somna om på morgonen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Hej,
Vi har nu kört sova-hela-natten-kuren i två dagar på vår (snart) 9 månaders dotter. Det går superbra! Slängde bort nappen också :)
Hon sover gott på dagen, är jätteglad på dagen, äter bättre än någonsin och sover länge på natten utan att vakna. Det tar ca 15 min att få henne att somna på kvällen, men det blir säkert bättre snart.
Vårt problem är att hon vaknar strax efter kl 06.00 och är sååå ledsen. Det är stört omöjligt att få henne att somna om. Vi tar inte upp henne förrän kl. 07.00 (med marginalkvart) men det är till och med svårt att hitta en kort stund när hon inte gråter så vi kan ta upp henne ur sängen.
Vi kör ramsan utanför dörren och har vid ett fåtal tillfällen gått in och lagt henne till rätta och gjort solfjädern. Hur ska vi göra för att få henne lugn? Vill inte buffra i onödan...

Tack på förhand!!
Dotter född juli 2011
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: somna om på morgonen

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkomna hit! :lol:

Tidiga morgnar är ett vanligt gissel. Hur har ni det med mörkläggningen? Det ska vara KOLsvart.

Det är vanskligt att verktyga för mycket nära inpå väckning. Man kan lätt meddela att morgonen har kommit när man i all välmening ramsar. Buffa skall ni inte göra alls vid dessa tillfällen. Minimiera trafiken! Jag vågar satsa en hundring på att det är en arg dam som ligger i sin säng.

Så välj EN strategi för morgarna och håll er till dem, så kommer detta att försvinna med tiden. Viktigast är att tänka på att inte ge olika svar och besked till de små. Med konsekvent arbete från föräldrarnas sida så kommer den lilla att nöja sig med svaret. Dvs på natten sover man och klockan 6 är fortfarande natt. :wink:


:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för svaret!

Ja, det går otroligt bra på kvällarna (somnade på 2 minuter igår) och dagsömnen och maten går också superbra.

Vårt problem är dock att hon vaknar ca en timme innan det är dags att gå upp och är verkligen superledsen, inte arg. Det är tårar och snor och röda ögon. Det känns inte riktigt bra att bara låta henne gråta så utan att göra något annat än att ramsa. Är det bara att hålla ut och sedan vänder det? När vi väl tar upp henne är ögonen röda och ledsna :cry:

Tack på förhand igen!
Dotter född juli 2011
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för svaret!

Ja, det går otroligt bra på kvällarna (somnade på 2 minuter igår) och dagsömnen och maten går också superbra.

Vårt problem är dock att hon vaknar ca en timme innan det är dags att gå upp och är verkligen superledsen, inte arg. Det är tårar och snor och röda ögon. Det känns inte riktigt bra att bara låta henne gråta så utan att göra något annat än att ramsa. Är det bara att hålla ut och sedan vänder det? När vi väl tar upp henne är ögonen röda och ledsna :cry:

Tack på förhand igen!
Dotter född juli 2011
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för svaret!

Ja, det går otroligt bra på kvällarna (somnade på 2 minuter igår) och dagsömnen och maten går också superbra.

Vårt problem är dock att hon vaknar ca en timme innan det är dags att gå upp och är verkligen superledsen, inte arg. Det är tårar och snor och röda ögon. Det känns inte riktigt bra att bara låta henne gråta så utan att göra något annat än att ramsa. Är det bara att hålla ut och sedan vänder det? När vi väl tar upp henne är ögonen röda och ledsna :cry:

Tack på förhand igen!
Dotter född juli 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: somna om på morgonen

Inlägg av klockan »

Hej,

läs igenom länktipset du fick av Lillaloppansmamma :) och som sagt, välj en av strategierna. Vi körde enl devisen att så lite som möjligt skulle hända om det blev tidigt uppvak. Pangramsa följt av husljud funkade bäst för oss.

Jag upplevde nog mer att vi arbetade med att visa vad det var som gällde snarare än att bara passivt "vänta och se". Lite olika tänk där :wink: .

Morgnarna kan som sagt vara "kritiska" eftersom de lätt får för sig att de är pigga när de vaknar efter så många timmars sömn...men det vi vill förmedla är ju att det är VI vuxna som slår vakt om deras intressen, dvs avgör när det är morgon...

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Stort tack för snabba svaret.

Ja, det är jobbigt med morgonen... Det går så otroligt bra annars och hon sover hela natten igenom nu från 19.30-06.00 i sitt eget rum (som numera är KOLsvart :D). Hon vaknar ju som sagt 06:00 och gråter hela tiden till kl 07:00 när det är dags att gå upp. Det går kanske någon minut ibland när hon är lugn, men när jag kommer in och tar upp henne (i ett lugnt ögonblick) är hon alldeles rödgråten och snorig. Riktigt gråt med andra ord, inte bara gnäll. Är det "normalt"? Det har gått en vecka sen vi startade kuren nu och allt utom 6-7 på morgonen är tipptopp. Ska vi bara hålla ut?

