Argsint och bestämd liten 6-veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristine

Argsint och bestämd liten 6-veckors bebis

Inlägg av Kristine »

Hej!

Jag har fått en liten Signe som föddes den 24/2 -12 i v. 37. Egentliga förlossningsdatumet var 14 mars. Signe vägde 2000 g när hon föddes och väger nu 3375g. Jag försöker att skapa bra mat- och sovrutiner, delvis baserat på standardmodellen. Vi har inte följt modellen till punkt och pricka, eftersom Signe gärna äter oftare och ibland mindre än vad standardmodellen förespråkar. Vidare sover hon många gånger mkt kortare perioder än vad modellen hänvisar till. Sedan hon föddes med så låg födelsevikt har jag inte vågat vara sträng med henne med hänsyn till mat och sovtider. Men ju äldre hon blir desto mer stabil blir hon och bör klara längre sovperioder utan mat. I början, och också nu, vill hon ha mkt kroppskontakt. De första 2 veckorna kunde hon knappt sova ensam utan ville ha konstant kroppskontakt. Detta, tänkte jag, beror kanske på att hon föddes för tidigt och med låg kroppsvikt.

Vårt problem är att Signe ofta är hungrig men att hon snabbt blir mätt. Ibland somnar hon efter första slurken. Om hon är vaken kan hon i bland bli ganska arg och frustrerad och då hjälper det bara att söva henne till sömns. Ibland vill och äta lite mer men ofta blir hon bara arg om bröstet erbjuds igen. Jag verkar ha gott om mjölk och ibland blir hon arg av att det kommer för mkt mjölk, och hon sätter nästan i halsen. Om jag provar att lägga henne i egen säng vaknar hon ofta strax och vill bara vara nära.

På kvällarna blir hon ofta ännu mer frustrerad och vill varken sova eller äta ordentligt. Ofta somnar hon efter en stunds vaggande, vill ha lite mer mat och blir frustrerad på nytt. Vid 23-tiden somnar hon oftast lite längre och vaknar igen ca 01.

Hon sover ganska regelbundet på natten och vaknar 2:e timme och vill ha mat. Från morgontimmarna vaknar hon nästan 1 gång i timmen. Hon vaknar sällan till ordentligt under natten utan somnar om omedelbart efter att ha ätit ca 10 min från det ena bröstet. Därefter sover hon i ca 2 h och vill ha mat igen. Hon vaknar ofta vid samma tidpunkter, 01, 03 och 05 osv.

- Har ni några tips på hur hon kan äta mer och vara vaken längre utan att blir arg och frustrerad?

- Hur skapar vi längre sovperioder? Framförallt nattetid.

- Varför blir hon arg och frustrerad? Jag tror inte att jag har för lite mjölk och jag tror inte heller att hon har ont i magen eftersom hon stundtals också är nöjd och glad.

Sedan hon föddes för tidigt räknar jag bort 3 veckor från hennes egentliga ålder.

hälsningar,

Kristine
Irmasmamma

Re: Argsint och bestämd liten 6-veckors bebis

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Kristine och varmt välkommen till forumet och hit till Späda barn och små! :D

Stort grattis till din lilla guldklimp!

Har du Barnaboken? Om inte så råder jag dig att köpa den snarast :D , den kommer ni ha stor nytta av i många år framöver!

Hur sover liten? På mage med larm?

Eftersom hon är för tidigt född så skulle jag se det som att ni precis är på väg ut ur smekmånaden nu. Så inte för höga förväntningar på litens tider än! :P Ni kan nu lite smått börja sikta på 2 h vaken och 2 h sömn, men många såna här små klarar inte 2 h vaken än (särskilt inte på morgonen).
Av det du skriver så verkar det ha varit en hel del snutt-ätande och snutt-sovande, (som ju hänger ihop). Det kan göra att liten aldrig blir ordentligt hungrig inför nästa mål, äter mindre och sover sedan kortare eftersom magen inte är proppmätt. För att bryta den cirkeln tror jag att du behöver få isär måltiderna lite grann, sikta på minst 3 h max 4 h emellan (start på) måltiderna.

Kristine skrev:
- Har ni några tips på hur hon kan äta mer och vara vaken längre utan att blir arg och frustrerad?
Håll henne vaken vid bröstet genom att t.ex. killa under fötterna, dra i bröstvårtan (som om du ska dra ut den ur munnen), lägg liten på rygg på hårt underlag. Pressa inte vakentiden för hårt heller utan mata på så mkt du kan under första 1,5 h efter sömnen. Vid övertrött kvällstrassel kan du ge lillan en liten powernap på 5 el 20 min mitt i måltiden för att orka äta mer.
Kristine skrev: - Hur skapar vi längre sovperioder? Framförallt nattetid.
Det tror jag kommer att lösa sig när liten får äta sig riktigt proppmätt och måltiderna kommer isär mer. Kom ihåg att hon är väldigt liten än! :D
Kristine skrev: - Varför blir hon arg och frustrerad? Jag tror inte att jag har för lite mjölk och jag tror inte heller att hon har ont i magen eftersom hon stundtals också är nöjd och glad.
Troligen övertrött..... Kan också vara så att mjölken kommer för fort ibland kanske? Prova ömma järngreppet som Anna visar här och försök att låta bli att överkoncentrera dig på liten. Jag ska också säga att det är ett väldigt vanligt problem, så det är ingenting att oroa sig för! :D

Kram! :heart:

Ps. Kan du gå in under Kontrollpanelen - profil - signatur och lägga in litens födelsedatum (och hur mkt för tidigt hon kom) så blir det enklare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder! :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Kristine

Inlägg av Kristine »

Hej och tack för svar!

