får väl se om det blir ändring på de två korta em lurarna. Tänkte på sikt ta bort den sista och göra lite tidigare natt men det känns för tidigt än. Lille A orkar inte vara vaken 3 h på kvällen utan knappt 2 oftast.
Gladare och mer nöjd kille (och mamma :wink: ) får man leta efter! Tack för era råd och glada tillrop! :heart:
LottaL
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig rapport. Bra jobbat. =D>

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

LottaL skrev:Gladare och mer nöjd kille (och mamma ) får man leta efter!
Underbart!! :D Så himla härlig läsning. =D>

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"