Har valt "pangramsan" men det hjälper inte. Säger kanske den var 10/15 minut på morgonen. Vid något tillfälle när hon var helt förtvivlad har jag gått in och lagt henne till rätta (hon hade snott in sig i pyjamasen) och gjorde solfjädern. Vi kör också radio i bakgrunden för att hon ska höra annat ljud.

Tack igen för era svar och hjälp!
Dotter född juli 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Nat »

hejsan,

Först och främst, ni är otroligt tidigt i kurandet ännu. En vecka är inget om man jämför hur många månader som liten sovit på ett helt annat sätt. Nu är det nya rutiner, nytt matschema, sover på ett annat sätt etc. etc. klart att det tar sin tid. Ge det några veckor och du ska se att det mesta satt sig.

Jag tycker att på morgonkvisten är en pangramsa som efterföljs av rediga husljud det bästa. Inte lite halvdana husljud utan höga och ordentliga, typ dammsugning. Det är tungt och jobbigt att dra igång en storstädning av huset kl 6 men det brukar fungera väldigt bra.

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för hjälpen! Då kör jag dammsugning imorgon bitti:)
Dotter född juli 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Nat »

Du får tänka på vilket otroligt rent hus ni kommer att få när du sliter som mest där vid 6-snåret :shock: :lol:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Hej igen,
Vi har kört tipset med dammsugningen på morgonen mellan 06-07 när hon vaknat, men det fungerar bara ett litet tag. De senaste nätterna har hon skrikit i stort sett hela tiden mellan kl. 06 och kl 07. Ramsan hjälper knappt. Ljud verkar inte heller hjälpa särskilt mycket. Det är ett argt skrik, hon är inte direkt ledsen.
Vi har kurat i 3 veckor nu och det gick mycket bättre för ca en vecka sedan. Hon somnade då också på dagarna på några minuter och nu är det sååå svårt att få henne att somna på dagen. Idag har tex eftermiddagsluren inte funkat alls.
Hon har också börjat vakna till på nätterna och skriker, men då går det bra att ramsa och hon somnar om.
Kan vi ha missat något? Tycker vi gör helt enligt boken....

Tack på förhand!
Dotter född juli 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: somna om på morgonen

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

det brukar ta ca 1 mån bra precis innan kuren sätter sig. Vi fick oxå jobba mkt med tidiga morgnar här, det bästa var att bara ge en pangramsa och sen lämna ifred helt enkelt. Husljud är bra, precis som jag skrev i ngt tidigare inlägg här, men det kan ju vara så att hon blir störd/provocerad av dem oxå. Svårt att säga :wink: Jag skulle dock vilja flagga för att ni fortsätter att köra på, långsiktigt tänk är att föredra och 3 v är inte så himla länge " i sammanhanget". Bäst brukar vara att fortsätta att förmedla att det är såhär det ska vara nu. Lugnt och fint och självklart bara. Börjar man slira så visar man att det är fara å färde.

Tror ni att det kan vara schemat som spökar? Tidiga morgnar kan vara en indikation på att det är för mkt/för lite sömn på schemat. Vi körde 12+45+1.5+20 vid 9 mån, sen tog vi bort 20 min på em vid 10 mån och kortade fm-luren till 20 min. Skall dock tillägga att vår kille var en ganska trött liten person, så därför funkade det för oss.En del tar bort em-luren helt i den här åldern, och kortar samtidigt fm-luren å kör en längre långlur mitt på dagen ist. Huvudsaken man får ihop den sammanlagda tiden de ska ha.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: somna om på morgonen

Inlägg av klockan »

PS. Förtydligande: menar inte att ni ska skippa husljuden, utan vad jag menar är att hon kanske ska lämnas ifred helt å hållet. För är man arg mår man bäst av att få vara helt ifred :wink: tills man har "argat av sig". :wink: :roll: Men röras utanför rummet får det ju såklart göra...kanske inte dock sådär överdrivet menat mot henne :wink: . Om du fattar hur jag menar... :roll:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Jempa12345
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 apr 2012, 15:32

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Jempa12345 »

Tack för det snabba svaret! Nu somer Lillan även på morgonen :D :lol: Vi går in och väcker henne kl 07.00. Magiskt!!
Vi har fortfarande dagssömnen att kämpa med. Kl 10 somnar hon på ca 5 min men på eftermiddagen kan vi ibland inte få henne att somna alls. Hon ligger ute i vagn (på mage). Vi får kämpa vidare så löser väl sig det också.

Tack igen!!
Dotter född juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: somna om på morgonen

Inlägg av Manfred10 »

Hoppas det funkar bättre med dagslurarna! :D

Lägg gärna in er dotters födelsedatum i kontrollpanelen, profil, signatur så är det lättare att svar på era inlägg.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"