ständigt en massa tröttande ljud

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annaliten

ständigt en massa tröttande ljud

Inlägg av annaliten »

Våra tjejer låter på ett eller annat sätt nästan hela tiden. Det är långt ifrån alltid negativa ljud tack och lov. Den stora tjejen sjunger mycket för sig själv och det är ju trevligt :) men av när hon inte sjunger kan hon gå omkring/leka med nån typ av korta höga skrik :? som kommer stötvis som om hon provar sin röst. Den lilla tjejen sjunger också (högt) fast eftersom hon inte har orden ännu så låter det mera som skrik (med melodi)
De tycker om att vara i centrum och har man besök vill de helst vara så nära som möjligt vilket omöjliggör samtal med gästen pga alla höga ljud + att den stora vill att man ska kommentera det de ev. sitter och ritar. Pratar jag i telefon känner de att de inte är i centrum och hänger runt benen och tjatar/låter/pratar för att få uppmärksamhet. Hjälper inte det så slutar det med att stora tjejen retas :twisted: med den lilla så det blir gnäll och gråt för då vet hon att hon får min uppmärksamhet.
Jag försöker säga åt henne att hon får vänta på sin tur att prata och det hjälper för tillfället.
Har vi varit bortbjudna så känner man värdarnas lättnad när vi åker eftersom ljudvolymen varit så hög och vi knappt fått prata ostörda.
Hur ska vi hantera detta?
:?:
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Några tankar från mig

Att de sjunger och är glada är ju inte så mycket att göra åt. Om det är väldigt olämpliga tillfällen, så borde det gå att säga, enkelt och konkret, till stora flickan att hon får sjunga, skrika, tjoa, där borta eller här inne, när mamma pratar i telefonen. Använd inte för mycket ord utan förklara också i handling. Gå med till platsen där det är ok att låta. Du kan också försöka få stora tjejen att hjälpa till att visa lilla tjejen. Gör några gånger när du låtsas prata i telefonen. Glöm inte att berömma när hon gör rätt :!:

Funkar det inte, så får du ta till förvisning (i nödvändiga nödfall). Då får hon gå in på sitt rum och du stänger dörren. Du vaktar dörren tills hon tystnar, då gläntar du och frågar om hon kan vara med och inte skrika mer. Skriker hon igen, så stänger du dörren. Purken tystnad till svar betyder att saken är ur världen och tas inte upp igen.
Är det båda flickorna som skriker för mycket på en gång så drar du dem överen kam. Fast de ska in på olika rum och lilla tjejen i spjälsängen.

Sedan tycker jag att du ska vara noga med att ge dem uppmärksamhet när de vill ha det, INNAN de hinner börja skrika. För andra saker än att de skriker. Och inte höra så mycket (lätt att säga :roll: ) när de skriker. De har lärt sig hur de ska få din uppmärksamhet, och de gör på det sättet som fungerar.

Den kanske absolut viktigaste saken är att du ALDRIG får skrika. Det om något legitimerar deras beteende. Ju högre de skriker desto tystare pratar du, men med bestämd röst och med ögonkontakt, så att de ser att du pratar med dem.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D Klokt och tänkvärt som alltid :D

Kanske tas inte de här små barnen i bruk, får känna att de behövs, gör nytta och är oumbärliga i kampen för tillvaron ("De andra klarar sig sämre utan mig") :?: Och känner man inte det, måste man högljutt tala om att man finns. I väntan på vår allmänmänskligt livsnödvändiga sociala delaktighet.

Läs gärna i Barnaboken om detta ovärderligt viktiga sesam-öppna-dig som heter social delaktighet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"