Barnaboken har jag köpt!

Hon sover på rygg och ibland på sidan. Har inte lust att lägga henne på magen eftersom de flesta avråder detta.

Jag tror också att måltiderna skal hållas i sär som du skriver. Problemet är bara att hon blir väldigt trött mellan måltiderna och om hon inte får sova blir hon arg och frustrerad, nästan som på kvällstid! Får kanske ha lite tålamod men skal försöka att förlänga sovperioderna, med hjälp av napp och vaggning i vagn etc, så att hon i alla fall sover längre och därmed blir hungrigare. Hon har väldigt sällan lust på bröst nr 2 under samma måltid. Väldigt ofta hinner hon bli för trött och för arg för att äta något mer och då hjälper bara sömn.

När det gäller kvällstrasslet sover hon ofta en powernap men vaknar ganska snart igen och är lika frustrerad dessvärre.

Tack för hjälpen så långt!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D
Jag förstår om du är tveksam till att "gå emot" rygglägesrekommendationerna. Det var vi också i början, jättemycket. Dock märkte vi hur dåligt lillan sov på rygg (vaknade av sin egen omfamningsreflex :shock: ) och lade henne på sidan i en kudde avsedd för ändamålet som hette Delta Baby Sleep.
Sen när vi fått vårt hembeställda andningslarm kände vi oss trygga med magläget. Och vilken skillnad i sömnkvalitet för lillan! Madrassen tog emot reflexen helt och hon slapp vakna i onödan. Hon kunde själv vända på huvudet hur hon ville och kravla upp till mysiga hörnet av sängen :D
Så, nog med propaganda, :wink: Oavsett sovställning så rekommenderar vi andningslarm!

Angående övertröttheten och mattrasslet så kom ihåg att du fortfarande har en VÄLDIGT liten plutt. Jobba bara på lika lungt och metodiskt som du redan gör och ha målet för ögonen! :heart:

Kolla in dessa Tips för mycket små mattrasslare.

Trevlig helg! :D

:heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej Kristine,
och välkommen :heart: .

Jag tänkte flika in att tryggheten ett andningslarm skänker oavsett hur liten sover är ovärderlig. :) Då blir heller inte det någon stor grej att vända liten på mage om liten sover bättre så. :) Och de flesta sover bättre på mage, då vill man ju gärna låta liten göra det fast fortfarande känna sig trygg som förälder. Larmet håller ju reda på andningen. Inne på Barnasaker finns ofta begagnade bra larm att köpa från andra ömma föräldrar vars små blivit stora.

Sen vill jag understryka att läsa på om standardmodellen, det finns en jättefin sammanfattning här på forumet. Äta dåligt och sova dåligt hänger ju ihop och man måste ta sig ur den cirkeln. Där är standardmodellen en bra metod men konkreta steg hur man styr upp det för liten :).
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2011

Sen såg jag att du pratade om att vagga liten så liten sover mer, hm i och för sig beror det på vad du menar, men här på forumet vill vi ju lära små knytt att somna och sova själv. Det är a och o för hela nätter längre fram. Sömnen ska inte vara förknippad med att mamma vaggar eller vagnen rullar eller ... ja du förstår. Men hur man lär en liten komma till ro och somna själv står också fint beskrivet i barnaboken. :)

Så läs läs läs åsså frågar du oss när du fastnar, vi har alla varit i samma sits som du. ;)
Och glöm inte att njuta av liten, ni kommer få det fint med mat och sömn men det är en liten process. Så njuuuut!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Och här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
länkar till massor med info kring standardmodellen.

kram igen
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Kristine

Inlägg av Kristine »

Hej igen!

Har en kort fråga till er med lite mer erfarenhet!

Vår dotter somnar ofta efter att hon har ätit på dagen och därmed blir det svårt att upprätthålla standardmodellen med sov- och vaken tider. Bör jag väcka henne efter varje måltid?

Hon är väldigt vaken kvällstid och blir lätt övertrött och får svårt att komma till ro. Hon somnar till i bland (power nap) men det hjälper inte så mkt.

Blir hon mindre vaken kvällstid om jag håller henne vaken dagtid?

mvh

Kristine
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Kristine! :D
Kristine skrev:
Vår dotter somnar ofta efter att hon har ätit på dagen och därmed blir det svårt att upprätthålla standardmodellen med sov- och vaken tider. Bör jag väcka henne efter varje måltid?
Gör verkligen allt för att hålla henne vaken under hela måltiden. Det kan vara svårt, tro mig, vi har varit där också! :P Men kämpa på! Se mina tips i mitt första inlägg.
Kristine skrev:Blir hon mindre vaken kvällstid om jag håller henne vaken dagtid?
Det kan absolut ha ett samband, men den vanligaste konsekvensen av att somna vid bröstet brukar vara att vakna till under efterföljande lur..... Jag upplevde att liten vaknade till under luren motsvarande det antalet ggr hon somnade vid bröstet :shock:

Sen kan ju dålig dagssömn i SIN tur leda till övertrötthet och svårt att komma till ro under kvällen, som du beskriver. Läs gärna på om Kvällsklubben i BB, står mycket intressant där. :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"